Hihi dialekter og sånn

MammaOkt

Forumet er livet
VIP
Er så morsomt, for jeg leser jo bokmål (når folk skriver bokmål).
Men når jeg ser nedforbi avatarbildet hvor det står hvor en kommer fra, og det i f.eks Tigerbebis sitt tilfelle står sunnmøre - så begynner jeg å høre sunnmørsk i hodet mitt.

Kan ikke alle skrive noen setninger her med sin dialekt - rett ut slik en snakker! Morsomt å se hvordan folk egentlig snakker.[:D]

Kan begynne jeg:

I kvell har eg tenkt å se på tv og sitta å kosa me mannen åg Christian, temmelig trøtte itte en lange dag kjenne eg. Mange så ser for seg at eg snakke østlandsk av en eller aen grunn, men d gjør eg altså ikkje.
Og eg snakke heller ikke NRK nynorsk for di av dåkke så sitte å snakke sånn inni dåkke mens dåkke lese dette, eg skarre på r`ane.[8D]

Akkurat nå liggår æ me beina på bore å me datan på fange. sløvekvæld hjæmme. Te midda hadde vi pannekagår å tomatsuppe. tørr ikke spise ærtesuppe siden æ ammår.
Har ånkli vondt i ryggen ettår å ha vært på lang labbetur i da. Nesten tre timår!

I går trodde æ at æ hadde mista nøylane mine! Skjønnår dere å æ menår?

Ingrid ælskår å ronse i barnehagen hosses. Fatta dere den???

Eg føle liksom ikkje at da e noe spesielt me dialekte mi, men da e vel berre fø at eg e so vant me den..Men du har rett i da du seier MammaOkt om at eg ser fø meg at du snakke bokmål, fekk litt sjokk den gongen du la ut video av Christian der du og snakka. Nett so at eg såg fø meg at Tekanna snakka skikkelig gammalt nynorsk. Men merke faktisk at eg slit me å skriva dialekt, fø eg e so opptatt av rettskriving at detta vett heilt i mot da eg meine e rikti..

ORIGINAL: snupsidupsi

Akkurat nå liggår æ me beina på bore å me datan på fange. sløvekvæld hjæmme. Te midda hadde vi pannekagår å tomatsuppe. tørr ikke spise ærtesuppe siden æ ammår.
Har ånkli vondt i ryggen ettår å ha vært på lang labbetur i da. Nesten tre timår!

Pokker ta at jeg så 71 grader nord her en dag (kjendis 71 grader nord) hvor Lillian Müller var med - for nå hørte jeg stemmen hennes inni hodet mitt når jeg leste dette her hihi[:o][X(]
Greit hun er ikke fra Kristiansand, men fra Grimstad - men for meg så er det litt i samme gata i og med at jeg ikke er der i fra og hører kjempeforskjeller *sorry*[8D]

Du trodde at du hadde mista nøklene dine sant?
Og hu er glad i å skli på sklia i barnehagen?

Feil, rett?[:D]

Eg harkje pæiling på hå eg ska skrive.. men eg kan nå bejynne med å sæi at du må lokke ijenn dynna for det e så kalllt her.. åsså lurær eg på om nokken har fonne den sjokoladekjeksen som eg ska dyppe i mjælka mi.. eg sjessær så på nokke snop ser du. Men d e jokje uvanli.. men å dyppe kjeks i mjælk e nå ugoskli unødvendi..

ORIGINAL: MammaOkt

Pokker ta at jeg så 71 grader nord her en dag (kjendis 71 grader nord) hvor Lillian Müller var med - for nå hørte jeg stemmen hennes inni hodet mitt når jeg leste dette her hihi[:o][X(]
Greit hun er ikke fra Kristiansand, men fra Grimstad - men for meg så er det litt i samme gata i og med at jeg ikke er der i fra og hører kjempeforskjeller *sorry*[8D]

Feil... ronse er huske trur eg.. [:D]

ORIGINAL: MorStine

Eg føle liksom ikkje at da e noe spesielt me dialekte mi, men da e vel berre fø at eg e so vant me den..Men du har rett i da du seier MammaOkt om at eg ser fø meg at du snakke bokmål, fekk litt sjokk den gongen du la ut video av Christian der du og snakka. Nett so at eg såg fø meg at Tekanna snakka skikkelig gammalt nynorsk. Men merke faktisk at eg slit me å skriva dialekt, fø eg e so opptatt av rettskriving at detta vett heilt i mot da eg meine e rikti..

