Henvist videre.. hva nå?

Takk :Heartred

Vi er jo henvist til gynekolog lokalt i første omgang, vet du om de tingene du beskriver her er ting hun kan sette i gang? Jeg har trodd at det ikke er fullt så lang ventetid til denne gynekologen, men jeg tar kanskje feil?

Vi snakket litt om det i går og han er med på å få litt hjelp etterhvert og villig til å avlegge prøve. Men jeg må trå litt varsomt. Prøve-runden vår på førstemann ble skikkelig kjip må jeg innrømme. Det gikk jo tilslutt, men det ble veldig anspent og belastende på forholdet vårt. Jeg er så redd for en ny sånn runde:sorry:
Jeg ser for meg at gynekologen vil utrede deg for infertilitet før dere vurderes for IVF-behandling om det er hensiktsmessig.

For vår del har prosessen sett sånn her ut: Vi ble henvist til utredning i det offentlige i desember 22. Fikk time i februar 23, med ultralyd og blodprøver av meg og spermprøve fra mannen. Deretter hsg-røntgen av eggledere for å se om de var tette i mars 23. De var fine og vi ble bedt om å prøve selv en stund. Så gikk jeg på hormonbehandling med Letrozol i tre måneder fra mai til juli. Da vi fortsatt ikke så resultater ble det ny ultralyd, og så henvisning til IVF-behandling på en offentlig klinikk som driver med assistert befrukning.

Vi ble henvist i september 23. Da måtte jeg ta en del blodprøver om igjen og vi måtte begge levere en del papirer om egen helse. Så fikk vi videotime hos klinikken i november med informasjon om prosessen. Deretter fikk vi søknadspapirer som måtte signeres og sendes inn, sammen med politiattest, og bostedsattest/vigslesattest. Og enda flere blodprøver som vi begge måtte ta.

Først når dette er mottatt og godkjent av IVF-klinikken, kan behandling starte, og da får jeg først ny ultralyd og opplæring i bruk av medisin, og deretter må man vente på første mens etter dette. Det blir trolig en gang iløpet av vårhalvåret.

Med andre ord har det tatt ei god stund, og prosessen vil så klart kunne variere veldig fra person til person utfra årsaken (om de finner en) til at man ikke lykkes på egen hånd.

Nei, privat er ikke aktuelt grunnet kostnadene akkurat nå. Vi har jo fått til datteren vår via naturmetoden, så særlig mannen er egentlig veldig innstilt på at dette skal gå uten noe særlig hjelp. Han har vært tvilsom til å bli henvist videre i det hele tatt da han ikke tror at vi trenger det. Så å bruke mange titalls tusen går han ikke med på…

Godt å høre at det ordna seg for dere tilslutt :Heartred Tok det så lang tid med første fordi det rett og slett i klaffa?
Betalte 48 tusen pluss til sykehuset for henne. Før vi fikk igjen til 19.000 som er egenandelen. Så det er ikke billig lell.
Jeg ble gravid på 3 av 4 innsett. Men mista. Også måtte jeg vente 3-6 mnd mellom innsett på grunn køen. Den er lang.

Men har du testa tabletter og sånn? Mange som ikke trenger ivf og klarer det med sånn.

Jeg vet dessverre ikke det, men vet at noen «offentlige» gyn kanskje ikke er veldig på tilbudssiden, eller særdeles gode i feltet fertilitet.
Det er ofte ventetid i det offentlige uansett, jeg har selv heller gått privat for celleprøver f.eks pga ventetid som du beskriver under her. Og når det kom til stykket, vi hadde prøvd i ett år uten resultater og jeg maktet ikke å sitte på gjerdet og bare «vente» samtidig ville ikke fastlegen henvise meg til gyn engang. Så da ble valget enkelt, ringte Medicus i januar, syklusen var heldigvis rett timet til time i februar og deretter start medisin mars. Absolutt verdt de pengene for min mentale helse å slippe så mye venting når det fantes NOE å gjøre :Heartpink

Nå har dere vært igjennom en slitsom runde og vet litt fellene man kan gå i. Kjenn etter i magen hva som føles rett. Jeg klarte som sagt ikke å sitte stille i båten, men det har jeg sjelden klart ellers i livet. Å vente på at ting skal skje uten å gjøre noe fungerer særdeles dårlig for meg
Jeg vet dessverre ikke det, men vet at noen «offentlige» gyn kanskje ikke er veldig på tilbudssiden, eller særdeles gode i feltet fertilitet.
Det er ofte ventetid i det offentlige uansett, jeg har selv heller gått privat for celleprøver f.eks pga ventetid som du beskriver under her. Og når det kom til stykket, vi hadde prøvd i ett år uten resultater og jeg maktet ikke å sitte på gjerdet og bare «vente» samtidig ville ikke fastlegen henvise meg til gyn engang. Så da ble valget enkelt, ringte Medicus i januar, syklusen var heldigvis rett timet til time i februar og deretter start medisin mars. Absolutt verdt de pengene for min mentale helse å slippe så mye venting når det fantes NOE å gjøre :Heartpink

Nå har dere vært igjennom en slitsom runde og vet litt fellene man kan gå i. Kjenn etter i magen hva som føles rett. Jeg klarte som sagt ikke å sitte stille i båten, men det har jeg sjelden klart ellers i livet. Å vente på at ting skal skje uten å gjøre noe fungerer særdeles dårlig for meg
Takk for at dere tar dere tid til å skrive så utfyllende! :Heartred

Jeg får stålsette meg på litt ventetid ja..

