Henvisning

Alvea

Forumet er livet
Himmelbarn
Aprillykke 2016
Januarlykke 2020
Jeg er livredd tanken på ivf, og vet virkelig ikke om vi tør å ta steget.. Vi skal på en aller siste sjekk hos gyn i desember, der det blir en ny sjekk av meg og rekvisisjon til ny sædprøve av mannen, så blir vi henvist til ivf. Hvor lang tid tok det fra henvisningen ble sendt til dere kom på forsamtale? Jeg tenker vi sender henvisningen, så får vi bare ta det derifra, men det trengst nok tid for å få bearbeida det hele..

for oss tok det vel ca 2 mnd :-)

Og så var det 6 mnd mellom forsamtale og oppstart forsøk.

Skjønner godt tankene om å ta steget til ivf, men nå som jeg er inne i det er det nesten som jeg har glemt av at det faktisk går an å bli gravid uten hjelp.

Samboer hadde mye de samme tankene som deg, i starten. Han var livredd for IVF og skikkelig stressa for å måtte ta utredning for å finne evt. "Feil".
Men til syvende og sist innså også han at det var IVF eller ingen barn på oss. Og siste var ikke noe alternativ.
Den dag i dag er han veldig glad for at vi turte å ta steget.
Det er en drittøff prosess, som jeg er mer en klar for å gjøre igjen til søsken forsøk. Lille jenta i magen min nå er verdt absolutt all dritten vi har vært igjennom.

Jeg var nok veldig veldig heldig i forhold til hvor lenge jeg var i IVF karusellen. Vi tok ett forsøk privat først, og der var det ingen ventetid. Ble gravid, men mistet.
Søkte oss over til det offentlige (Haugesund) og fikk starte opp på første syklus etter aborten. Slapp unna forsamtalen også.

Du har fritt sykehus valg og kan selv velge å sende søknad til den klinikken med kortest ventetid, hvis du ønsker det.

Her ble henvisning sendt i slutten av august og skal ha samtale om noen dager, altså har det tatt 3 mnd.. aner ikke hvor lang tid det vil gå fra forsamtale til forsøk men av det jeg hører her inne kan det ta 3 nye mnd.. altså 6 mnd til sammen.

Tidligere var tanken på ivf helt fjern for oss og...var liksom ikke noe vi skulle måtte gå gjennom... men når ingenting skjedde innså vi at det kunne være en fin backup plan om ingenting annet. Nå som jeg har fått påvist tette eggledere har vi plutselig ikke noe annet valg, og ivf er den eneste løsningen. Jeg er fullt og helt innstilt på dette nå og gleder meg faktisk. Nå er jo min situasjon litt annerledes enn din da... Vi får jo ikke gjort noenting nå når vi venter så jeg er klar for at det endelig skal skje noe.

Jeg skjønner tanken dine...at det føles skremmende og er et stort steg å ta. Jeg har jo ikke vært gjennom det enda så jeg vet jo ingenting selv om hvor tøft det er osv men jeg tenker at om det er det som skal til for å få barn så er det definitivt verdt det. Det vil jo gå noen mnd fra henvisning til forsamtale, og dere kan jo bruke tiden frem til da til å forberede dere samtidig som dere prøver på egenhånd...kanskje sitter spiren før den tid? Jeg ville uansett fått gyn til å henvise siden ventetiden er så lang så kan dere bruke månedene frem til da på å finne ut om dere vil dette. Hvis dere finner ut at dere ikke vil er det bare å gi beskjed om det. :-)

Lykke til uansett hva valget måtte bli <3

Back
Topp