Henvisning til tidelig ultralyd

UnicornK

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Noen som vet kriterier for henvisning til tidelig ultralyd på sykehus?

Jeg er hjemme med svangerskapspenger, og har en sinnsykt dårlig samvittighet, og føler jeg må vite at det faktisk er noe der før jeg får slappet skikkelig av… Synes privat er litt vel dyrt.

Hvis der du bor ikke gir til alle (under 35) ennå, må du nok ha en spesiell (medisinsk) grunn til å få det. Jordmoren min skulle se om jeg kunne få det pga. jeg er undervektig og sliter med å få i meg nok, men hun trodde ikke det var sikkert. Det fins sikkert mange forskjellige grunner, alt fra sykdommer til komplikasjoner i tidligere svangerskap. Snakk med jordmor eller lege om bekymringene dine ihvertfall

Hvis der du bor ikke gir til alle (under 35) ennå, må du nok ha en spesiell (medisinsk) grunn til å få det. Jordmoren min skulle se om jeg kunne få det pga. jeg er undervektig og sliter med å få i meg nok, men hun trodde ikke det var sikkert. Det fins sikkert mange forskjellige grunner, alt fra sykdommer til komplikasjoner i tidligere svangerskap. Snakk med jordmor eller lege om bekymringene dine ihvertfall

Takk for svar :) Hadde risikosvangerskap sist, så kanskje det kan være noe :) Kjenner panikken tar meg litt, for det er bare 9 mnd siden fødsel, og sliter litt med tanken på et likt svangerskap.

Takk for svar :) Hadde risikosvangerskap sist, så kanskje det kan være noe :) Kjenner panikken tar meg litt, for det er bare 9 mnd siden fødsel, og sliter litt med tanken på et likt svangerskap.
Hvis det er noe som har sjanse for å gjenta seg, kan det jo absolutt være at du kan få! Håper for deg

Ble henvist til UL på sykehus da jeg hadde blødning, men var tidlig i uke 6-7. Som sagt hvis du er over 35 får du UL i uke 12. Du kan jo forhøre deg med legen om det er noe mulighet for det med din historikk.

Jeg er født for tidlig selv og er veldig bekymret for at det samme skal skje med mitt barn, og her har jordmor tatt det på alvor og henvist meg til TUL.

Nå er vel alle gravide som kan få tidlig UL rundt uke 12 om de ønsker seg. Ikke NIPT for de under 35, men bare UL. Eventuelt NIPT hvis det skulle være mistanke på avvik ved UL.
Trenger henvisning fra fastlege eller jordmor. Her i Stavanger begynner de fra 1.sept av med den tilbud for alle ☺️

Nå er vel alle gravide som kan få tidlig UL rundt uke 12 om de ønsker seg. Ikke NIPT for de under 35, men bare UL. Eventuelt NIPT hvis det skulle være mistanke på avvik ved UL.
Trenger henvisning fra fastlege eller jordmor. Her i Stavanger begynner de fra 1.sept av med den tilbud for alle ☺️

Tror ikke det gjelder her i Haugesund, men skal en tur til jordmor idag, så skal høre med hun :)

Fikk høre september for Bergen da jeg var på privat TUL for to dager siden, men tidligere denne måneden spurte jeg jordmoren min, og da fikk jeg beskjed om at det ikke gjaldt ennå. Håper alle steder får ræven i gir snart!

Jeg har allerede fått UL to ganger hos fastlegen.. Første gangen fant han ikke noe og andre gangen så vi en liten klump. Skal tilbake igjen om en ukes tid. Begynner å skjønne at dette kanskje ikke er vanlig.? Har privat praktiserende fastlege.. Er det derfor jeg får tilbud om dette? Lurer rett og slett på hvorfor det er så forskjell.

Jeg har også mulighet for å få 3D ultralyd hos fastlegen når jeg er kommet lenger i svangerskapet

Snakket nettopp med jordmor, de har fortsatt ikke fått beskjed om det her med TUL til alle. Men skal til fastlegen neste uke, så skal be han om å henvise meg

Snakket nettopp med jordmor, de har fortsatt ikke fått beskjed om det her med TUL til alle. Men skal til fastlegen neste uke, så skal be han om å henvise meg
Hvor i landet var det?

Jeg er over 35 så havner i den bolken. får TUL i uke 11+4 på Haukeland. Får også hos fastlegen ved behov men det er mer sånn "ser hjerte" apparatet er ikke like godt, og kunnskapen om hva man ser etter er mindre. Men han er veldig flink og jeg er veldig fornøyd med at han har den muligheten. Han fikk roet meg ned på 2t når jeg begynte å blø.

Fikk høre september for Bergen da jeg var på privat TUL for to dager siden, men tidligere denne måneden spurte jeg jordmoren min, og da fikk jeg beskjed om at det ikke gjaldt ennå. Håper alle steder får ræven i gir snart!

Samme her.. Fikk beskjed av jordmor nå at det kun gjaldt fra dem fra 35 og oppover, og at de har purret på dem.. Men hun skulle legge inn i henvisningen at jeg ønsket tidelig ultralyd om det gjor seg gjøre.. Leger og jordmødre trengte visst trening på tidelig ultralyd :) Så får krysse fingrene!

Jeg er over 35 så havner i den bolken. får TUL i uke 11+4 på Haukeland. Får også hos fastlegen ved behov men det er mer sånn "ser hjerte" apparatet er ikke like godt, og kunnskapen om hva man ser etter er mindre. Men han er veldig flink og jeg er veldig fornøyd med at han har den muligheten. Han fikk roet meg ned på 2t når jeg begynte å blø.

Skulle ønske min lege og hadde slik!!

Jeg fikk time til tidlig UL på Haukeland i dag, i uke 12 Ble henvist av FL i går, så det gikk veldig fort. De er hvertfall i gang nå :)

Back
Topp