Herde før amming

Solmari

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Har du gjort det og hjalp det?

Ville berre tipse om at eg gjorde det med dei andre, og hadde heldigvis ikkje problem med sårhet grunna amming. Kan jo vere lurt, då eg ikkje ser at det kan skade ;-)

Var på ammekurs forrige uke. Der var det en jente som spurte om akkurat d. Fikk beskjed om at det hadde absolutt ingenting å si. Det vil ikke hjelpe mot sårhet. Det er teknikken og om vi får til å amme som har noe å si:)

Her på sykehuset sier de at det kan ha motsatt effekt. Det er større sjanse for at huden sprekker dersom den blir tykkere pga herding

Hvordan herder man? Jeg kan ikke amme da, men er nysgjerrig ;)

Hvordan herder man? Jeg kan ikke amme da, men er nysgjerrig ;)

Massasje, gjerne med spesiell krem, lotion eller olje. Må ikke forveksles med kremene mot strekkmerker, revning eller tørr hud, selv om ingrediensene ofte er de samme.

Jeg herder ikke.

Jeg herdet ikke sist, og ammingen gikk strålende

Jeg herdet ikke de to forrige gangene, med førstemann gikk det som en drøm. Men med andremann var det to uker med sårhet og intense smerter før det gikk seg til, heldigvis :)

Det går nok mere på teknikken til babyen, her var lillemor altfor ivrig og sugde feil. Måtte øve en del før ho fikk teknikken på plass ;)

Jeg herdet masse sist, gikk fullstendig galt i starten med ammingen. Begge brystene bet snuppa hål i og blodet spruta faktisk. Det var pga feil ammeteknikk. Så sniker inn et lite rop til førstegangsfødende: FÅ HJELP TIL RIKTIG TEKNIKK! Det er utrolig viktig!! Jeg fikk etterhvert hjelp, og etter 2 mnd gikk det som en drøm. Men det var harde to måneder... ;)

Så rart at det er så forskjellig erfaring. Godt mulig eg har vore heldig, men har fleire venninder som ikkje har herda, og angra på det. Uansett godt om amminga går greit, og ein slepp sår og blod :-/

Så rart at det er så forskjellig erfaring. Godt mulig eg har vore heldig, men har fleire venninder som ikkje har herda, og angra på det. Uansett godt om amminga går greit, og ein slepp sår og blod :-/

Ja, er jo veldig forskellig fra person til person :) Som regel vil det være litt ømt i starten uansett om man herder eller ikke, men det har mest å si hvordan babyen blir lagt til, hvordan den suger, og hvor lenge av gangen. Sist kom jeg etter en ukes tid til en jordmor på sykehuset som var ammeekspert, og hun kunne ta en rask titt på både brystene mine + munnen/ganen til snuppa og fortelle nøyaktig hvorfor jeg hadde så skrekkelig vondt og blitt såpass sår. Fikk dårlig hjelp på barsel før dette (lå inne i 6 dager), så det kunne vært stoppet allerede første dagen. Endte med en sykdom i tillegg som heter Reynaulds fenomen, og den sitter fortsatt i.. Så veldig spent på hvordan ammingen går denne gangen!

Spent på hva min jm. tenker om dette.
Kan ikke huske hun nevnte det sist og jeg gjorde det heller ikke. Og som sagt gikk ammingen strålende.
Skal likevel høre med hun på ons:):)

Ja, er jo veldig forskellig fra person til person :) Som regel vil det være litt ømt i starten uansett om man herder eller ikke, men det har mest å si hvordan babyen blir lagt til, hvordan den suger, og hvor lenge av gangen. Sist kom jeg etter en ukes tid til en jordmor på sykehuset som var ammeekspert, og hun kunne ta en rask titt på både brystene mine + munnen/ganen til snuppa og fortelle nøyaktig hvorfor jeg hadde så skrekkelig vondt og blitt såpass sår. Fikk dårlig hjelp på barsel før dette (lå inne i 6 dager), så det kunne vært stoppet allerede første dagen. Endte med en sykdom i tillegg som heter Reynaulds fenomen, og den sitter fortsatt i.. Så veldig spent på hvordan ammingen går denne gangen!
Ja, er nok mykje som spela inn. Godt det finnast ammehjelp og anna på sjukehuset, men har hørt fleire som trengte meir hjelp når dei var på barsel. Kor trasigt at det forsatt sitter i. Håpar det går seg raskt til for deg denne gangen ;-)

Ja, er nok mykje som spela inn. Godt det finnast ammehjelp og anna på sjukehuset, men har hørt fleire som trengte meir hjelp når dei var på barsel. Kor trasigt at det forsatt sitter i. Håpar det går seg raskt til for deg denne gangen ;-)

Dette er allerede blitt 6,5 år siden! Så håper det er bedre kompetanse på barsel rundt forbi nå :)

Back
Topp