Hemoroider og fødsel

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
Hei!
Hemoroider er nok så vanlig plage i svangerskapet. Men lurer litt på om de kan ha noe med hvor mye rift man får under fødselen? noen som vert bort i dette?

og generelt, har dere tatt det opp med jm på kontrollene? De har nok sett masse under fødslene...
 
Hei!
Hemoroider er nok så vanlig plage i svangerskapet. Men lurer litt på om de kan ha noe med hvor mye rift man får under fødselen? noen som vert bort i dette?

og generelt, har dere tatt det opp med jm på kontrollene? De har nok sett masse under fødslene...

Tror ikke det har noe å si for rift under fødsel men den blir etter min erfaring MYE mye verre etter en fødsel..
Si ifra om dette umiddelbart etter du har født og spis svisker og be evt om avføringsmiddel. Man får upraktisk nok veldig ofte treg mage etter en fødsel.

Hver gang du har mulighet anbefaler jeg å legge noe kaldt på hemoridene. Særlig om de er i åpningen da. Det var først nødvendig for meg etter fødsel. Putt isbiter i en plastpose og surr en vaskeklut rundt posen så det ikke blir for kaldt og legg på så de får trukket seg sammen.

Det er helt vanlig å nevne og ta opp på kontroller. Det er nok en like vanlig del av å være gravid som å få halsbrann, være kvalm eller annet, men litt mer flaut å snakke om :)
Men snakk emd jordmor, kan jo være noe du burde forebygge nå.
 
Kan fort bli verre eller komme nye etter fødsel.
Du kan evt spørre etter isbind (?) etter fødsel om det kan hjelpe
 
Tror ikke det har noe å si for rift under fødsel men den blir etter min erfaring MYE mye verre etter en fødsel..
Si ifra om dette umiddelbart etter du har født og spis svisker og be evt om avføringsmiddel. Man får upraktisk nok veldig ofte treg mage etter en fødsel.

Hver gang du har mulighet anbefaler jeg å legge noe kaldt på hemoridene. Særlig om de er i åpningen da. Det var først nødvendig for meg etter fødsel. Putt isbiter i en plastpose og surr en vaskeklut rundt posen så det ikke blir for kaldt og legg på så de får trukket seg sammen.

Det er helt vanlig å nevne og ta opp på kontroller. Det er nok en like vanlig del av å være gravid som å få halsbrann, være kvalm eller annet, men litt mer flaut å snakke om :)
Men snakk emd jordmor, kan jo være noe du burde forebygge nå.

Sier meg enig i isbiter!!! Jeg starter med egenbehandling med isbiter og hemoroidesalve så snart jeg merker tegn til hemoroider og prøver å hele tiden holde de på «innsiden» :p
 
Tror ikke det har noe å si for rift under fødsel men den blir etter min erfaring MYE mye verre etter en fødsel..
Si ifra om dette umiddelbart etter du har født og spis svisker og be evt om avføringsmiddel. Man får upraktisk nok veldig ofte treg mage etter en fødsel.

Hver gang du har mulighet anbefaler jeg å legge noe kaldt på hemoridene. Særlig om de er i åpningen da. Det var først nødvendig for meg etter fødsel. Putt isbiter i en plastpose og surr en vaskeklut rundt posen så det ikke blir for kaldt og legg på så de får trukket seg sammen.

Det er helt vanlig å nevne og ta opp på kontroller. Det er nok en like vanlig del av å være gravid som å få halsbrann, være kvalm eller annet, men litt mer flaut å snakke om :)
Men snakk emd jordmor, kan jo være noe du burde forebygge nå.
Kan fort bli verre eller komme nye etter fødsel.
Du kan evt spørre etter isbind (?) etter fødsel om det kan hjelpe
Sier meg enig i isbiter!!! Jeg starter med egenbehandling med isbiter og hemoroidesalve så snart jeg merker tegn til hemoroider og prøver å hele tiden holde de på «innsiden» :p


Takk for svarene! :happy:
Nå har jeg akkuratt vert på 38ukers kontroll og har glemt å nevne det igjen..
Det har blitt mye mer/større i svangerskapet. Men de plager ikke så mye, altså er ikke smertefulle. har kontroll på termin dato, så skal ta det opp hvis vi går så langt :shy:
Bruker nå AlcosAnal og AC3, men de hjelper ikke særlig. Kan man bruke Scheriprokt? :sorry:skulle snakket med jm om det tidligere
 
Takk for svarene! :happy:
Nå har jeg akkuratt vert på 38ukers kontroll og har glemt å nevne det igjen..
Det har blitt mye mer/større i svangerskapet. Men de plager ikke så mye, altså er ikke smertefulle. har kontroll på termin dato, så skal ta det opp hvis vi går så langt :shy:
Bruker nå AlcosAnal og AC3, men de hjelper ikke særlig. Kan man bruke Scheriprokt? :sorry:skulle snakket med jm om det tidligere

Jeg ville hørt med henne ang sheriproct, evt spurt på apotek
Men når du er 38 uker nå, blir du nok ikke kvitt det etter fødsel. Og når en baby har pressa seg ut gjør det ofte hemprodene større, men det kan fort bli bra om man er flink og gjør tiltak raskt :)
Bare be om ting på sykehuset så får du
 
Takk for svarene! :happy:
Nå har jeg akkuratt vert på 38ukers kontroll og har glemt å nevne det igjen..
Det har blitt mye mer/større i svangerskapet. Men de plager ikke så mye, altså er ikke smertefulle. har kontroll på termin dato, så skal ta det opp hvis vi går så langt :shy:
Bruker nå AlcosAnal og AC3, men de hjelper ikke særlig. Kan man bruke Scheriprokt? :sorry:skulle snakket med jm om det tidligere
Jeg brukte sheriproct både i den og forrige svangerskapet, og fikk den på barsel også. De var på utsiden men gjorde ikke vondt helt til jeg fikk klyster rett før fødsel. Jordmor smurte dem med noen bedøvelse før jeg begynte å presse, så det gikk fint. Men etter fødsel var de største plage jeg hadde. Heldigvis, trukket de seg inn etter 3-4 dager, men jeg brukte myyye sheriproct salve og fikk stikkpille 2 ganger på barsel.
 
Sniker fra februar. ;) Jeg fikk det i slutten av graviditeten, og de ble mye verre etter fødsel. Anbefaler å forebygge allerede nå. Ta laktulose om du er hard i magen, og pakk det med i fødebagen. Sheriproct kan du bruke (trygg mammamedisin), og be om hjelp til å behandle det på barsel etter fødsel. Hemoroidene var for meg det vondeste etter fødselen. Jeg smurte masse, brukte isbind og tok laktulose til de var helt borte etter fødsel. Tok et par uker, men var vondest de første 3-4 dagene etterpå.
 
Back
Topp