Herpes og graviditet

A

Anonym_hønemor

Guest
Hei!
Jeg jeg har herpes i underlivet (som oftest i endetarmsområdet) som dessverre stadig kommer tilbake (ca. annenhver mnd), og jeg er redd at det påvirker en eventuell graviditet som vi ønsker oss.

Kan herpes påvirke barnet inne i magen? Kan herpes påvirke et barn under graviditeten? Tenker også utvikling: om det påvirker barnets vekst og/eller andre ting. Eller er det for det meste et problem under fødselen (ved et utbrudd) og direkte overføring hud-hud?

Synes det er et vondt tema å diskutere, og skammer meg så over å ha herpes :(
Tusen takk for ev. svar!
 
Det er mange som syns det er stigmatiserende å ha herpes og skammer seg. Dette skyldes jo et virus som er veldig vanlig og mange har jo opplevd herpesutbrudd både som munnsår og i underlivet. Bortimot 20% av voksne har vært smittet - noen ganger uten å vite det. Det er plagsomt hvis man har det tilbakevendende.
Hvis man har hatt flere utbrudd har man dannet antistoffer som også vil beskytte fosteret, via placenta.
Hvis man har det første utbruddet under svangerskapet øker risikoen noe for smitte til foster.
Hvis man har utbrudd ved fødselstidspunktet øker faren for smitte til det nyfødte barnet.
Fødeavdelingen vil nok da foretrekke å forløse med keisersnitt.
I din situasjon vil jeg ikke bekymre for å sette igang et svangerskap, men selvfølgelig gjøre oppmerksom på dine herpesubrudd ved svangerskapskontrollen. Hvis du ikke har utbrudd når det kommer til fødsel ville jeg satset på vaginalforløsning.
 
Back
Topp