Hemorider

Gutt2012/spire 2015

Elsker forumet
Junibarna 2015
Jada, nå har det også kommet for min del.. Så gøy atte! Hehe.. Snek meg liksom stille bort til den seksjonen på apoteket og gjemte Analkremen (alcos-anal) godt i handa i køen til kassa.. Kjente det var litt pinlig, men det er ganske så ubehagelig så noe måtte gjøres.. Så etter mye om og men fikk jeg tatt på litt krem, men nå, etter ca 5 dagers bruk er det sårere og vondere enn noen gang før! Noen som kan gi meg noen råd? Ville satt utrolug pris på det!! Vil ikke spørre legen eller jordmot, synes dette er pinlig!! (selv om det er helt vanlig og legene nok ikke gjør noe av å snakke om det..)

Har ikke erfaring med hemoroider dessverre, men kanskje du skal prøve å bytte krem eller noe? Det er veldig vanelig, så ville gått til jordmor å snakket med henne om det. Kanskje hun har noen gode råd. Det eneste rådet jeg kan gi deg er noe jeg snappet opp på min andre terminklubb.

Du kan drikke/blande inn noe i maten og drikken din som gjør avføringen mykere. Det hjelper i hvertfall litt på smerten på det punktet i hvertfall. Pluss at jeg har hørt det er noen som legger noe kaldt på dem dersom dem er på utsiden. Huff, jeg hører det kan være vondt så håper det ordner seg!!

Håper også jeg slipper unna denne gangen...

Jeg fikk en liten sist, har den enda, men er liksom bare en liten klump som ikke er til plage.

Jeg synes du skal prate med legen din, det er garantert ikke noe uvanlig i det spørsmålet for legen din!!!! Hvordan skal du klare å komme deg på do hvis du bare skal ha sterte smerter??? Nei, bit i det sure eplet og få litt hjelp emoticon . ( Har forresten en som jeg fikk under forrige svangerskap, er ikke til noe særlig plage da, så du er absolutt ikke alene )

Det er jeg veldig plaget med. Utrolig ekkelt og kjempeflaut... Jeg fikk det i forrige graviditet og under fødselen eksploderte det. Føler meg som en sjimpanse i rompa. Sorry detaljer... Jeg får cheriproct eller hva det nå heter, av legen. Det er på resept, stikkpiller og salve. Jeg skal spør om jeg kan få de operert bort etter neste fødsel. De har jo ikke forsvunnet siden forrige fødsel for snart 1,5 år siden, så de kommer aldri til å forsvinne med mindre jeg får operasjon. Jeg vil anbefale at du sier det til legen så han kan skrive ut en resept til deg...

Scheriproct fås reseptfritt i små tuber, men inneholder kortison så jeg ville nok tatt en prat med lege/JM først. Det er mange fler en du aner som sliter med hemoroider, analkløe, analfistler osv enn du trur. Hvorfor blir vi så flau av det? Fordi vi trur det hører til damene på gamlehjemmet? Eller er det fordi det sitter i rumpa? Du er ikke flau for å gå til legen din hvis du er forkjølet? Minst like vanlig..

Sniki litt hos dere jeg, Så kan jo komme med et råd når jeg først er her.

Veit veldig godt hvordan du har det, veldig plaget etter fødsel nr 2. Var ille fra 4 uker etter fødsel til 6 mnd etter. Nå kommer og går det litt.

Syntes også det er litt flaut, men kom deg til lege og få resept på scheriproct stikk piller og salve med en gang. Hvis du ikke gjør noe med det, blir det bare værre. Jeg satt å grein hver gang jeg var på do, helt grusomt vondt både da og flere timer etter jeg hadde vært på do.

Det er et veldig vanlig problem, spesielt blant gravide, så bare ta det opp med legen.

Hvis du ikke vil det, så finnes det stikkpiller i alcos anal også, de får du uten resept.

Spis fiberrik mat, pass på å ikke bli hard i magen, bruk lactalose, fåes på apoteket, hvis du blir det. Drikk masse vann, prøv å få godt på dp hver dag, ikke holdt igjen selv om det er vondt, da blir det 10 ganger værre neste gang.

Håper du snart bli bedre, føler med deg!

Bruk xyloproct (reseptfritt og ok ved graviditet. Inneholder mest bedøvelsesmiddel). Bruk evt sinksalve innimellom/ når du må ha et opphold med salven (sink er karkontraherende - trekker blodårene sammen, er ufarlig og hjelper en del. Dessuten gjør det mindre vondt fordi ting "glir" lettere (sorry detaljene). Har du mulighet, så bør du helst vaske deg godt etterpå, slik at du unngår kløe og ekstra sårhet.

Kan man be om operasjon etter fødselen? Bør det stå i fødebrevet?

Back
Topp