Hehe ja du er ikke den første som har fått sjokk når de finner ut at jeg snakker dialekt for å si det slik![:D]

Strider i mot hele min "religiøse" overbevisning hos meg også, det at jeg skriver feil gramatikk når jeg skriver dialekt...Og jeg hørte også for meg at Tekanna snakket sånn gammel mann NRK nynorsk når jeg leste innleggene hennes i starten[8D]

ORIGINAL: hirly

Eg harkje pæiling på hå eg ska skrive.. men eg kan nå bejynne med å sæi at du må lokke ijenn dynna for det e så kalllt her.. åsså lurær eg på om nokken har fonne den sjokoladekjeksen som eg ska dyppe i mjælka mi.. eg sjessær så på nokke snop ser du. Men d e jokje uvanli.. men å dyppe kjeks i mjælk e nå ugoskli unødvendi..

Så koselig dialekt! Har ikke funnet kjeksen din dessverre, lykke til i letingen![:D]

[:-][&o]

[:D]

Disse sier vi her forresten.

ORIGINAL: MorStine

Hehe ja du er ikke den første som har fått sjokk når de finner ut at jeg snakker dialekt for å si det slik![:D]

Strider i mot hele min "religiøse" overbevisning hos meg også, det at jeg skriver feil gramatikk når jeg skriver dialekt...Og jeg hørte også for meg at Tekanna snakket sånn gammel mann NRK nynorsk når jeg leste innleggene hennes i starten[8D]

Haha, nå ser jeg for meg en gammel mann bak nicket "tekanna".. Sånn kan det gå.

Merkelig med det, men gramatikk er viktig for meg. Kan faktisk ikke skjønne hvorfor, men jeg får faktisk litt fnatt når folk skriver dialekt eller SMS språk i forum. Hopper ofte over slike innlegg, da jeg ikke har særlig lyst å bruke 5 minutter på å tyde hva som står der.

Hehe, moro. Har ikke noe dialekt jeg, men kan skrive noe på mitt eget språk for å se om dere skjønner noe[:D]

Sodien bija jauka un saulaina diena. Mes ar meitinu bijam peldeties. Vinai loti patik baseina. Gaidam vasaru un sauliti, lai varetu dzivoties pa aru. Tetis stradaja meza.

Sånn[;)]

ORIGINAL: cucurs

Hehe, moro. Har ikke noe dialekt jeg, men kan skrive noe på mitt eget språk for å se om dere skjønner noe[:D]

Sodien bija jauka un saulaina diena. Mes ar meitinu bijam peldeties. Vinai loti patik baseina. Gaidam vasaru un sauliti, lai varetu dzivoties pa aru. Tetis stradaja meza.

Sånn[;)]

Hehe latvisk er ikke min sterkeste side![:D] Kult da!

Så koselig dialekt! Har ikke funnet kjeksen din dessverre, lykke til i letingen![:D]

nja.. vi vel ikkje sei det akkurat.. hehe.. men takk likevel :) eg trur gubben har ete opp kjeksa mine..

