Jeg skal ikke svare på for mye mtp baby og hest, for jeg har vært utrolig dårlig form selv etter fødsel sist, og har heller ikke prioritert hest spesielt mye siden sist fødsel, sånn. (Min mor eier mesteparten av hestene og har mye daglig stell. En av mine eldre døtre pleier hjelpe til med trim osv).
Men, med tanke på egen erfaring med baby:
- de første ukene handler det veldig mye om å bli kjent med baby og din egen kropp. Komme i gang med ammingen, komme i rutine.. kroppen kan være utrolig vond mtp melkespreng, rifter og sting i underlivet eller sår etter KS.. Av den grunn tenker jeg det kan være lurt å legge til rette for avlastning de første 6 ukene etter fødsel, minst. Det kan hende du er i toppform etterpå! Og får en baby som bare vil ligge på pappaen! Men du kan og være i ræva form, ha massiv søvnmangel og slite med en baby som gråter til alle døgnets timer/kolikkbaby.
Og mange opplever at de tre første månedene handler mest om amming i sofaen, altså.
- Man kan godt ta baby med i stallen i bæresjal/sele/vogn. Jeg vil ikke anbefale å fylle høynett med baby på magen, da det støver noe voldsomt. Men barn har bare godt av å være i fjøs og stall. De trenger kanskje ikke ligge og spise på stallgulvet det første halvåret, men å være der i vogna osv.. ikke noe problem. Huske god håndhygiene dog. Ikke tafs på alt mulig og deretter på baby.. men.. Bønder har nå vært fint nødt til å ha med ungene i fjøset i alle år.. Det går som regel fint. Bare.. hygiene.
- ang ridning etter fødsel, minst 6 uker ser jeg går igjen; men man må se an formen litt. Få seks ukers kontroll hos jordmor, og drøfte ved denne kontrollen.
Legger ved en artikkel om temaet også:
https://hest.no/2025/10/10/kom-i-gang-med-ridningen-etter-graviditet-og-fodsel