"Herde" brystvortene...

mia1986

Elsker forumet
Joda, det var det jeg skrev :-P I forrige svangerskap sa min svigermor til meg at før i tiden så skrubbet de på en måte brystvortene for å herde dem. Da skulle de liksom tåle mer! Gjorde naturligvis ikke det og slet med såre brystvorter da jeg kom igang med ammingen...
Er det noen andre som har hørt dette? Er det noe i dette med å herde dem? Er jo verdt det om man slipper å slite senere :-)

Ingen aning.. Men jeg hadde og litt skrekken for amming og såre nippler.. Så jeg "herda" de litt.. Skrubbe ikke.. Men ja.. Hadde hvertfall ikke No problem med sårhet

Min mor har sagt akkurat det samme. De herdet de med håndkle. Hun slet aldri med såre brystvorter. Jeg har ikke gjort det, men har heller ikke plagdes med det, bare bitte litt i starten . Vet ikke om det er sånn at noen får det og noen ikke uansett. Om noen har mer anlegg for å bli sår....

Det eneste man skal være forsiktig med er at stimulering de siste ukene før termin kan sette igang fødselen! Jeg har lest i en bok fra svigemor var ung at man kan dra lett i de. Syns det å høres lurt ut jeg da... men så i den ammeboken jeg fikk på ultralyd sto det at herding skulle være unødvendig :-P

Jepp, hørt om det! Svigermor sa de pleide å bruka hadde vaskekluter og "skrubba" niplane :p Ikkje prøvd ut. Endte opp me såre niplar :p

Jeg ammet til ho var 13 mnd. Og veldig sjeldent sår, hvertfall ikke sånn at det var ubehagelig å amme. Jeg herda ikke før ho kom. Håper jeg er like heldig denne gangen, og ikke får noe som helst problemer denne gangen heller :)

Joda. Min mor (som har 5 barn) gnåler om å bruke tørr hardvasket håndduk å "raspe", som hun så fint sier.... jeg venter nr.3, og har ikke raspet noe som helst. Men med nr1 hadde jeg god hjelp av albueskjell (finner i fjæra eller på apoteket)

Sniker litt, å prøve å herde brystvortene er noe som ikke anbefales i det hele tatt lenger. Det gjør heller vondt verre i forhold til sårhet, man skal heller være snill mot brystvortene :p Det beste trikset er nok å klemme ut noen dråper melk etter amming og la lufttørke. Har selv ikke herdet i det hele tatt, ikke vært sår en eneste dag, lille er straks 6 mnd :)

Back
Topp