Hemoroider

Glory

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Sorry for litt kjipt tema, men er det flere som sliter/ har sliti med dett?

Jeg gjør det og jeg blir gal. Tenkte ikke komme med flere detaljer, men heller spørre og det er fler som sliter og hva dere gjør for å bli kvitt det...
 
Holdt på å bli gal når jeg gikk gravid. Skikkelig vonde var de. Og to av de hadde en hard klump inni seg (trombosert hemoroide/blodpropp). Leste at disse måtte fjernes hos legen og at det kun var lindrende behandling utenom dette. På det værste så lå jeg mye. Sitting er noe av det værste du kan gjøre. Vætet bomull og formet det til små pølser og la en og en i plastposer som jeg frøs.. Trenger kanskje ikke si hvor disse ble plassert etterpå.. Bah.. Men følte at det hjalp. Så smurte jeg med sheriproct salve. Den kunne ikke brukes lenge av gangen pga kortisonet som er i. Stikkpillene er reseptbelagt, og kan ikke brukes under graviditet. Usikker på om den kan brukes under amming? Det er super vondt med hemoroider. Mine eneste råd er: ligg mer enn du sitter, kjøl ned og smør godt, drikk mye vann og spis mye fiber slik at du ikke blir treg i magen, unngå å presse mer enn nødvendig når du er på toalettet.
 
Tusen takk for svar :) Blir de borte, eller vil de være der for alltid..

Fra nå av skal jeg kun sitte når jeg ammer...
 


Glory skrev:
Tusen takk for svar :) Blir de borte, eller vil de være der for alltid..

Fra nå av skal jeg kun sitte når jeg ammer...



De kan trekke seg tilbake, men oftest vil de komme og gå. Du får høre med legen din om du kan prøve scheriproct stikkpiller. Viktig å dytte de inn igjen i endetarmen etter dobesøk. :-) Håper du blir bedre snart! Noe dritt med de hemoridene altså!
 
Så kjedelig at de ikke går bort...vet forresten ikke om min kan dyttes inn igjen, sitter helt i utkanten liksom..(beklager detaljer)

Ett spm til bare,når  du kjøler de ned, du må vel ha noe i mellom,,,tenker på frostskader...
 
Jeg fikk et par hemoroider etter fødselen nå, de fikk jeg ikke til å dytte inn igjen fordi de satt helt i kanten. Satans vonde var de!! Jeg spurte jordmor om det var viktig at de ble dyttet inn igjen, om de forsvant raskere da? Men det hadde ikke noe å si, sa hun. Det var bare det at det kunne lindre litt å få de på plass, så og si... Mine har nå trukket seg ganske bra tilbake, er ikke plaget av det lenger. Men er livredd når jeg har treg mage da... Har en flaske duphalac klar i tilfelle.
 


Glory skrev:
Så kjedelig at de ikke går bort...vet forresten ikke om min kan dyttes inn igjen, sitter helt i utkanten liksom..(beklager detaljer)

Ett spm til bare,når  du kjøler de ned, du må vel ha noe i mellom,,,tenker på frostskader...



Samme som jeg hadde da.. Nå går det helt fint å dytte de inn igjen.. Brukte bare en engangs kompress som jeg pakket rundt det kalde :) på det værste så var det godt å ha det frosne rett på også. Ingen fare med detaljene.. Er sykepleier.. Hehe
 
Ildrii: Hva gjorde du for å bli kvitt de, og hvor lang tid tok det??

fru slick chick: Tusen takk for gode råd, håper det blir bedre raskt:)
 
Etter første fødsel fikk eg bittelitt hemmoridar, då var det nok å kjøle dei ned og dytte dei på plass, så forsvann dei av seg sjølv etter litt.

Denne gongen var det AU!
Fødte seint torsdagen, kom heim fredagen og laurdagen klarte eg knapt søve/står/sitte... var rett på apotek og skaffe alcos anal (eller korleis det skrivast).
Sømrer på morgon og kveld og etter avføring. Etter 1-2dagar var det ikkje vondt lengre(og vondten som var fram til då kan ikkje samanliknast med før salvebehandlinga), anna enn etter avføring o.l.
No er dei nesten heilt vekke(2veker), og mine var SOTRE og vonde(!!)...trudde ikkje det var muleg at dei skulle kunne forsvinne, uten operasjon. Så veldig fornøgd med resultatet;)
I pakningsvedlegget stod det at det skulle brukast i 4-6veker, og at ein ikkje skulle avslutte før det, då dei kunne kome tilbake. Så blir smørring i minst 2veker til, men no har eg ingen plager og nesten ikkje tendensar til klumpar.

Det er og ein fordel å halde avføringa i passe konsistens, så nok væske og fiber er lurt;)

Dette er mi erfaring. Lykke til med å bli kvitt plagene:)
 
Back
Topp