[:-][&o]

[:D]

Disse sier vi her forresten.

det gjorde eg dengong- då eg va trønder au :)

som eijn ækte nordlæning/hælgelæning så ska e då skriv ner nån ord e åg!

e har just vørre på sykhuse på besøk sett gu`bane mett som e innjlakt mæ longebettenjelse og tell bæstefarn min som åg e vældi pjuk!

så no sett e godt plantæ i sofan mæ laptopen på fange mæn egentle så e e på tur i sængæ [:D]

I dag har Jesper vært litt sur da han plages me hard mage. Han spis lite å gulpa mye, så æ trur han føl sæ litt "full"! Ellers så snøa d nå djævelsk hær oppe i nord! Har måkka uttførr tre ganga idag =(

Men nu e d frurer på TV =)

Ha ei go natt alle sammen :D

I mårrest va æ me saga te manuellterapøut'n, fårr hu plages me nakken sin. Sællfølgeli så sovna'a i bila, å mått vækkes, så hu va rimeli dritsur under behandlinga. Ætterpå fikk'a te jænjeld en go dupp i vogna, vi gikk oss lang tur i snøværet! Da va'a bra bli når hu våkna!

(Overdreiv skrivinga litt her æ no da, egentlig skriv æ trøndersk men med litt ordentlige ord, skull æ te å si. [8D] Skriv ikke "fårr", men "for" te vanlig f.eks. [;)])

Huff da! Lillian Müller?!?! Vil ikke vedkjennes verken det mennesket eller den dialekta![;)]

Heldigvis hadde jeg ikke mista nøkelene! Men, var ganske stresset i to minutter der!
Ingrid er også veldig glad i å rutsje/skli, men ho liker best å ronse/huske/disse!

Æ ferrfine skrivinga mi når æ skriv innpå her te vanle. Fekk faktisk "klage" ein gång på at æ skreiv ferr breitt.. Va vel ferdi at æ itj skreiv hu når æ skreiv om Othelie, men a.. Altså for æksæmpel; når a ska lægg sæ, vess a ska eta [8D] Dæm skjønt itj aill a'an min [:D] Her i huse sku æ kløpp å sårter bilda i dag, men me ailt som e på tv'n så går jo itj d an! Husse jaggu itj på koss ol æ ferrfine te vanle heill, men henne vart værtfaill itj ferrfina [;)] Utelætt aill sjø'an min værtfaill [:D]

Eillers så trur æ tanna te Mathea ha kymmi gjænnom næstn heilt, vyrri i my ber humør i dag enn a va i går heldigvis. Nu har a fått ny å tynnar påsså å såvvå ti ferr æ trur d ha vyrri ferr varmt te a om natta i d siste, å at d e dæffer hu ha vakna en del tilear enn normalt å flr gång om natta [;)] Håpe d e dæffer i værtfaill![;)]

D va aill trøndersken æ fekk lira tu mæ sånn utn mål å mæning [:)]

åhåi for en artige tråd! [:D]

so ho MammaOkt sei so e ej fra Sunnmøre ja, å snakka sånn so ditte her i levande live. Å skrive bokmål e egentli ganske so feil - ej e veldi for nynorsk, men skrive masse fortare på bokmål (uvane so ej fekk når ej va student).

Akkorat no site ej i stua hælt aleine, kjærste he gått å lagt sej før mej (å det skjer ca en gong i åre, hehe). Ser private practice å grur mej litt til imårgatidli, for då e det min tur til å stå opp me hoppeklinkå våra (aka Herman). E sjølsakt kjekt når ej endeli he klart å stå opp, men akkorat i det han Herman våkna so e ej liiitt veldi trøtte [8D]

I natt når ej våkna ta nå Herman, so såg ej det atte han holpå å kave me å drage sej opp i sitande/ståande stilling - so i dag he vi skrutt senga ett hakk ned, slik at vi sleppe et plutseli uhell me en stk Herman på golve [&:]

Dei so he mej på facebook trur sikkert at ej e hælt spalta; me dei so e her heimaherifrå so skrive ej dialekt, men til alle dåkke nye vennane mine so skrive ej bokmål. Ej trur sikkert at det ikkje e nåken ta dåkke so forstår sunnmørsdialekta (men veit at Molly forstår den, da![8D]).

Ah, kan ikkje private practice gå litt tidligare sånn ej fe lakt mej til ei nåke londe fornuftige tid?! Ej e soo kveldstrøtte, so det e bra det bære e en dag i veka det e nåke ej MÅ sjå på tv sopass sænt [8D]

Ha en fine kveld, alle snuppene her inne! [:D]

Back
Topp