Hentesett

Dette er selvsagt forskjellig fra person til person, samt hva man er vant med/tradisjoner. Jeg er veldig opptatt av tradisjoner (kanskje litt i overkant? [emoji38]), og vil derfor ha hentesett til barna mine.

Jeg syntes det var veldig stas å få hentesettet jeg hadde da jeg var baby, og har brukt det på barna mine. Og tenker å gjøre det samme for mine barn - om de vil bruke det eller ikke kan man jo selvsagt ikke vite.. Mamma er veldig glad i å strikke, og er nesten mer ivrig på hentesett enn meg - derfor har jeg ett til hvert barn [emoji4] De er kanskje litt store til et nyfødt barn, så jeg har kunnet bruke begge i flere mnd etter fødsel.. bretta bare ermer og bein opp den første tiden. Så her har det vært godt brukt! [emoji4]
Så koselig med en slik tradisjon :) Hadde jeg fått noe hadde jeg jo så klart brukt det, men forstår ikke helt poenget med å bruke massevis av penger på å kjøpe ett. Men det er sikkert vedig koselig å kunne bruke opp igjen det en selv har brukt :)
 
Her er hentesett litt hellig. Det var mamma sin greie- å strikke klær som barnebarna kunne dra hjem fra sykehuset i. Jeg fikk min første sønn da jeg var 17, og han hadde et nydelig sett i lys grønn (vi visste ikke kjønn). Det er nå 20 år gammelt, og jeg har bestemt meg for at bittelillebror skal få reise hjem i det han også. Det er like fint fremdeles. Mamma gikk dessverre bort for fire år siden, så det betyr mye for meg at hun «er med oss» på den måten. [emoji173]️
Så koselig at du kunne bruke det opp igjen :) Det blir sikkert veldig fint! Skjønner godt du velger å bruke det. Og skjønner godt at de som får hentesett velger å bruke det. Det er jo aldeles nydelig <3
 
Vi hadde meg et til storebror, men det var alt for stort!
Men det gikk i grunn helt fint. Vi hadde en bamsedress til han, så han satt godt og varmt i bilen :)
Denne gangen er jeg flinkere å strikke, og derfor strikker jeg selv et hentesett.

Som mange sier her, så hadde jeg nok ikke brydd meg så mye hadde jeg ikke kunnet strikke et selv.
Men et tips å ta med på sykehuset og til bilen, et godt elastisk ullteppe til den lille :)
 
Jeg kommer til å strikke mye til babyen, og har mye etter forrige. Noe av det bruker vi som «hentesett», men kommer jo til å bruke lua, buksa og jakka videre etterpå. Ullklær må jo ungen ha uansett, så av erfaring fra sist blir det mye brukt. Med en gulpebaby (født i juni) hadde jeg faktisk aldri klart meg uten minst tre ullsett til enhver tid... så at det blir så lite brukt er jeg uenig i. Derimot at det er dyrt å kjøpe strikkaklær om man ikke strikker selv er jeg enig i, men annen maskinstrikket ull er jo også ganske dyrt, i alle fall det vi har fra Nøstebarn og Lillelam o.l.
 
Vi hadde hentesett til første, og var viktig for meg å bruke det da mamma hadde strikket det.. Men hun svømte jo i det og det var ikke sjangs [emoji85]
 
Jeg er ikke så opptatt av hentesett, det blir nok vanlige fine klær. Men jeg holder på å hekle et teppe som jeg skal ha med på sykehuset som jeg har planer om å ta bilde med når vi skal dra hjem derfra. Så det blir vel "henteteppe" på oss :happy:
 
Jeg er glad i å strikke, og gleder meg masse til å strikke hentesett. Men jeg skjønner at de som ikke strikker selv ikke har lyst til å bruke masse penger på å kjøpe ett. Babyen bryr seg jo ikke :).
 
Så koselig med en slik tradisjon :) Hadde jeg fått noe hadde jeg jo så klart brukt det, men forstår ikke helt poenget med å bruke massevis av penger på å kjøpe ett. Men det er sikkert vedig koselig å kunne bruke opp igjen det en selv har brukt :)

Hver og en må finne sin måte å gjøre det på tenker jeg.. Er ikke noe fasit! :)

Jeg har full forståelse for at du ikke ser poenget! Akkurat hva barnet har på på bilturen hjem er ikke akkurat det viktigeste i verden [emoji23]
 
Jeg kommer til å strikke mye til babyen, og har mye etter forrige. Noe av det bruker vi som «hentesett», men kommer jo til å bruke lua, buksa og jakka videre etterpå. Ullklær må jo ungen ha uansett, så av erfaring fra sist blir det mye brukt. Med en gulpebaby (født i juni) hadde jeg faktisk aldri klart meg uten minst tre ullsett til enhver tid... så at det blir så lite brukt er jeg uenig i. Derimot at det er dyrt å kjøpe strikkaklær om man ikke strikker selv er jeg enig i, men annen maskinstrikket ull er jo også ganske dyrt, i alle fall det vi har fra Nøstebarn og Lillelam o.l.
Ja ull må en jo ha. Men det er jo mye forskjellig, og syns det blir dyrere med disse dyre litt typiske hentesettene en kan kjøpe. Også er det jo noen barn som vokser fort og vokser ut av det med en gang. Men det kan en jo aldri vite.
 
Vi hadde meg et til storebror, men det var alt for stort!
Men det gikk i grunn helt fint. Vi hadde en bamsedress til han, så han satt godt og varmt i bilen :)
Denne gangen er jeg flinkere å strikke, og derfor strikker jeg selv et hentesett.

Som mange sier her, så hadde jeg nok ikke brydd meg så mye hadde jeg ikke kunnet strikke et selv.
Men et tips å ta med på sykehuset og til bilen, et godt elastisk ullteppe til den lille :)
Takk for tips :)
 
Hadde ikke noe til første som ble født midt i Juli.
Har ikke tenkt så mye på det som hentesett, men til lillebror og nå bittelillebror har jeg strikket en ulldress. Ble brukt omtrent hver dag, ihvertfall hver gang vi skulle ut, med forrige. Han ble født i desember.
 
Jeg skjønner ikke helt hva som er greia med "hentesett", jeg :shy: Ungen må jo ha på seg noe når den skal bli med hjem så klart, men hvorfor det skulle være noe ekstra spesielt ved de klærne, forstår jeg egentlig ikke. :) Målet her er vel at vi kler henne i noe som passer sånn noenlunde både til barnet og været :D
 
Jeg skjønner ikke helt hva som er greia med "hentesett", jeg :shy: Ungen må jo ha på seg noe når den skal bli med hjem så klart, men hvorfor det skulle være noe ekstra spesielt ved de klærne, forstår jeg egentlig ikke. :) Målet her er vel at vi kler henne i noe som passer sånn noenlunde både til barnet og været :D
Enig med deg :)
 
Back
Topp