Her er en sånn kjekk oversikt over måneder og uker

Regan

Forumet er livet
1-4 uker     =  1 mnd
5-9 uker     =  2 mnd
10-13 uker  = 3 mnd
14-18 uker  = 4 mnd
19-22 uker  = 5 mnd
23-27 uker  = 6 mnd
28-32 uker  = 7 mnd
33-36 uker  = 8 mnd
37-40 uker  = 9 mnd 

ORIGINAL: Regan

1-4 uker     =  1. mnd
5-9 uker     =  2. mnd
10-13 uker  = 3. mnd
14-18 uker  = 4. mnd
19-22 uker  = 5. mnd
23-27 uker  = 6. mnd
28-32 uker  = 7. mnd
33-36 uker  = 8. mnd
37-40 uker  = 9. mnd 

Burde jo egentlig stå slik,med en prikk bak tallet,som indikerer at det er snakk om den første,andre,tredje,fjerde ,femte osv måneden.

For etter at uke 18 e over nå,så er du 4 fullgåtte måneder,og inn i den femte måned..

ORIGINAL: safirah

Oi, såman begynner på 5. måned allerede i uke 19 altså? :D
1 uke før enn jeg trodde! :D
Juhhuuu!!
Da er jeg jo snart 5 måneder da jo! :D

Ja, ikke sant??[:D] Jippi!!
Det er jo sånn at man hele veien er "på vei inn i.." eller "inne i..."

[&:]...ok... er jeg over eller under halvveis i svangersskapet når jeg er 19 uker på vei??? [>:]*bryne seg, bryne seg...*

Fikk et spm fra en kollega nettopp;
"er du langt på vei nå da?"
"5mnd[:D]" svarte jeg kjapt etter å ha sett på oversikten.
"aha, da er du jo over halvveis da!" sa kollegaen
[&:][&:][&:]hø...??tenkte jeg. Et svangerskap varer jo i 9 mnd, og hvis jeg har gått inn i den 5.mnd nå må jeg jo være over halvveis. hmmmm......
MEN jeg vet også at et svangerskap varer i 40 uker, og jeg er bare 19 uker på vei.

Er jeg da over eller under halvveis i svangerskapet?[&:] 
...eller har jeg kanskje bare mista hjernecella mi??

ORIGINAL: safirah

Hehe, siden du er 19 uker på vei så er du vel snaaart halvveis..! 20 uker er det man karakteriserer som halvveis!
Men vet at dette er forvirrende, hvertall om man skal tenke måneder!
Derfor holder jeg meg til uker jeg, finni ut at det er det enkleste!
Hehe..!

Jeg også!!! Mye lettere i uker, men så spør de: hvor langt er det i mnd da? Hmmm, tjaaaa, jeg tror kanskje ca ...mnd! Er ikke sikker jeg!
Men er det noe galt med hodet mitt eller går vi faktisk ti mnd gravide!! For det er jo etter 9 FULLGÅTTE vi er ved målstreken, så når man regner mnd, så blir det faktisk ti mnd!!! eller???????????

HJEEEEEEELP, hjernen min har streiket!!!!!!!!!

jeg liker denne bedre jeg, bruker den på juni.

1 fullgått måned:      4+2
2 fullgåtte måneder:  8+4
3 fullgåtte måneder:  12+6
4 fullgåtte måneder:  17+1
5 fullgåtte måneder:  21+3
6 fullgåtte måneder:  25+5
7 fullgåtte måneder:  30+0
8 fullgåtte måneder:  34+2
9 fullgåtte måneder:  38+4
Frem til termin:         40+2 = 10. svangerskapsmåned 

ORIGINAL: Loo

Er denne jeg har gått etter... For jeg trodde jeg var i min 5 mnd, og det viser denne, men ikke den på toppen!!!
Da velger jeg å følge denne jeg! Men er litt rart at de ikke kan regne likt da!!!!!

ORIGINAL: Loo

Denne jeg også har gått ut i fra....

sier heller bare uker jeg når noen spør.. hehe.. de tallene for månende og slikt bare surrer jeg med [:)][:)][:)]

ORIGINAL: Cathis

sier heller bare uker jeg når noen spør.. hehe.. de tallene for månende og slikt bare surrer jeg med [:)][:)][:)]

ja samme her.. men når jeg feks kom til uke 17. sa jeg at da var jeg 4mnd på vei, men nå sier jeg 18 uker i stedet for ...tja kanskje 4mnd og snart 2 uke..? hehe..[:D]

Ja vi går gravid i 10 svangerskapsmnd'er,fordi 1 sv.skapsmnd er 4 uker.

Men så er vi jo ikke gravid de første 2-3 ukene i en syklus...selv om de regner at vi har vært gravid siden første dag i siste mens.
Så er det jo noen som har gigalang syklus.og der nytter det ikke å regne etter siste mens nei..

