Hematom i livmor?

momajoja

Blir kjent med forumet
Hei, lurte på om noen har erfaring med dette. Var på OUL i går, og alt var fint med baby, men jordmor fant et hemotom ved livmorveggen på ca 10*3 cm, noe som forklarer småblødninger jeg har hatt de siste ukene. Hun virket ikke spesielt bekymret, men hentet inn en lege for å se. Da ble det plutselig en annen stemning, full sykmelding og beskjed om å ta det helt med ro frem til ny kontroll om noen uker. Hun snakket om bekymring for tidlig vannavgang.

Jeg er selvfølgelig takknemlig for å bli fulgt godt opp videre, men fikk litt lite informasjon om nøyaktig hva de forventer at kan skje, og hvordan prognosene er i sånne tilfeller. Noen med erfaring som kan kaste litt lys for meg?

Har absolutt ingen erfaring med dette.
Men sender deg en klem :) er jo kjempebra at du får ekstra oppfølgning :)

Jeg fikk påvist et hematom (=blodansamling) i livmoren på tidlig UL for en uke siden. Dette etter gjentatte blødninger over flere uker. I likhet med deg fikk jeg heller ikke så mye info, men jeg fikk inntrykk av at hematomets størrelse og plassering er av betydning.

Jeg har også fått beskjed om å ta det rolig. Tror de anbefaler dette for å være på den sikre siden mht. å unngå å "trigge" en større blødning. Dette kan potensielt irritere fosterhinnen og i verste fall føre til for tidlig vannavgang. Jordmor virket imidlertid ikke bekymret og sa det som regel går veldig bra. Hematomet vil typisk gradvis tømme seg og forsvinne - enten gjennom vaginal blødning og/eller ved at kroppen selv absorberer blodet.

Selv har jeg tatt det veldig med ro siden blødningene startet og de blir stadig mindre. Er ikke så bekymret som jeg var i starten heller :) Skal på OUL om ca. 2 uker og har et håp om at det er borte da, men er forberedt på at det kan ta lenger tid.

Beklager at dette ble langt! Bare å spørre hvis du lurer på noe mer eller vil dele erfaringer :) sender deg gode tanker!

Last edited:
Takk for svar begge to, og deg for at du deler erfaringer, epleis! Legene sa ikke noe særlig om betydning avstørrelse/plassering til meg, men til og med jeg skjønte jo at: «ojdaojdaojda, denna var svær!», ikke nødvendigvis var positivt [emoji854]

Jeg får bare holde roen i noen uker, og heller forberede meg med spørsmål til neste time. Ble nok tatt litt på senga, hadde ikke forventa å gå fra OUL med denne beskjeden, så jeg rakk ikke å summe meg til å stille spørsmål [emoji18]

Igjen, takk for gode tanker begge to :)

Så bra at du frå god oppfølging videre, høres jo ikke noe særlig ut å få beskjed om noe slik... Sender deg en god klem!

Takk for svar begge to, og deg for at du deler erfaringer, epleis! Legene sa ikke noe særlig om betydning avstørrelse/plassering til meg, men til og med jeg skjønte jo at: «ojdaojdaojda, denna var svær!», ikke nødvendigvis var positivt [emoji854]

Jeg får bare holde roen i noen uker, og heller forberede meg med spørsmål til neste time. Ble nok tatt litt på senga, hadde ikke forventa å gå fra OUL med denne beskjeden, så jeg rakk ikke å summe meg til å stille spørsmål [emoji18]

Igjen, takk for gode tanker begge to :)

Anbefaler deg å skrive ned alt du kan lure på på en lapp så du ikke detter ut og glemmer noe ved neste kontroll [emoji4] er så fort gjort å glemme når en er bekymret eller stressa.
Lykke til videre [emoji4]

Back
Topp