hemoglobin-nivået deres...

hva er det? *føler seg litt dum* [8|]

ORIGINAL: Ønsker sin egen

hva er det? *føler seg litt dum* [8|]

følte med like dum da jeg satt hos jm[8D]

ene blodprøven som taes[;)]

tror noen må forklare sånn at du skjønner[8D]

blodprosent din er det

jeg har 14,2 , det er ganske høyt og skal følges med videre utover sv.skapet

ORIGINAL: denkulemage

blodprosent din er det

mitt er jo høyere enn ditt, og hun sa ikke noe om det...
sa hun noe om hvordan det sto til med jernlagrene dine?

tror gravide skal følges opp om de har over 13,5.

Hadde 13,3 da jeg var på første kontroll, og fikk beskjed at det var helt greit at jeg slutta med tabeletter - for ble så dårlig i magen av det.

Litt info fra nhi.no:

Hva er hemoglobin?
Hemoglobin (Hb) er den oksygenbærende (surstoffbærende) delen i de røde blodcellene. Hemoglobin er bygd opp av protein og jern, og måten disse komponentene henger sammen på, avgjør hvor mye oksygen som blir bundet til de røde blodcellene. Mennesket er avhengig av disse strukturene for å ta opp og bruke luften vi puster hensiktsmessig. De røde blodcellene transporterer oksygen fra lungene rundt i kroppen slik at alle organer får tilstrekkelig med oksygen.

Mange kjenner til uttrykket "blodprosent". Når vi skal finne blodprosenten, er det hemoglobin vi måler. Ved hjelp av en tabell kan mengden Hb omregnes til prosent. I dag er "blodprosenten" et utrykk som vi prøver å unngå. Vi foretrekker å oppgi tallverdien med enhet g/dL.

Når måles hemoglobin?
Hemoglobin brukes mye innenfor medisinen og er nyttig informasjon om en pasients tilstand. Det finnes for øvrig noen tilstander hvor denne prøven er helt nødvendig å bruke:

Diagnostikk og kontroll av anemi (blodmangel)
Diagnostikk og kontroll av polycytemi. Dette er en sykdom med svært høye hemoglobinverdier, og hvor det høye nivået kan føre til svært alvorlige situasjoner for pasienten.
Kontroll av pågående blødninger
Hva er normalområdene for hemoglobin?
Barn til og med 9 år:
Ved fødselen: 15,0-24,0 g/dL
1-23 måneder: 10,5-14,0 g/dL
2-9 år: 11,5-14,5 g/dL
Menn:
10-17 år: 12,5-16,0 g/dL
Over 17 år: 13,5-16,5 g/dL
Kvinner:
10-17 år: 11,0-15,0 g/dL
Over 17 år: 11,5-15,0 g/dL
Hvordan skal resultatene tolkes?
Lave verdier
Anemi (blodmangel) defineres som hemoglobinverdier under nedre normalområde. Ses hyppigst på grunn av jernmangel (menstruasjon, tarmblødning, mangelfullt jerninntak).
Lave verdier ses ofte i forbindelse med andre sykdommer som kronisk betennelse, nyresvikt, leversvikt, alkoholisme, lavt stoffskifte, leukemi (blodkreft) og andre blodsykdommer
Gravide får normalt lave verdier som følge av større opptak av væske i blodet, det vil si at blodet tynnes ut. 5-10% lavere hemoglobinverdier måles hos gravide
Høye verdier
Polycytemi (se ovenfor)
Ved inntørking (dehydrering, lite væske i kroppen) får du en relativt forhøyet verdi. Denne vil gå tilbake ved tilstrekkelig væsketilførsel

hb ja.. Nå er jeg med [:)]

12,1 hadde jeg ved sist måling

men det er jo noen uker siden da... Burde kanskje måle blodprosenten ved neste legetime...

Hadde 9.5 med Emma - men dem gjorde ikke noe med det siden den hadde vært jevnt lav hele veien .. Men denne gangen har jeg også veeeldig lavt blodtrykk og jeg er veldig svimmel, slapp og trøtt.. Så tror blodprosenten kommer til å være veldig lav denne gangen også [&:]

ORIGINAL: EogR

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

så egentlig så skal jeg følges opp?

Legen har ikke sagt noe til meg, selv om jeg ligger for høyt. Det kan jo gå nedover enda mer også da. Men siden det står på helsekortet, så regner jeg med at dette er noe de følger med på akkurat som vekt o.l.

Hb bør ikke alltd måles med en blodprøve i armen. De fleste legekontor har en Hb-maskin, hvor det holder å få et stikk i fingeren [;)]

kjenner jeg blir 10 kg lettere når jeg leser det[:)] får håpe de sjekker det på nytt etter hvert[:)]

Jeg hadde også 13.9 ved siste måling (13 januar...) og det står presisert med håndskrift på testpapirene mine (egne papirer som skulle følge helsekortet, ikke påført) at alle verdier var normale, og at det ikke var nødvendig med flere blodprøver i svangerskapet.

Det er det de måler når de stikker i fingeren[;)]
Her er den på 12[;)]

ORIGINAL: MammanTilSnuppa

blodprosent din er det

mitt er jo høyere enn ditt, og hun sa ikke noe om det...
sa hun noe om hvordan det sto til med jernlagrene dine?

:O Jeg fikk beskjed av jm om at mitt var alt for høyt og jeg fikk ikke noe beskjed om at det skulle følges med på... 14,9 var mitt på første kontroll (uke 7)

blodprosent din er det

Mitt var også på over 14, og fikk beskjed av jm at dette var flott!!! Mye forskjellig som blir sagt ser jeg, hehe.... Fikk også beskjed at d ville synke iløpet av svangerskapet, og at dette var helt normalt!

Back
Topp