heterozygot leiden mutasjon

Rugehøna

Lykkelig gift!
Januarskatter 2015
Jeg har mistet mange ganger no mellom 3-9 uker. Og endelig fått utreding, og fikk vite at jeg hadde heterozygot leiden mutasjon. Vi må bruke blodfortynnende for å klare et svangerskap. Da blir det vell sprøyte hver dag. Noen erfaringer? Noen som har gådd igjennom dette?

Jeg har mistet mange ganger no mellom 3-9 uker. Og endelig fått utreding, og fikk vite at jeg hadde heterozygot leiden mutasjon. Vi må bruke blodfortynnende for å klare et svangerskap. Da blir det vell sprøyte hver dag. Noen erfaringer? Noen som har gådd igjennom dette?
Har egentlig ikke peiling men de fleste får vel marovan som er blodfortynnende medisin i tabelett form? Som sagt, ingen peiling :o

Sent from my iPhone using BV Forum

Aldri hørt om, men jeg håper dette løser problemet og at dere klarer det! <3

Visst du trenger blodfortynnende medisin finnes det i tablettform, så det burde vel være enklere enn å måtte ta sprøyte : )

Visst du trenger blodfortynnende medisin finnes det i tablettform, så det burde vel være enklere enn å måtte ta sprøyte : )

Jeg håper det i alle fall, men legen nevnte bare sprøyte :) Håper jeg kan prøve på nytt igjen så fort så mulig. Men det hadde vært artig å hørt om andres erfaringer og :)

Du får i tabelett form. Mest sannsynelig Alby E :) skal gå på det samme selv + Ovitrelle injeksjoner båt jeg blir gravid igjen :)

Ønsker oss nr 2 så inderlig <3

PP1 - 27
PP2 - 45 Kjemisk (?)
PP3 - 26
PP4 - ?

Autocorrect er noe kjekke greier :o

Jeg måtte ta fragmin/ klexane sprøyter i forrige svangerskap pga leiden. Må begynne med engang jeg blir gravid igjen.

Det går greit, setter en sprøyte i mage eller lår hver dag.

Lykke til! :-)

Marevan kan absolutt ikke brukes ved graviditet, albyl-e kan brukes men det er vel ikke så "sterkt" blodfortynnende eller hva man skal si... Så om du har fått beskjed om at du må ta sprøyter er det nok fragmin eller klexane som du må ta og da tilsier det jo at de mener du trenger sterkere blodfortynnende enn albyl-e...

Jeg går på albyl-e mens jeg prøver og fremtil jeg er 12 uker på vei, fra 12 uker må jeg over på sprøyter... Men jeg har en genfeil som gir høyere risiko for blodpropp men ikke like høy som ved leiden slik jeg har forstått det :)

Sprøytene er ikke så værst, små tynne nåler, settes i fettet på mage f.eks. Svir bitte litt akkurat når den settes men venner deg fort til det :) satte to om dagen fra uke 12 og fremtil 3mnd etter fødselen sist jeg, ble en vanesak:)

Jeg går på fragmin sprøyter pga s-protein mangel og fare for blodpropp. (Fikk hjerneslag med nummer 1) er det noe du lurer på, så spør.. KanSkje jeg hAr et svar :)

jeg går på fragmin. fått beskjed om att jeg ikke kan bruke tablett form pga fare for fosteret og de andre tablettene ikke er nok for meg. Men jeg må gå på dette fordi jeg fikk 2 blodpropper sist svangerskap. Så hver gang jeg har blitt gravid må jeg gå på disse sprøytene og 3 mnd etter fødsel. Du blir vandt med å sette sprøytene og det går så fint atte. Men som sagt så har jeg ikke måtte ta dette for å bli gravid da men har leiden jeg også :) håper det klaffer for dere med blodfortynnende :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg går på fragmin sprøyter pga s-protein mangel og fare for blodpropp. (Fikk hjerneslag med nummer 1) er det noe du lurer på, så spør.. KanSkje jeg hAr et svar :)

Det samme gjorde jeg i forrige svangerskap. Høres ekkelt ut med sprøyter i magen hver dag, men det blir fort en vane altså Godt dere har funnet ut hva det er iallfall.

Det samme gjorde jeg i forrige svangerskap. Høres ekkelt ut med sprøyter i magen hver dag, men det blir fort en vane altså Godt dere har funnet ut hva det er iallfall.

