Hesteproblem....

Primrose

Forumet er livet
Huff... nå må jeg bare tømme ut begeret her...

hesten min måtte jo stå inne både i går og idag pga glatta... [:@] han har for tiden ikke sko på seg, fordi den ene hoven er råtten (møkkahovslager som ikke har brydd seg med det, slik at det har spredd seg kjempemasse!). jeg har fått hjelp av 3 forskjellige barfottrimmere til å beskjære høvene regelmessig (hver 4.uke siden april i år), og hoven har blitt gradvis litt bedre. nå som glatta kom tenkte jeg jo selvsagt at jeg enten måtte sette på sko (å risikere at høvene blir dårlige igjen) eller la han stå inne de verste dagene, noe som heller ikke er no ønskelig. en tredje mulighet er å kjøpe boots med brodder, men det koster nesten 3000 + at stallvaktene høyst sannsynlig ikke gidder å ta de på om morgenene...

i dag var jeg innom stallen for å se hvor ille det var, evt om jeg kunne gå en omvei hvor det ikke var sååå glatt for å få han ut. det var EKSTREMT glatt der og stallvakta sa at selv de hestene med sko og brodder hadde sklidd! mens vi sto der så kom jeg på no lurt. hesten min har nemlig en annen paddock også, men der står han ikke fordi det er litt vekk fra de andre hestene liksom så da ville han stått alene der. men ut til den paddocken hadde ikke stalleier brøyta, så der var det snø. hun som er stallvakt sa at hun kunne sette han der neste morgen, og jeg reiste derfra blid og fornøyd med denne løsninga.

MEN, så ringer hestepasseren min i 5 tiden. da hadde hun tatt han ut for å gå opp til ridehallen - på holka! og han hadde ramla rett på ryggen og kava masse for å komme seg opp igjen. den ene hasen bak hadde hovna opp til dobbel str. og han skalv på beinet + et kutt på det ene horbeinet. jeg blei ikke sint på henne, for hun gjorde jo sitt beste liksom...

MEN, nå fikk jeg en melding fra henne hvor det sto: "hvis ikke du tar sko på roal nå, så kan jeg ikke ha han mer for jeg har ikke samvittighet til å la en hest lide inne hele vinteren!". Kjente jeg ble sint og lei meg når jeg leste det! høres jo ut som jeg ønsker at han skal lide og at jeg er en dyreplager eller noe!

jeg måtte vente litt før jeg svarte at jeg skulle drøfte saken med barfottrimmeren som kommer i morgen. høre om hun har noen tips til hva jeg kan gjøre...

fikk tilbake en kjempekrass melding fra henne nå i samme tone som den over...

huff... for å være ærlig har jeg lyst til å selge hesten min... jeg tror aldri jeg kommer til å få tid til å gi han den oppmerksomheten han fortjener. huff... nå griner jeg...

trodde aldri jeg skulle føle det siste der.... nå har jeg jo mer tid enn jeg kommer til å ha når jeg begynner å jobbe igjen også... og nå føler jeg ikke at jeg har tid i det hele tatt!

takk for trøstende ord! det betyr masse! stakkar sambo vet ikke hva han skal si han... det jeg vet, er at hvis hestepasseren slutter - så SLITER jeg! i alle fall nå som det er så kaldt. syns det er veldig stress å ha med Daniel i stallen nå (var greit i begynnelsen, for da bare sov han). Hun er nettopp blitt 18 og har kjent denne hesten mye lengre enn meg, for hun var hestepasser hos forrige eier også. hun er jo kjempeflink og grei og jeg har aldri klaga før hun skulle ha han for meg i forbindelse med graviditet, fødsel og tiden etter. jeg betaler jo stalleia, men sånn i praksis så har hun han på helfor. hun gjør meg jo en kjempetjeneste! men samtidig så har hun en hest på helfor - GRATIS. i noen uker i høst så har jeg bedt henne om å spraye hoven hans med en kloroppløsning (for å stoppe mugget i den hoven). Jeg regnte jo med at hun gjorde det, men fikk høre fra ei anna ei at hun ikke trodde hun gjorde det... jeg kan da ikke helt fatte hva som er så vanskelig... høvene må jo renses hver dag og det tar 5 sekund ekstra å spraye de...

