High-need-baby

Fru V

Glad i forumet
Augustmødrene 2014
Hva er en high need baby?

Den amerikanske barnelegen William Sears innførte begrepet "High need baby" som en beskrivelse på spedbarn som har ekstra store behov. En typisk "high need baby" beskrives med følgende punkter:

Intens: Disse babyene sier høyt og tydelig fra om hvilke behov de har!

Svært aktive: Babyen ligger sjelden i ro, men benytter enhver mulighet til å bevege på seg.

Spiser ofte

Blir lett urolige ved for mye stimuli

Sover lett, våkner fort, mange oppvåkninger i løpet av natta.

Skriker med en gang de legges ned, krever å få være i noens armer hele tiden.

Klarer ikke å roe seg alene.

Har separasjonsangst.

( http://www.sovlillebaby.com/highneed.htm)

Noen som kjenner igjen sine små? Lillegutt her "oppfyller" alle punktene, noe som fører til travle dager for mor og mange unødvendige kommentarer fra folk utenfra...

Noe av det høres ut som min baby ja. Jeg er helt utslitt. Når blir det egentlig bedre? Jeg synes baby bare blir mer og mer krevende... :/

Min er 10 uker og er nå verre enn noen sinne. Pappaen måtte komme inn til meg i dusjen for han fikk ikke roet babyen, han gråt så han mistet pusten! Sekundet jeg tok han sluttet babyen å gråte :( er lei nå, skulle hvertfall ønske at han kunne roe seg hos pappaen.

Min er 10 uker og er nå verre enn noen sinne. Pappaen måtte komme inn til meg i dusjen for han fikk ikke roet babyen, han gråt så han mistet pusten! Sekundet jeg tok han sluttet babyen å gråte :( er lei nå, skulle hvertfall ønske at han kunne roe seg hos pappaen.

Huff, det hørtes tussig ut :( Er ikke alltid lille roer seg hos pappaen her heller..

Alt stemmer her, bortsett fra urolig om natta.. :/
Her roer han seg heller ikke hos pappaen, men han henta en t-skjorte fra skapet mitt da jeg sto i dusjen igår og det funka.. :)

Veldig slitsomt.. Bruker mye bæresjal.. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Min førstefødte var en klassisk high need. Det var et strev uten like. Husker når babyen nærmet seg året, så vurderte jeg nesten å bruke sovemedisiner på den, fordi jeg var såååå sliten av å aldri få søvn og aldri få ro. Gjorde det ikke selvsagt, men husker jeg søkte om det på nettet, om det fantes sovemedisiner til så små babyer som var sikre liksom.

Kan si det slik at alt ble myyyye bedre når baby ble mobil på egenhånd, altså begynte å krabbe......da klarte hun å holde seg selv aktiv...aktivere seg selv og underholde seg selv. Det som er med high need babyer er at de hele tiden krever stimuli, at ting rundt de skjer og at man hele tiden må bære på de, de klarer liksom ikke ligge stille og se i en vegg- slik min andrefødte klarer nå så lenge han ikke har luft i magen *takk Gud for det*.

Nå er jenta mi som var high need veeeeeldig velutviklet mentalt for alderen. Det er karakteristisk for high need babyer, de krever veldig som små, men det lønner seg i lengden ;) Hun er veldig selvstendig og empatisk og generelt flink til å gjøre ting selv -ikke krevende i det hele tatt sammenlignet med andre 2-åringer.

Bære bære bære :) blir ikke gjort så mye annet enn å sitte stille med mini på armen. Men en lang dusj gjør alltid min lille døsen! Så idag han faktisk sovnet av seg selv i vogna! :D ble helt overrasket, for forventet meg hyl og skrik mens jeg laget meg en flaske med saft! :)

Oh la la..her blir det verre og verre. Kan ikke ligge for seg selv lenger (kun når hun sover om natta) og skriker MYE og hysterisk. På dagtid sover hun kun små dupper og så er det på han igjen. Begynner å se mørkt på dette [emoji15]

Oh la la..her blir det verre og verre. Kan ikke ligge for seg selv lenger (kun når hun sover om natta) og skriker MYE og hysterisk. På dagtid sover hun kun små dupper og så er det på han igjen. Begynner å se mørkt på dette [emoji15]

Huff, slitsomt når det skal være på denne måten :-(

Sånn er det her og. Eneste som får ho til og slutte å skrike er puppen. Får jo ikke gjort noe!

Back
Topp