Vi har laga babyen vår heelt i slutten av oktober,og legger på 9 vanlige mnd'er- så kommer vi til slutten av juli.. så jeg teller rett og slett bare bakover jeg.
FRA termin og tilbake..altså når jeg skal fortelle til noen som ikke forstår seg på uker,hvor langt på vei jeg er.

ORIGINAL: Momah

ORIGINAL: ~~ladybird~~

Men så er vi jo ikke gravid de første 2-3 ukene i en syklus...selv om de regner at vi har vært gravid siden første dag i siste mens.
Så er det jo noen som har gigalang syklus.og der nytter det ikke å regne etter siste mens nei..

Vi har laga babyen vår heelt i slutten av oktober,og legger på 9 vanlige mnd'er- så kommer vi til slutten av juli.. så jeg teller rett og slett bare bakover jeg.
FRA termin og tilbake..altså når jeg skal fortelle til noen som ikke forstår seg på uker,hvor langt på vei jeg er.

HÆ? :p

Telle bakover? juli - juni - mai - april - mars - februar - januar - desember - november!
Der er jeg.. 5 november sååååå svømte svømmer`n skikkelig inn.. siste mens i oktober..
nov, des, jan og feb.. dvs jeg er i 4 månde nå.. Men, ... søren altså.. skjønner ingenting.. hahahaha..

Jeg er i 15. uke jeg.. done ;)

DU skjønner jo !!!!
DU er i fjerde måned !!!!! Inni den fjerde månden
Men du er også inni din sekstende uke snuppa... 15 fullgåtte uker og 2 dager !!!!!!!
For når du er ferdig med 15+6,så hopper du over i din syttende uke, med dine 16 fullgåtte uker !!!!

(vet at dette er sånn: Akkurat når man trur man skjønner alt,så detter det sammen igjen,og man skjønner ingenting... SÅnn er det med meg maange gang...akkurat sittet og forklart det til andre,så tilslutt skjønner ikke jeg selv engang. Men det er slik det er)

HÆ? :p

Telle bakover? juli - juni - mai - april - mars - februar - januar - desember - november!
Der er jeg.. 5 november sååååå svømte svømmer`n skikkelig inn.. siste mens i oktober..
nov, des, jan og feb.. dvs jeg er i 4 månde nå.. Men, ... søren altså.. skjønner ingenting.. hahahaha..

Jeg er i 15. uke jeg.. done ;)

DU skjønner jo !!!!
DU er i fjerde måned !!!!! Inni den fjerde månden
Men du er også inni din sekstende uke snuppa... 15 fullgåtte uker og 2 dager !!!!!!!
For når du er ferdig med 15+6,så hopper du over i din syttende uke, med dine 16 fullgåtte uker !!!!

(vet at dette er sånn: Akkurat når man trur man skjønner alt,så detter det sammen igjen,og man skjønner ingenting... SÅnn er det med meg maange gang...akkurat sittet og forklart det til andre,så tilslutt skjønner ikke jeg selv engang. Men det er slik det er)

ok... nå er jeg seriøst SVIMMEL!

Men skjønner nå!

...tror jeg...[>:]

Du ser på denne:

15 uker

Fra 15 uker og 0 dager til 15 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 100 g
CRL: 10 cm
Full lengde: 12 cm

Se hvordan vi regner vekt, lengde og alder [link=http://www.babyverden.no/templates/Article____12747.aspx]her[/link].
OM BARNET
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt. Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner. Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.
Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige. Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede. Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig, så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele kroppen frem mot fødselen.

Ja, der er jeg.. Men på libero står det no anna.. :p
Altså, der står det.. *finne link*

ågud.. herregud.. i boka demmers står det no helt anna.. haha.. Ok i boka står det...

16. uke

At den da er 16 cm og veien 200 og noe gram.. og div anna..

Og det er jo 16. uke (merk punktum)

Så det vil jo si at jeg er egentlig der? Siden jeg er i uke 16.. bare ikke fullgått? :p
Så det som står der er hvordan barnet utvikler seg denne uken? :p

Åååh, jeg er såå blaaaaaaaaank [8|]

*nå må jeg snart finne en større skje her...*
Neida tuller bare...[8D]

Jadaja. .riktig.
Du er i 16.uke,og da kan du godt lese om hva som skjer i den 16.uken..den uka hvor du er 15+1,+2,+3,+4,+5 og +6.[:D][:D][:D][:D]

Men syns du skal bestemme deg for  å følge en bok ..så du slipper å forvirres mer.
FOr det vil alltid stå forskjellig i alle bøkene du leser i...

You must log in or register to reply here.
Back
Topp