nå på melding (som jeg ikke gadd svare på) skreiv hun at hun hadde vært imot det her "barfotgreiene" lenge - så.... men jeg tror jeg har forklart 1000 ganger hvorfor han ikke har sko på, så det er ikke det at hun ikke vett!

stalleier er jo av samme oppfatning, og selv om det høres vanvittig paranoid ut, så tror jeg han lar vær å strø sånn at jeg må ta på sko.... Ja jeg vett! det høres veldig merkelig ut... men i fjor hadde vi en ridelærer her som hadde alle sine 5 hester uten sko, og da når det blei glatt, sa han at han ikke kunne skjønne hvorfor noen gadd å ha hestene uten sko og at han vurderte å lage en regel med at alle hestene MÅTTE ha sko. men den gang sa vi jo ifra om at det var veldig urimelig og at dette kunne an ikke kreve. og da strødde han! men nå er det kun min hest som ikke har sko, så nå er plutselig jeg blitt dyreplager....

skreiv mld til min barfottrimmer (har time hos henne kl. 10 i morgen) og spurte om det var krise å ta på sko nå, og forklarte min frustrasjon. hun skal ringe meg etterpå, når hun har lagt ungene sine...

huff, lenge siden jeg har vært så deppa som nå...

har virkelig ikke lyst å selge han (og vet ikke om jeg får solgt an heller), men kjenner det frister veldig lite å ha et samarbeid med hestepasseren min heller nå. veldig godt mulig jeg overreagerer, men ble bare så utrolig skuffet over henne nå!

off for en kjedelig og kinkig situasjon, håper d ordner seg til det beste for deg

Men hvis det er din hest, hvorfor skal du forsvare deg ovenfor henne? Hvis du sier at slik og slik skal hoven stelles (ikke inne på hestespråket...beklager) så har vel ikke hu noen minoritet til å gå imot deg og la være og gjøre som du sier? Og atpåtil sender deg slike mld!? [:@]
Makan! Så sitter du og føler deg fæl fordi hu har et behov for å si meningene sine og ikke kan styre seg! Jaja, mulig det er slik det fungerer i stallen, men synes ikke det hørtes noe kjekt ut. Du har selvfølgelig de beste hensikter for din hest og det bør hun tenke på før hun buser ut med ting. RRRRR jeg liker ikke sånn oppførsel[:'(]

Beklager, ble litt frustret jeg og...[:)] *klemme på deg og hesten din*

ORIGINAL: Kidada

Jeg skjønner deg kjempe godt!
Og som du sier, hun har en hest, HELT GRATIS! og så sutrer ho!!
Hallooooo..
Er ikke det at ho er litt lei av hest da? er inne i en litt sliten periode? skulle nesten tro det... men hun har nettopp vært å kikka på en hest hun ville kjøpe til høsten (men foreldrene fant plutselig ut at hun ikke fikk lov eller no), pluss at hun driver å rir andre hester på stallen. men kanskje hun er lei av Roal (som klumpen heter)?

I mine glans dager som hestepasser så hadde jeg den hesten i 1mnd (ho som eide den var møkk lei og trengte en tenkepause) Hadde den gratis, og jeg var EVIG takknemmelig! (Rei til og med hennes privat timer i sprang helt gratis [;)])

Men du kan ikke sette han bort på fôr til noen da, for en periode?? kjenner du noen som vil? skulle så gjerne gjort det om jeg visste om noen voksne flinke folk, men... det gjør jeg ikke... hadde blitt kjempeglad om jeg fant noen!

Det er jo noe stress å plutselig stå uten hestepasser.

Evt kan du få tak i en ny hestepasser da? Vet ikke hvordan det er der han er oppstallet?! (hvor står han, hos hvem?) siden jeg har skrevet sjit om stalleier over, så kan e ikke si hvor - men det er en privatstall med ridehall (så litt stor gård). har hatt et knippe med hestepassere opp i gjennom - og over halvparten har vært helt forferdelige (fjortiser som er slemme med hesten eller ikke gidder å møte opp). desverre fins det ikke så mange voksne flinke hestepassere.... [:(] eller i alle fall så gjemmer de seg for meg...

