Helt rådløs

Krristy

Gift med forumet
Sliter så med storesøster når jeg henter hun i bhg.
Hver gang vi går utenfor porten så stikker hun av, springer rett opp på parkeringsplassen der folk kommer og drar med bilene sine.
Så springer hun overalt der oppe.

Jeg har prøvd å snakket med hun flere ganger at sånt må hun ikke gjør for det er farlig og at jeg blir redd for hun.
Men hun nekter å høre etter.
Hun syns jo dette her er så utrolig morsomt :/
Det går ikke an å bære hun for jeg henter jo lillebroren i tillegg og han må jeg bære for hvis han skal gå sjøl så skal han iallefall ikke gå i den retningen jeg skal i :/

Er nesten som jeg vurderer å kjøpe sånt bånd/sele som en har på ungene når jeg henter hun :/

Noen gode råd?

Jeg ville brukt sele, jeg. Tar den på inne, så har du full kontroll ute. Det er vel en fase hun er i, og hun får det jo til hver gang nettopp fordi du har en liten en å du bærer på. Hun har fått beskjed, så nå kan konsekvensene komme.

*UtspyttaLaban* skrev:
Du skrev selv det jeg tenkte og foreslå.

Kjøp sele, så har du full kontroll :)

Hvor får jeg tak i det? :)

Barnebutikker selger seler.

Litlelife har sekk med en ring på toppen hvor man kan feste et "bånd" kjempegrei til slike tilfeller som du skriver om her.

Kan du ikke "bare" ta en unge i hver hand? Evnt gå en tur med pikkpakk og sånn først? Jeg hadde aldri brukt bånd på ungene mine.

For meg virker det rart å bruke sele på ungene sine, så jeg ville nok heller holdt godt i hånda. Det pleier jo ikke være umulig selv om man bærer på en annen unge, jeg gjør det iallefall hver dag. Eller så kan jo begge to gå, og du holder fast i begge?

jeg hadde sagt at om hun ikke kommer fint så reiser mamma og lillebror, gjorde det en gang her, hun stakk alltid av, dette var når vi skulle dra fra mine foreldre da, ville adri komme til bilen, prøvde alt mulig, og ble rett og slett lei av å bruke 15 min på å få ho inn i bilen. sa til ho at om ho ikke kom nå så reiser mamma, ho bare lo av meg, satt meg i bilen, satt den i revers, kom 2 meter, hun ropte neineinei, ikke reis, stoppet bilen, satt ho inn, og etter det så går det igrunn veldig fint..

Da hadde jeg forklart henne at da kan hun rett og slett ikke få være med hjem, ville tatt med lillebror, satt han i bilen og latet som jeg hadde kjørt rett og slett. De er gamle nok til at de skal høre etter foreldrene når de er 2.5 - 3 år.

Altså være streng å si at hun kan ikke få gå ut av porten hvis hun ikke hører etter der. Her er jeg selv kjempe streng på akkurat dette, og storebror forstår det godt, og hadde han ikke hørt etter ville det blitt en ganske streng konsekvens, altså latt han stå igjen på innsiden av grinden. 

Sele synes jeg ser dumt ut egentlig, men du kan jo prøve det i en periode, bare for å la det være en konsekvens. 

Lykke til.

Jeg syns seler blir feil.. Det er en falsk trygghet hvor en faktisk ikke kan lære barna at de skal gå fint! 

Eldste jenten min har gått hjem fra bhg fra hun var 2 år gammel.. 

Jeg sa enkelt og greit at vi går ikke fra barnehagen før hun går vedsiden av meg og hører etter.. 
Noen ganger sto vi i 5 min og noen ganger i 30 min.. 

Nå er hun 3.5 år og er sååå flink til å gå ved bilveien (vi går 20 ved bilveien hver dag)

Nå har lillebror på 1.5 år begynt å gå hjem selv også, så alt går ann! :) Ingen seler her! =)

Jeg har prøvd flere ganger å tatt hver unge i hver sin hand. men det ender alltid opp med at lille ustødige lillebror ramler fordi storesøster river så fælt i min arm at jeg nesten velter og hun stikker av.
Eller så prøver lillebror å dra i en retning mens storesøster skal i en annen.
Så er det en av dei som får et raserianfall (som oftest storesøster) som ender i at ungen ligger på bakken og nekter å komme før hun plustelig reiser seg opp og springer vekk.

Å sette meg inn i bilen og late som jeg "kjører" er helt uaktuelt med tanke på at det er MANGE som henter barna og som kommer kjørende.
Er ikke lett å se en liten unge på 2,5 år bak bilen når folk rygger ut.
Og folk kommer kjørende og ungen springer foran bilene.

Det jeg reagerer på er at porten fra barnehagen ut til parkeringsplassen står åpen så hun bare kan springe ut. Det er jo livsfarlig.... og andre foreldre burde også skjønne at de ikke skal slippe en 3 åring ut av den porten alene...

JEG vill ha hentet trollungen først og satt henne i bilen og så hentet lillebror... Større sjanse for ta hun blir påkjørt/rygget ned enn at bilen tar fyr i din situasjon... Å kanskje hun ikke syns det er så festlig å bli forlatt alene i bilen et par minutter også...

Når vi er på parkeringsplasser og lignende, så pleier jeg å ha lillesøster i bæretøy. Da er det ikke noe problem å holde godt tak i hånden til storebror så han ikke kan stikke av. Han er typen som veldig gjerne kunne tenkt seg å stikke av, så jeg leier ham bort til bilen, og fester ham før jeg gjør noe annet. Lillesøster sitter fint på ryggen min til storebror er trygt festet i barnesetet. :)

Jeg ville henta en unge i gangen. Ihvertfall prøvd og sett hvordan det går. Ellers hadde jeg tatt med tingene som skal være med hjem i bilen først, og så holdt en unge i hver hånd. Forklart om og om igjen at det er vi som skal se oss for, og at bilen kan kjøre på oss hvis vi ikke går fint på siden av veien. Og skal vi gå over veien så skal vi stå helt i ro til bilen stopper helt, dobbeltsjekke til den andre siden for å sjekke om det kommer flere biler. Hadde tatt de med på noen turer hjemme for å øve på dette :-)

Jeg hadde bare holdt i handa. Jeg henter som regel med lillesøster i vogn og storebror må pent holde i hånda så lenge vi går i nærheten av biler. Ikke alltid han vil, men jeg har forklart hvorfor det er viktig (fordi han kan bli påkjørt, bilistene ikke ser han som er lav etc). Hver gang han slår seg vrang minner jeg han på dette og bruker tid.

Hvis du går for sele så jeg noen kule sist jeg var i USA. De fungerer på samme måte uten å se så seleaktige ut ;) http://www.walmart.com/ip/Goldbug-2-in-1-Monkey-Child-Safety-Harness/4532497

Har samme problemet selv. Periodevis iallefall.
Jeg holder begge i hånda, evt bærer han ene og holder han andre i hånda.
Eller jeg går ut i bilen med en om gangen, mens andremann venter inne.

Back
Topp