Helseteppe foran vogna...

Madoc

Gift med forumet
[font="verdana, arial, helvetica"]Vil bare dele med dere svar jeg fikk fra en helsesøster ang helseteppe foran vogna... Vet det er mange som er skeptiske til det her inne - kanskje uten grunn???

Mitt spørsmål var:
[font="verdana, arial, helvetica"] 
[font="verdana, arial, helvetica"] 
[font="verdana, arial, helvetica"]Hei, er det farlig å ha et helseteppe løst hengende foran kalesjen på vogna når babyen sover? Er det gjort noe undersøkelser på at det blir for lite o2 inne i vogna hvis man gjør det? Har prøvd å google det men finner ingenting på det... Skjønner jo at det kan bli for varmt på varme dager, men hvis barnet ligger i liten body, uten dyne og et løst helseteppe foran kalesjen for å skygge for solen - er det farlig? Eller hva er din mening?

[hr]

[font="verdana, arial, helvetica"]Hei.
Det er ikke farlig å ha et helseteppe hengende løst foran kalesjen i god avstand fra barnets ansikt og det er tilstrekkelig med surstoff bak teppet. Helseteppet vil beskytte mot lyd og lys når det henger foran kalesjen og er gunstig når babyen skal sove. Om sommeren er det ofte bedre med et myggnett som holder insekter ute. Barnet bør sove i skyggen dersom det er sol. Det kan fort bli for varmt i solen .

Jeg håper du har fått svar.

Vennlig hilsen

Helsesøster Torild

Du vet jo det at her inne er det ALLTID noen som vet bedre enn alt helsepersonell i Norges land.. [:D]

Hun er en helsesøster som er veldig opptatt av jobben sin iallefall! Driver gratis nettbasert helsesøstertjeneste hvor alle får svar når de sender inn spørsmål! Det står det respekt av[;)]

Men har noen noe artikkel eller noe som bekrefter at hun ikke vet hva hun snakker om? Jeg har googlet masse, men finner bare sånn barneforum-kjas[:D][:D][:D] av mødre som sier man dreper ungen sin hvis man henger et teppe foran kalesjen...

Da jeg var å gikk tur i 15 minus når Sindre var baby, så lavgte jeg å ha helseteppe fremfor åpningen, for at han ikke skulle få kald luft inn.. (Og der vi bodde da var det veldig ofte 10 minus eller mer..) Så jeg anser det ikke som farlig.. Men klart er det 30 plussgrader, så blir det klamt og varmt i vogna..
Det jeg vil fram til er at det kommer jo an på temperatur og vind da.. Er det mye vind og kaldt så er det jo bedre det enn at det kommer snøfokk nedi vogna.. [8|]

Jeg pleier ofte å ha ett teppe løst hengende foran kalesjen når vi er på shoppingsenter o.l. hvor det er mye lys og lyd. Kommer jo luft inn på sidene, og den vogna jeg bruker er ikke tett heller. Ville jo ikke gjort på en het sommerdag da[:D]

Vi har alltid brukt helseteppe løst over.. det er større hull i det enn i myggnettet, så helseteppet slepper mer luft inn.. har tatt stikkprøver av dem,og bedre luft med helseteppe..

Men selvfølgelig er det forskjell fra teppe til teppe...

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: Maelle

Du vet jo det at her inne er det ALLTID noen som vet bedre enn alt helsepersonell i Norges land.. [:D]

klart det er, alt helsepersonell kan ikke være like godt opplyst på alt, dessuten er det jo ingen hemmelighet at mange helsesøstre er gått ut på dato[8D]

Som sagt er dette en ildskjel blandt helsesøstre og ikke en utgått burugle som er lei av jobben sin[;)][;)]

Men det som forbauser meg er at dere begynner å snakke dritt om henne og andre helsesøstre, istedenfor å begrunne deres utsagn!

ORIGINAL: AnineT

Selv synes jeg allikevel at det virker som om det blir for tett med teppe hengende over.
Andre får gjøre som de vil, men jeg bruker heller myggnetting og/ eller parasoll.
meeen, han her sover fint med både lys og lyder så det har ikke vært aktuelt uansett [:)]

bare at jeg Klikka på den parasollen,pga den bare kom i veien
Men syns det er forskjell på når folk tar det over på varme sommer dager og på vinteren. Når jeg hadde den samtalen på sykehuset med jordmora etter fødselen så var en av tinga hun sa til meg-Ikke ta helseteppe over vogna nå i varmen[8|] Så det har jeg ei gjort

Jeg er selv helsepersonell med spesialutdanning i intensivsykepleie (= 4,5 år på høgskole) Jeg kan rett og slett ikke se problemet! Og kan nesten si at minimum 50 % av jobben min har med respirasjon og surstoff å gjøre...

Jeg kan forklare litt:

lufta består av ca 21% oksygen. Og det er ikke sånn at om man henger et løst teppe foran kalesjen, synker surstoffprosenten inni bagen.. Lufta på innsiden og utsiden av teppet vil alltid tilstrebe seg samme tetthet av surstoffmolekyler som den på utsiden. Husker kanskje diffusjon fra naturfagen? = spredning av stoff fra høy til lav konsentrasjon i væske eller gass som luft er... Så så lenge teppet ikke er tett og fast, vil co2 fra barnet jevne seg med luften fra utsiden, og 02 fra utsiden utgjevne seg med luften på innsiden, ettersom barnet forbruker surstoff..

skjønner?