Synes ikke du skulle la deg presse til å sko han hvis han ikke er klar for det ennå. Krysser fingrene for deg. Hold oss oppdatert med hva barfottrimmeren sier da. I will! Takk for støtten! [:D]

ORIGINAL: kajja

Men hvis det er din hest, hvorfor skal du forsvare deg ovenfor henne? Hvis du sier at slik og slik skal hoven stelles (ikke inne på hestespråket...beklager) så har vel ikke hu noen minoritet til å gå imot deg og la være og gjøre som du sier? Og atpåtil sender deg slike mld!? [:@]
Makan! Så sitter du og føler deg fæl fordi hu har et behov for å si meningene sine og ikke kan styre seg! Jaja, mulig det er slik det fungerer i stallen, men synes ikke det hørtes noe kjekt ut. Du har selvfølgelig de beste hensikter for din hest og det bør hun tenke på før hun buser ut med ting. RRRRR jeg liker ikke sånn oppførsel[:'(]

Beklager, ble litt frustret jeg og...[:)] *klemme på deg og hesten din*

du har så rett så rett.... jeg ser selv hvor utrolig teit det er å krype for henne... men samtidig, så har jeg alt å tape på å skjelle henne ut. det er så masse arbeid med hest, og i tillegg så kan jeg såvidt ri... prøvde meg på lørdag, og det gikk ganske fint - men jeg kjente bekkenet var veldig ustabilt og det er først i dag egentlig, at det har komt på plass igjen... så jeg er avhengig av hestepasser i grunn [8|].

huff... når jeg ble gravid så var jeg selvsagt kjempeglad, men det eneste negative med det var akuratt det her.... jeg tenkte da at "jeg må selge han", men ironisk nok ble jeg overtalt av you know who til å beholde han, og så skulle hun ha han på fòr. tenk å god tid jeg hadde hatt til å finne en perfekt eier til han hvis jeg hadde vært litt realistisk da.

er så utrolig kjipt at jeg ikke får brukt han! savner han så.... [:(]

Tror rett og slett jeg skal gjøre det jeg! helfòr hadde vært helt perfekt. gjør jo ingenting å lage en lapp og se hvor mange som melder seg. er jo mange som kjenner han der borte (AGR), så da kan de hjelpe til med å finne noen flinke folk. jeg vet i grunnen om ei som er veldig glad i han.... ei venninne av hun som eide han før, men vet ikke om hun er interresert. går jo an å høre da [:D]. evt så kan det jo være hun som eide han før har lyst å ha han litt ute hos seg...

Herregud for en dum dame.. Er jo ikke din feil.. Men en ting jeg ikke helt skjønner.. Hvordan er terenget der hesten din går ute? Fæle bakker?? Jeg har aldri møtt broblem med brodder eller noe som helst. Hadde faktisk aldri sko på hesten min heller.. Sleit ned hovene passe selv ute. Og ellers "pynta" vi på de selv.. (pappa skor hester selv) (gammel trav fontom[:D])

Men nå skal det sies av vi bor i bergen, og der er det ikke så alt for ofte vi sliter med masse is.. Er helst regn som kommer her[:)]

Men uansett. Håper det ordner seg for deg. Og for all del. Selg han IKKE før du virkelig må. Jeg savner slik hesten min. Og jeg ga hun opp, nettopp av den grun -har ikke tid.. Anger såå mye nå..

Store klemmer til deg. Og blåse på roal til han blir bra *blås blås blås blås* (til jeg blir blå i trynet[8D])

ORIGINAL: cskjoldal

Herregud for en dum dame.. Er jo ikke din feil.. Men en ting jeg ikke helt skjønner.. Hvordan er terenget der hesten din går ute? Fæle bakker?? Jeg har aldri møtt broblem med brodder eller noe som helst. Hadde faktisk aldri sko på hesten min heller.. Sleit ned hovene passe selv ute. Og ellers "pynta" vi på de selv.. (pappa skor hester selv) (gammel trav fontom[:D])

Men nå skal det sies av vi bor i bergen, og der er det ikke så alt for ofte vi sliter med masse is.. Er helst regn som kommer her[:)]

Men uansett. Håper det ordner seg for deg. Og for all del. Selg han IKKE før du virkelig må. Jeg savner slik hesten min. Og jeg ga hun opp, nettopp av den grun -har ikke tid.. Anger såå mye nå..

