Hendene sovner/dovner bort

Trondheimspia

Venter en gutt 28 februar :)
Februarlykke 2015
Begynner å bli veldig lei av at begge eller den ene hånda sovner/dovner bort! Har mistet mye nattesøvn de siste 2 ukene pga. det :/ Ingen ting som hjelper :( Det er skikkelig vondt og ubehagelig, og når jeg våkner av det, synes jeg det er ekstra ille :/ Vondt og vanskelig å komme seg opp av senga..

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Fingrene sovner også når jeg holder på med noe, ( feks, sitter å skriver dette)

Begynner å bli veldig lei av at begge eller den ene hånda sovner/dovner bort! Har mistet mye nattesøvn de siste 2 ukene pga. det :/ Ingen ting som hjelper :( Det er skikkelig vondt og ubehagelig, og når jeg våkner av det, synes jeg det er ekstra ille :/ Vondt og vanskelig å komme seg opp av senga..

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Fingrene sovner også når jeg holder på med noe, ( feks, sitter å skriver dette)
Sånn er det med mine armer også, og det har vært sånn i alle svangerskapene mine. Det er ikke farlig. Men det hjelper å prøve å bytte stilling litt oftere. Når jeg våkner av det må jeg bare flytte på meg litt og vente litt før jeg står opp, så gir det seg. Kanskje du kan få noen til å masere deg eller tøye litt så du slipper å få det mens du sitter å skriver.

Sånn er det her også, hadde ikke dette forrige svangerskap. Kalles vel carpel tunnel syndrom på fagspråket, og det er dessverre liten gjøre med det. Vann presser mot nerver, noe som resulterer i vonde fingre og bein. Velg mat med lite salt (lett i jula :P), det hjelper. Drikk mye vann! :) Snart ferdig nå, snaaart!

Ja, er også plaget med carpal tunnel syndrom. Det er ødem som presser på nervene i håndleddene, går ut over håndflaten, alle fingre unntatt lillefingeten, klarer ikke å klippe sammen hånda- holde hanken på koppen, åpne brusflasker etc.
Ingen gjør noe med dette- men følg det opp i tilfellet det ikke forsvinner etter fødsel!!!

Jeg har hørt at man kan prøve å tøye, massere og varmebehandle arm/hånd når man har cts. Men det kan jo være kjerringråd :p uansett kanskje verdt å prøve! :)

Det hjelper litt å sove med støtteskinner på håndleddene, slik at du stiver av leddet. Jeg hadde dette i sist svangerskap, det var helt grusomt på slutten. Foreløpig har jeg bare litt numne fingre, men regner med det skal bli verre..

Kalles karpel tunnel syndrom. Har og hatt det. Sies at det ikke er så nye og gjøre med det men at det forsvinner etter fødselen :)

Hjelper å ha hendene /håndledd under varmt/lunka vann, men kan jo ikke stå på badet hele dagen heller :p
Har kjøpt håndskinner nå, å de hjelper greit nok. Håper det forsvinner etter fødsel hvertfall.. :/
Sliter også med å ta tak i småtterier, holde i noe, løfte, etc.. Ekkelt når det er på begge hendene, så føler meg litt hjelpeløs innimellom.. :p

Ja, er også plaget med carpal tunnel syndrom. Det er ødem som presser på nervene i håndleddene, går ut over håndflaten, alle fingre unntatt lillefingeten, klarer ikke å klippe sammen hånda- holde hanken på koppen, åpne brusflasker etc.
Ingen gjør noe med dette- men følg det opp i tilfellet det ikke forsvinner etter fødsel!!!
Jeg er også skikkelig plaget med dette, og ganske redd for at det ikke vil forsvinne etter fødsel:-/ Det gjør vel som oftest det, men hat en tante som sliter med det enda 23 år etter! Er sykemeldt fra jobb pga bekkenet, men tror neppe jeg hadde klart å jobbe som sykepleier nå med disse hendene uansett

JM satte meg opp på en time om 14 dager, og har det ikke blitt bedre da, så skulle hun henvise meg til sykehuset, for å få tilpasset håndskinner..

Akupunktur hjalp meg godt i første svangerskap. Ble operert i den ene hånden for ett år siden og skal ta den andre hånden når mini er komt ut..

Kan bekrefte nå at det å bruke skinner, IKKE HJELPER!!!! blir litt oppgitt når jeg nesten ikke sover om natten. Må opp å gå/sette meg opp i sengen å røre på hendene ei stund før jeg kan prøve å legge meg ned igjen, for så å gjenta det x-antall ganger pr.natt :/

Er ikke glad i nåler, så akupunktur utgår :p

Skal jeg vente til neste jm time, eller ringe legen å høre om henvisning? Går jo utover dagsformen om jeg får såpass lite søvn :(

Back
Topp