Herpes

HemmeligG

Forumet er livet
Er det flere enn meg der ute som har herpes1, altså den man får munnsår av? Jeg har det nemlig, og har gått med herpessår nesten konstant siden jeg ble gravid.. Nå har jeg fire sår på underleppa, pluss et stort et på haka, og jeg må si jeg er mektig lei.. [:(] Noen som har noen gode råd for hvordan jeg kan få de til å gå fort bort? Det er jo så vondt..

Tannkrem hjelper på munnsår! ..og corsodyl, munnskyllevann, det er jo bakteriedrepende (men det svir!)

Du får kjøpt mange forskjellige varianter på apoteket, men jeg har brukt en salve som heter Prolip Herstat. Begynner å smøre med en gang jeg kjenner kribling og den hjelper veldig! Har også prøvd disse plastrene som skal gjøre dem usynlig fra Compeed, men de anbefaler jeg virkelig ikke. Opplevde at det bare ble et kjempesår som væsket noe helt grusomt og så fikk jeg et skikkelig arr![&:][:@] Skikkelig irriterende! Salven jeg bruker er resptfri. Vet det er kommet et annet middel også som begynner på A..., men husker ikke helt og har ingen erfaring med det. Sprør på apoteket. Lykke til!

Jeg fikk et godt råd av en veninne en gang. Når du kjenner og ser at det kommer et utbrudd; IKKE RØR. Ikke smør på noen ting og ikke pill på med finger eller tunge, da trekker det seg nesten alltid tilbake. Hvis du skulle få utbrudd likevel, finnes det en salve med lokalbedøvelse, det gjør at det blir mindre vondt. Vet at det er forferdelig ubehagelig *trøste*.

Har du vært hos legen? Ikke sikkert at det er herpes? Herpes- oppstår jo som blemmer først, trodde jeg? Hadde fullt av munnsår i fjor jeg, og det kom av sola (soleksem). Det finnes jo salver til herpes, på resept. Men det kommer jo ann på om du kan bruke dem, siden du er gravid.

jeg var veldig plaget i begynnelsen av svangerskapet.. jeg har alltid brukt rød solhatt direkte på såret.. men du må ha på flere ganger daglig med en gang du kjenner det kommer frem..
Også bruker jeg munnsår plaster, for da varer det mye kortere[;)]

ORIGINAL: Blåsmurf

Har du vært hos legen? Ikke sikkert at det er herpes? Herpes- oppstår jo som blemmer først, trodde jeg? Hadde fullt av munnsår i fjor jeg, og det kom av sola (soleksem). Det finnes jo salver til herpes, på resept. Men det kommer jo ann på om du kan bruke dem, siden du er gravid.

Joda, det er herpes, har hatt det i alle år. Har reseptsalve som jeg smører på, men nå som jeg er gravid syns jeg ikke den virker.. Munnsårene kommer uansett, og varer kjempelenge.. Rett etter at jeg ble gravid fikk jeg et digert herpessår på haka, det varte i en og en halv mnd! Prøvde alt, fra reseptkremer til aloe vera, tannkrem, prøvde å la det være helt i fred, men ingenting tok det. Forsvant først når jeg kom til Tyrkia og var der i 14 dager. Men mens jeg var der nede så fikk jeg et nytt et under nesa, men det forsvant heldigvis på en uke. Og nå har jeg altså fått fire store på leppa og et på haka igjen.. Smører og smører, men de blir jo ikke mindre..[:(]

Flere av dere som har herpes som har vært ekstra plaget under graviditeten?

Sambo er plaget mye med dette (ikke bare i graviditeten, hehe) og han har fått en salve på resept hos legen som han sier er veldig effektiv. Tror den heter Zovirax. Vet ikke om den kan brukes når man er gravid, men kan du ikke snakke med legen din da? Eventuelt gå og spør på apoteket, for det har jo kommet endel reseptfrie legemidler også nå.
[;)]

Back
Topp