Helseteppe foran vogna...

ORIGINAL: *Isabella*

Hva med dissse plastikk regntrekkene da som dekker hele vogn åpningen med bare noen få huller på siden????

Det er jo MYE verre en et hullete helseteppe!!!

helt enig,har tenkt på det mange ganger at jeg ikke ville valgt en slik vogn da det virker som det blir så innestengt[8|]

ORIGINAL: Jet_82

ORIGINAL: Eirin_3

Ang. diffusjon, så er det forskjell på diffusjon uten og med membran. Hvor membranen i dette tilfellet er helseteppet. Teppet vil unektelig senke diffusjonshastigheten. Så CO2, vil "hope seg opp" mellom kalesjen og teppet. I hvor stor grad har jeg ingen anelse om, men tviler på at det er snakk om en voldsom opphopning. Av CO2 og O2 har CO2 størst massetetthet og vil dermed synke -> dårlig luft.

Himmel. våger du å gå ut i det hele tatt med en sånn tankegang?? Hva tror du kommer ut av bilene?? og hvor nært er ikke de vognen din??.
Klart en kan velge å ikke bruke teppe over bagen, men helseteppe er ikke skadelig for barnet-> kom heller med tusen andre gode grunner for å ikke gjøre det.

Hvorfor skulle jeg ikke våge det?

Er vel forskjell på dårlig luft og luftforurensning også. Hadde du skjønt hva jeg skrev om diffusjon så hadde du forstått at helseteppe isåfall hadde hjulpet mot luftforurensing [8D]

Hadde du lest innlegget mitt skikkelig så hadde du skjønt at vi egentlig ikke er uenige. Les første setninga!

HI valgte å bruke diffusjon som forklaring på hvorfor det ikke er farlig, og det argumentet holder ikke fordi det er jo nettopp gjennomtrengeligheten til et helseteppe som folk er uenig om! Var derfor jeg tok opp det med diffusjon.

Akkurat om du bruker diffusjon som argument vil teppe i følge deg holde forurensingen ute.CO2 kommer ut av motoren på bilene med andre gasser . Beklager at jeg er litt krass men har biokjemiske fag fra høyskole og universitetet vet aldri så lite om kjemi.[;)]

Jeg pleier å bruke aluminiumsfolie forran vognåpningen som jeg fester med eletrikerteip. Så kler jeg babyen i tykke ulleklær, legger henne i voksi posen og kjører henne ut i sola for en liten 3 timers lur. På kalde dager setter jeg bare vogna på badet med varmekablene på fullt og tørketrummelen på.

ORIGINAL: Eirin_3

Akkurat om du bruker diffusjon som argument vil teppe i følge deg holde forurensingen ute.CO2 kommer ut av motoren på bilene med andre gasser . Beklager at jeg er litt krass men har biokjemiske fag fra høyskole og universitetet vet aldri så lite om kjemi.[;)]

Javel, det er jo kjempefint for deg. Jeg har også kjemi fra universitetet, men trodde ikke dette var en konkurranse om utdannelse?

Tror bare jeg forklarer dårlig. Jeg er enig med deg i at det ikke er farlig med helseteppe.

Jeg prøvde å påpeke at å bruke diffusjon som forklaring på at det ikke var farlig med helseteppe ble feil i denne sammenheng fordi det er helseteppets gjennomtrengelighet folk er uenig om og gjennomtrengeligheten til helseteppet vil unektelig påvirke diffusjonshastigheten...

Ikke ment som konk. men det er skremmende krasse kommentarer her inne svart/hvitt.
Tenker at enhver må gjøre som de vil angående helseteppe eller ikke. Vil legge til at jeg aldri har hørt om tilfeller av krybbedød der barnet sov i vogn med helseteppe.

jeg brukte myggnett og parasoll i sommer jeg på min vogn.. mye bedre enn et helse teppe foran!

ORIGINAL: Dollface

og sånn ellers - hvordan står det til med den sunne fornuften?

Knegg![:D][:D]

Virker som en udatert helsesøster spør du meg..
Vi var innom barsel når sønnen min var rundt 4-5 mnd, og tantebarnet mitt rundt 2-3 mnd.. Det var sol ute, så vi ankom med myggnetting. Barnepleieren som møtte oss var så glad for at vi brukte myggnetting og IKKE helseteppe, for det var rett og slett FYFY!!!