ORIGINAL: Trikken

Jeg er selv helsepersonell med spesialutdanning i intensivsykepleie (= 4,5 år på høgskole) Jeg kan rett og slett ikke se problemet! Og kan nesten si at minimum 50 % av jobben min har med respirasjon og surstoff å gjøre...

Jeg kan forklare litt:

lufta består av ca 21% oksygen. Og det er ikke sånn at om man henger et løst teppe foran kalesjen, synker surstoffprosenten inni bagen.. Lufta på innsiden og utsiden av teppet vil alltid tilstrebe seg samme tetthet av surstoffmolekyler som den på utsiden. Husker kanskje diffusjon fra naturfagen? = spredning av stoff fra høy til lav konsentrasjon i væske eller gass som luft er... Så så lenge teppet ikke er tett og fast, vil co2 fra barnet jevne seg med luften fra utsiden, og 02 fra utsiden utgjevne seg med luften på innsiden, ettersom barnet forbruker surstoff..

skjønner?

jeg skjønner,men jeg ville alikevel aldri tatt ett teppe,uansett type,foran vogna på ungen min,på en varm sommerdag.

det er ikke snakk om overoppheting av barnet her... Det er jo kjempeskummelt, og sånnsett kan jeg skjønne at jordmødre og helsesøstre advarer mot å henge teppe foran vogna i "denne" varmen, som en skrev over...

Men når det gjelder at det blir lite surstoff i bagen vil jeg påstå at det er bullshit inntil noen kan bevise det motsatte...[:D]

ORIGINAL: Trikken

det er ikke snakk om overoppheting av barnet her... Det er jo kjempeskummelt, og sånnsett kan jeg skjønne at jordmødre og helsesøstre advarer mot å henge teppe foran vogna i "denne" varmen, som en skrev over...

Men når det gjelder at det blir lite surstoff i bagen vil jeg påstå at det er bullshit inntil noen kan bevise det motsatte...

DEt vet jeg ingenting om [;)]

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

nja, det var en persons mening ! og jeg må si jeg er generelt skeptisk til helsesøstre og jeg da ! her på hs låner de ut sånn bag og nett til babyen i stedet for bilsete.

Hm, er jo godkjent med bag og nett da, men nå har de jo funnet ut at det ikke er skadelig for små barn å sitte i bilsete lenge likevel, så tviler på at dette er noe de har kjøpt inn i det siste[8|]

Man skal aldri svelge alt man hører ukritisk, men vi må da gå ut i fra at helsesøstre generelt er oppdatert! Er jo tross alt jobben deres, selv om jeg er enig i at som i alle yrker finnes mer og mindre egnede /uegnede personer til jobben sin!

Man får jo gjøre som man synes selv, men hvis du googler litt på krybbedød, er ikke teppe foran vogna nevnt som risikofaktor[8|] Men mine barn sover trygt og godt bak teppet da[:D][:D][:D]

Hva med dissse plastikk regntrekkene da som dekker hele vogn åpningen med bare noen få huller på siden????

Det er jo MYE verre en et hullete helseteppe!!!

Hvis hovedinnlegget her er årsak til den store diskusjonen om helsesøstres faglige kompetanse i kveld, så må jeg le..

Se en vogn foran dere..
Du har en stor romslig kalesje, og en bag som stikker ut..
Så legger du et helseteppe over åpningen..
Ingen dyne - det betyr at det vil være en åpning der bagkanten stopper..

Altså ca 20 cm med åpning inn til barnet.. i tillegg til alle hullene i helseteppet..

Ang. diffusjon, så er det forskjell på diffusjon uten og med membran. Hvor membranen i dette tilfellet er helseteppet. Teppet vil unektelig senke diffusjonshastigheten. Så CO2, vil "hope seg opp" mellom kalesjen og teppet. I hvor stor grad har jeg ingen anelse om, men tviler på at det er snakk om en voldsom opphopning. Av CO2 og O2 har CO2 størst massetetthet og vil dermed synke -> dårlig luft.

Himmel. våger du å gå ut i det hele tatt med en sånn tankegang?? Hva tror du kommer ut av bilene?? og hvor nært er ikke de vognen din??.
Klart en kan velge å ikke bruke teppe over bagen, men helseteppe er ikke skadelig for barnet-> kom heller med tusen andre gode grunner for å ikke gjøre det.

Jeg personlig synes det er stor forskjell på teppe og helseteppe. Jeg kan ikke helt se faren ved å legge et helseteppe foran vogna når snuppa sover.. Legger det over med en "vipp" på den ene siden... så har jeg myggnetting over.

Jeg tror helsesøstre generelt har mere peil enn enkelte her inne[;)] Og velger å høre på de fremfor bedrevitere her inne[:)]

nei det har jeg aldrig tenkt på at var noe farmlig med,jeg hadde ALTID helseteppe foran vogna uansett vær og vind.

syns det var lunt og beskyttene for babyen.på di varmeste dagene(noe vi har kansje en uke i året)hadde jeg lufte lukene på vogna opp men hang Ht over for å beskytte mot sol/vind.gjerne over myggnetting også.[:)]

Back
Topp