Jeg ringte klinikken og spurte om ventetid, hun forespeilet at vi får time innen 2-4mnd. Det står dette om henne på nettsiden: Hun er spesialist i fødselshjelp, og gynekologi fra 2002. Doktorgrad fra Rikshospitalet, disputerte i 2006. Hun har jobbet på Rikshospitalet, Radiumhospitalet, og Akershus Universitetssykehus. Deretter jobbet privat ved Aleris og etter hvert full tid ved Gynekologene på Kolbotn. Hun har bred erfaring innenfor generell gynekolog og svangerskapsomsorg.

Jeg tenker vi begynner her og ser hva hun sier først, så tar vi det derfra!:Heartred Med førstemann ble jeg så utålmodig og det gikk veldig utover psyken. Jeg nekter å gå i den fella igjen, jeg er livredd for å havne der i hodet:sorry: Akkurat nå klarer jeg å være tålmodig og vente en stund. Så får vi endre strategi ved behov..

Men har du testa tabletter og sånn? Mange som ikke trenger ivf og klarer det med sånn.

Nei, vi har ikke prøvd noe som helst.. Derfor jeg tenker at vi fint kan vente og se hva gynekologen vi er henvist til sier.

For maks sum via det offentlige er på rundt 20 000? Men det blir vel fort det tredoble i det private?

Nei, vi har ikke prøvd noe som helst.. Derfor jeg tenker at vi fint kan vente og se hva gynekologen vi er henvist til sier.

For maks sum via det offentlige er på rundt 20 000? Men det blir vel fort det tredoble i det private?
Man legger ut og så får igjen, men er rett under 20.000 i egenandel og 1500 kr til Riksen per innsett.
Men alt må legges ut.

Men kan hende det holder med andre medisiner, de har mange fine løsninger hos gyn og. Jeg har helt tette eggledere, så for meg er det lite hjelp og få :bag:

Man legger ut og så får igjen, men er rett under 20.000 i egenandel og 1500 kr til Riksen per innsett.
Men alt må legges ut.

Men kan hende det holder med andre medisiner, de har mange fine løsninger hos gyn og. Jeg har helt tette eggledere, så for meg er det lite hjelp og få :bag:

Hvor ofte er man inne på sykehuset ved IVF? Vi bruker 2,5 timer til Porsgrunn, ser mange anbefaler å heller dra hit om man kan. Vi bruker ca 2,5 timer til Porsgrunn… vi kan ikke kjøre dit veldig ofte, men er jo mulig dersom man ikke er der så hyppig. Kan noe av oppfølgingen tas nærmere hjem?

Takk for at dere tar dere tid til å skrive så utfyllende! :Heartred

Jeg får stålsette meg på litt ventetid ja..

Jeg ringte klinikken og spurte om ventetid, hun forespeilet at vi får time innen 2-4mnd. Det står dette om henne på nettsiden: Hun er spesialist i fødselshjelp, og gynekologi fra 2002. Doktorgrad fra Rikshospitalet, disputerte i 2006. Hun har jobbet på Rikshospitalet, Radiumhospitalet, og Akershus Universitetssykehus. Deretter jobbet privat ved Aleris og etter hvert full tid ved Gynekologene på Kolbotn. Hun har bred erfaring innenfor generell gynekolog og svangerskapsomsorg.

Jeg tenker vi begynner her og ser hva hun sier først, så tar vi det derfra!:Heartred Med førstemann ble jeg så utålmodig og det gikk veldig utover psyken. Jeg nekter å gå i den fella igjen, jeg er livredd for å havne der i hodet:sorry: Akkurat nå klarer jeg å være tålmodig og vente en stund. Så får vi endre strategi ved behov..
Jeg går til henne. Flink og støttende. Hun som har fulgt meg opp meg ivf det siste året+

Hvor ofte er man inne på sykehuset ved IVF? Vi bruker 2,5 timer til Porsgrunn, ser mange anbefaler å heller dra hit om man kan. Vi bruker ca 2,5 timer til Porsgrunn… vi kan ikke kjøre dit veldig ofte, men er jo mulig dersom man ikke er der så hyppig. Kan noe av oppfølgingen tas nærmere hjem?
Første runden var jeg 7 turer på 14 dager. Annenhver dag i ei uke. De andre har jeg vært 4 turer per forsøk. Kontroll før sprøyter, kontroll på sprøyter, uttak og innsett.

Første runden var jeg 7 turer på 14 dager. Annenhver dag i ei uke. De andre har jeg vært 4 turer per forsøk. Kontroll før sprøyter, kontroll på sprøyter, uttak og innsett.
Jeg lagde en annen tråd og spurte litt rundt dette, fikk heldigvis til svar at flere har kunnet ta mesteparten av oppfølgingen lokalt og hatt få oppmøter på sykehuset:)

Jeg lagde en annen tråd og spurte litt rundt dette, fikk heldigvis til svar at flere har kunnet ta mesteparten av oppfølgingen lokalt og hatt få oppmøter på sykehuset:)
Det fikk jeg aldri tilbud om. Det hadde vært godt. Siden jeg hadde litt vei.

Åh så spennende! Hvordan har hun gått frem hos deg? Hyggelig med en sånn tilbakemelding!
Jeg har en lang forhistorie så hun har kommet inn etter første barnet med ivf

Back
Topp