Nei, er heldigvis ikke så ekkelt, bare man finner det ene stedet man uker merker det :P ;)

Jeg håper at jeg heller får piller eller noe. Men legen sa at det blei sprøyter, men vi får se. Jeg håper at jeg kan starte så fort så mulig no. :)

Har egentlig ikke peiling men de fleste får vel marovan som er blodfortynnende medisin i tabelett form? Som sagt, ingen peiling :eek:

jeg går på fragmin. fått beskjed om att jeg ikke kan bruke tablett form pga fare for fosteret og de andre tablettene ikke er nok for meg. Men jeg må gå på dette fordi jeg fikk 2 blodpropper sist svangerskap. Så hver gang jeg har blitt gravid må jeg gå på disse sprøytene og 3 mnd etter fødsel. Du blir vandt med å sette sprøytene og det går så fint atte. Men som sagt så har jeg ikke måtte ta dette for å bli gravid da men har leiden jeg også :) håper det klaffer for dere med blodfortynnende :)

Noen som veit om hvor mye dette blir å koste? For jeg antar at dette ikke blir dekt :)

Husker ikke eksakt men tok ikke lang tid før jeg kom over grensen på egenandel og fikk frikort og da var det jo gratis etterpå... Men det koster jo litt de første gangene før man får frikort da :)

Du får det på blå resept. Tror du skal betale 38 % av det det egentlig koster. Hentet en pakke i dag 330kr sånn ca. Holder i en mnd ca. :) står at man skal bli refundert, men jeg aner ikke om det er alt eller bare det som er over egenandelen.

Men du skal kun betale opptil egenandelen pr kalenderår. Etter det er det jo gratis.

jeg skal ha for 12 mnd. så henter jeg for 550 på egenandelen ( det meste man kan betale for 3 mnds forbruk på blå resept ) egenandelen er vel 2300 ca :)

Jeg veit virkelig ikke hva jeg skal gjøre no. Hoff. Jeg var hos legen i dag, hun hadde kontakten sykehuset der jeg fikk utredingen. Men no sier de at jeg trenger ingen medisiner. Selv om jeg har fått diagnosen og mistet i alle fall 9 ganger så trengte jeg ikke medisiner. Hva er de tenker med. Og legen min er jo ikke spesialist i dette så hun kan ikke bare skrive dette ut. I begynnelsen når jeg hadde mistet tre ganger skulle jeg bli utredet og blei sendt til ein gynolig i Fredrikstad, hun brukte kanskje 10 min med å sjekke livmoren og sa at hun trudde at eggene mine var gamle. Og det var bare prøve igjen og igjen til vi fikk det til. Til slutt hadde jeg mistet så mange ganger, så snakka jeg med legen igjen og fikk endelig satt på lista på utreding for SA. Før den tid blei jeg gravid igjen. Da for jeg til legen etter å ha sjekket mye på nettet om hva jeg kunne ha og kanskje kunne ha hjulpet med å beholde denne gange. Da var det en vikar som tok med inn siden fastlegen min var på fødselspermisjon. Hun satt bare å smilte igjennom hele min forklaring på alt og jeg trygla hun nesten med å prøve blodfortynnende bare så det var en sjangs å beholde. Men hun mente at jeg var hysterisk og siden jeg hadde blitt gravid no så var det ingen problem. Blei sendt til hun gynologen som hadde ment at eggene mine var gamle. Ingen hjelp der heller. Fikk utskrevet kvalmepiller som egentlig ikke gravide skal ta og.
Det ente med at jeg mistet tre uker etterpå, 9 uker på vei. For på legevakta, og de sa at jeg skulle ha fått blodfortynnende med en gang. På sykehuset i Fredrikstad mente det. Endelig fikk jeg utreding. Og diagnosen på heterozygot leiden mutasjon. Og der og nevne dem hvis jeg blei gravid så var blodfortynnende en løsning.
No har jo vi prøvd å bli gravide så det er en sjangs at vi er blitt det siden mens er ikke kommet enda. Hoff.
legen min nevne at jeg måtte se om jeg fant et ark der de hadde sakt at blodfortynnende er en løsning. Eller prøve å få tak i hun damen som tok med inn på sykehuset den dagen jeg mistet. Men jeg skjønner ikke hvorfor de er så fram og tilbake. Jeg veit jeg er ung og har livet framfor meg. Men jeg er jo gift med en datter på 6 år. Har jo ikke løst på to enebarn. Frustrerende.

Back
Topp