Hemoroider :(

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Hei. Jeg fødte for 5 dager siden. Etter fødsel fikk jeg utvendige hemoroider. Det er forferdelig vondt,jeg smører med salve og bruker stikkpiller,men synes ikke det blir så mye bedre. Har dere noe tips?Jeg klarer ikke å dytte de inn,da det gjør for vondt...
 
Hei. Jeg fødte for 5 dager siden. Etter fødsel fikk jeg utvendige hemoroider. Det er forferdelig vondt,jeg smører med salve og bruker stikkpiller,men synes ikke det blir så mye bedre. Har dere noe tips?Jeg klarer ikke å dytte de inn,da det gjør for vondt...

Hei,

Det var ikke bra det gjør for vondt å dytte inn stikkpille. Fortsett med salven, og forsøk med stikkpille innimellom fremover.
I tillegg er det noen ting som kan hjelpe med hemoroider, selv om dette er mest hjelp på sikt så er det like viktig.
En veldig viktig ting nå er at du passer på at du ikke får veldig hard avføring. Dersom du ikke bruker det allerede kan du gjerne bruke laktulosemikstur (Duphalac) daglig i et par uker etter fødselen. Hvis du for eksempel kjøper en liten flaske kan du bruke opp den også gå over til fiberrik kost, rikelig væske for å sikre "passe" konsistens på avføring. Du kan gjerne også være aktiv, gå litt turer osv, fysisk aktivitet stimulerer tarmfunksjonen.

Ellers kan du gjerne ungnå tunge løft og det å stå veldig mye. Jeg synes at dersom dette ikke blir bedre i løpet av en uke at du skal kontakte lege igjen så han kan vurdere om du trenger noen andre medisiner eller om hemoroiden skal opereres vekk hvis det ikke er noe bedring.

Håper dette var til noe hjelp!
Åse:)
 
Back
Topp