Store klemmer til deg. Og blåse på roal til han blir bra *blås blås blås blås* (til jeg blir blå i trynet[8D])

terrenget er flatt som en pannekake [:D], men det er den verste isen der etter stalleier brøyta vekk den våte snøen som lå der. er kun gårdsveien (som bilene også kjører på) som er glatt, hagen hans er ikke glatt. frem til søndag var det ingen problem - da dreiv jeg å godta meg litt over alle som sleit med å få ut tettpakka kladder under høvene, mens jeg kunne bare ta min rett inn. Det som irriterer meg så sinnsykt er at det høyst sannsynlig ikke er glatt neste uke - da er det sikkert heeelt bart! Skal også nevnes at Roal er ganske klossete au da... men jeg vil påstå at han blir mer klossete med sko (når han ikke kjenner underlaget). han har sklidd på bar asfalt en gang (sommerføre) + at han snubla i seg sjøl på stallgangen en gang å landa på det ene kneet *himler med øynene*. så at problemet er helt løst ved å ta på sko er litt som å tro på julenissen...

fatter søren ikke åffår han ikke kan STRØ den jævla veien! er jo som sambo sa: "stakkar ho derre stallvakta som må leie ut og inn hestene på det føret" - det er jo livsfarlig!

*Flytter til BERGEN eller evt en plass som har kun snø om vinteren*

Hvis jeg skal selge han, så skal det være helt krise! eller at jeg finner noen i nærheten slik at jeg kan fortsette å ri han...

ORIGINAL: Mamma til Jonas.

Så utrolig kjipt, dårlig gjort av henne og sende melding til deg på den måten. Håper det går bra med hesten din og at det løser seg[:)]

sign

ORIGINAL: Primrose

terrenget er flatt som en pannekake [:D], men det er den verste isen der etter stalleier brøyta vekk den våte snøen som lå der. er kun gårdsveien (som bilene også kjører på) som er glatt, hagen hans er ikke glatt. frem til søndag var det ingen problem - da dreiv jeg å godta meg litt over alle som sleit med å få ut tettpakka kladder under høvene, mens jeg kunne bare ta min rett inn. Det som irriterer meg så sinnsykt er at det høyst sannsynlig ikke er glatt neste uke - da er det sikkert heeelt bart! Skal også nevnes at Roal er ganske klossete au da... men jeg vil påstå at han blir mer klossete med sko (når han ikke kjenner underlaget). han har sklidd på bar asfalt en gang (sommerføre) + at han snubla i seg sjøl på stallgangen en gang å landa på det ene kneet *himler med øynene*. så at problemet er helt løst ved å ta på sko er litt som å tro på julenissen...

fatter søren ikke åffår han ikke kan STRØ den jævla veien! er jo som sambo sa: "stakkar ho derre stallvakta som må leie ut og inn hestene på det føret" - det er jo livsfarlig!

*Flytter til BERGEN eller evt en plass som har kun snø om vinteren*

Hvis jeg skal selge han, så skal det være helt krise! eller at jeg finner noen i nærheten slik at jeg kan fortsette å ri han...

Bare til å flytte.. Da kan jeg også få ri[;)][:D]

Håper iallefall det ordner seg.. Skulle da tro at de andre hesteeigerene hadde samme problemet, så da måtte det da ha gått ann å fått strødd litt..
Nei, noen folk skal være vanskelige...

snakka med trimmeren nå... hun ville komme å kikke på han i morgen uansett om han skal ha sko eller ei (kjempesnilt! hun bor ved lillesand). så kan mi snakke litt om hva vi gjør da... hun forsto veldig godt situasjonen og at det ikke virket som om jeg hadde så mye valg siden alle motarbeider meg [:@]. hun sa at hun ville jo gjerne blitt kvitt muggen (som ligger på venstre frambein, på helen, mellom sålen og hovveggen) først, men at det virket vanskelig når ting er som de er.

håper hun stallvakta er der i morgen, for da kan jeg også høre med henne om hun kunne være villig til å ta på han boots hver morgen - evt om han kan stå med de på om natta inne. det tar igrunnen ikke så veldig mye mer tid enn å bytte dekken på en hest... og det er jo ikke hver dag han trenger å ha de på heller.... [8|]

tror jeg må sove på det her....

søren! har ikke sett "heroes"episoden heller, som jeg hadde gleda meg så til.... har ikke vært i humør [:'(]. kanskje se den før vi legger oss....