Hvis noen velger å tro på at helseteppe foran vogna til barnet er bra, så go ahead ! Men jeg vet bare at JEG ville ikke likt å ligge isolert inne i ei vogn med teppe foran.. tenk hvor dårlig luft da? gah.. blir svett av å tenke på det. Nei, jeg vil ikke utsette min sønn for det iallefall.. hvis sola kommer i ansiktet hans, så snur jeg heller vogna og drar den etter meg istede for å pakke den inn. Og ang det å få sove når det er lyst, det er en vanesak!!

ORIGINAL: Tøfflusa

På sykehuset fikk jeg beskjed av jormødrene at ikke å bruke teppe foran.. for det er barn som har dødd av det.

Hvorfor i all verden skal en bruke det?  de ligger jo ganske godt nedpakket og sollys er ikke farlig- tvert imot [;)]

Landsforeningen for uventet barnedød - som er landets fremste fora for slike saker som dette nevner ikke helseteppe foran vognåpningen med ett eneste ord....
Så hvor har jordmora di dette fra?
En ting er å bruke et tova ullpledd, noe annet er et h-e-l-s-e-t-e-p-p-e.. som er utstyrt med mange mange mange luftehull - nettopp fordi luften skal kunne sirkulere...

Egentlig skjønner jeg ikke det store problemet. Er vel bare å prøve seg.

Tre en myggnetting over hodet og pust som vanlig en halv time, prøv så med helseteppe, så er det bare å sammenligne med hvordan det er å puste til vanlig. Ikke en nøyaktig rekonstruksjon av teppe over vogn, men se på det som worst case scenario [;)]

Spent på resultater nå altså...

jeg har prøvd helseteppet.. det eneste jeg oppnår er at det blir veldig fuktig i området rundt munnen.. ubehagelig..
nå har jeg ikke for vane å legge helseteppet over ansiktet på sønnen min (selv om det var det han foretrakk når han sov formiddagsluren sin da han var bitteliten...), så jeg ser ikke helt at fuktproblemet kan være dødelig..

Hva med å bare bruke sunn fornuft? Selvsagt legger man ikke et tykt ullteppe foran hele åpningen, men å ha et helseteppe hengende løst over øvre del av åpningen, slik at luften kan sirkulere under og på sidene? Jeg velger heller det foran eksos og svevestøv, bråk og ekle hostende mennesker som denne byen er full av.. Og jeg har høy nok intelligens til å løfte det helt eller delvis bort med jevne mellomrom for å se til ungen - og vips - ny "frisk" luft til den lille..

ORIGINAL: Karla

ja det var hennes mening, skal vedde på at vi klarer å hoste opp endel andre meninger også[8D]

Har aldri skjønt problemet med helseteppet foran vogn åpningen.. Man passer da alltid på at ungen har oksygen og ikke blir klam..

Tviler på at det er farlig med helseteppe foran vogna på friske barn i grunn.

Jeg foretrekker å holde vogna ut av sola. Hadde jeg vært pokka nødt til å være ute i sola hadde jeg nok heller gått for en parasoll for å skygge, men sånn er jeg. Hva andre gjør får være deres sak.

Ang. diffusjon, så er det forskjell på diffusjon uten og med membran. Hvor membranen i dette tilfellet er helseteppet. Teppet vil unektelig senke diffusjonshastigheten. Så CO2, vil "hope seg opp" mellom kalesjen og teppet. I hvor stor grad har jeg ingen anelse om, men tviler på at det er snakk om en voldsom opphopning. Av CO2 og O2 har CO2 størst massetetthet og vil dermed synke -> dårlig luft.

Var ei på et annet forum som hadde måling av O2-metning på barnet sitt og hun merka ihvertfall en drastisk forskjell på når hun hadde foran helseteppet og når hun ikke hadde det. Tilfeldig? Mye mulig [:-]

At helseteppe skal være så gunstig for barnet når det sover synes jeg bare er tull. Det kommer vel helt an på hva barnet er vant til.

Sign. Min er blitt vant til å ha noe hengende foran åpningen, det er liksom blitt "tegnet" på at han "nå skal du sove". Men det er store åpninger på begge sidene, så jeg tviler på at han lider pga dårlig luft[8D][;)]

Back
Topp