ORIGINAL: Primrose

snakka med trimmeren nå... hun ville komme å kikke på han i morgen uansett om han skal ha sko eller ei (kjempesnilt! hun bor ved lillesand). så kan mi snakke litt om hva vi gjør da... hun forsto veldig godt situasjonen og at det ikke virket som om jeg hadde så mye valg siden alle motarbeider meg [:@]. hun sa at hun ville jo gjerne blitt kvitt muggen (som ligger på venstre frambein, på helen, mellom sålen og hovveggen) først, men at det virket vanskelig når ting er som de er.

håper hun stallvakta er der i morgen, for da kan jeg også høre med henne om hun kunne være villig til å ta på han boots hver morgen - evt om han kan stå med de på om natta inne. det tar igrunnen ikke så veldig mye mer tid enn å bytte dekken på en hest... og det er jo ikke hver dag han trenger å ha de på heller.... [8|]

tror jeg må sove på det her....

søren! har ikke sett "heroes"episoden heller, som jeg hadde gleda meg så til.... har ikke vært i humør [:'(]. kanskje se den før vi legger oss....

Nå har jeg aldri tatt på en boots da. Men kan da ikke ta så alt for lang tid vell..

Håper det ordner seg iallefall.. Du får ta en god natts søvn, så skal du se at alt ordner seg i morgen.

en ting til.... er ei til som har hesten sin barfot på stallen. men den hesten har nettopp blitt tarmslyngoperert, så den står ikke i paddock om dagene. hun som eier den går imidlertid laaange turer med han hver dag, men nå når det er så glatt så har hun bare brukt ridehallen liksom.

fikk melding av henne nå, og hun er like forbanna og fortvila som meg og skreiv at hun syns stalleier var en forbanna idiot. blei litt letta nå igrunn, da er jeg ikke helt alene og paranoid...

oppdatering kommer i mårra ettermiddag [;)]

ORIGINAL: Mamma til Jonas.

Så utrolig kjipt, dårlig gjort av henne og sende melding til deg på den måten. Håper det går bra med hesten din og at det løser seg[:)]

jepp! der var det problemet "løst", i alle fall for Roal sin del (ikke hestepasseren...). Når jeg kom i stallen i dag sto han ute i den andre paddocken sin (der som det ikke var brøyta) og koste seg med høy. jeg ble så glad for at stallvakten hadde satt han ut!!

når barfottrimmeren kom så tok jeg han inn. han halta ikke, og jeg kunne ikke se no hevelse på beinet hans heller jeg [8|] - ikke trimmeren heller. så da var han jo heldig! jeg regna jo i grunnen med det også da. vi mennesker ramler jo på isen kjempeofte, og blir litt støle i kroppen dagen etter - men ikke no mer liksom.

deretter snakka mi jo om skoing da. og jeg (som har lagt våken nesten i hele natt og tenkt) hadde vel i grunn bestemt meg for å IKKE ta på skoa igjen. vi ble enige om at jeg heller slår i piggdekk-brodder i bootsene hans - og så kan jeg heller kjøpe nye piggfrie til våren [8D].

Nå skal det bli spennende å se hva slags fyrverkeri som tikker inn på mld senere i kveld da... hun andre i stallen som har barfothest ville gjerne ha han noen dager i uken etter nyttår da! så det er jo supert! hennes hest er jo tarmslyngoperert, så hun kan ikke begynne å ri han før til våren igjen. så foreløpig er det løsninga [:D]. hestepasseren min får holde ut desember syns jeg.

Tipper hun kommer til å bli veldig paff i grunn, når jeg sier at jeg har ordna noen til å ta over etter henne. for er jo meget mulig at det i går var tomme trusler (skreiv først truser, hihi) - men da kan ho jo stå der med skjegget i postkassa! [;)]

Whiiii! er så letta nå! så nå håper jeg at jeg kan få komme opp til bootsmannen i mårra (han bor oppi birkeland et sted, håper jeg husker veien...) sånn at jeg offisielt ikke er en dyreplager mer, hehe!

ganske kule da:

blir vel mobba av de andre hestene da men...

ORIGINAL: Kidada

Funky hest[;)]
Er bare de andre som ikke skjønner seg på moten [:D]
Søt han er[:)]

Hehe.. Så stilig[:)]

Back
Topp