Helsesøster

Har ikke fått tilbud om besøk av jormor jeg..? Er det veldig vanlig? Hva snakker dere med henne om?

Her i kommunen et det et prøveprosjekt med tidlig hjemmebesøk fra jordmor. Husker egentlig ikke helt hva vi snakket om for å være ærlig... Men var vel litt om fødselen, litt om min form både psykisk og fysisk... Hun hadde også med vekt og veide lille... Helsesøster hadde mer fokus på baby, mens jordmor kanskje hadde mer fokus på mor og det rundt :) jeg synes iallfall det var veldig fint at jordmor kom... Vet ikke hvordan det gjøres i andre kommuner, men her var det jordmor som har fulgt meg gjennom hele svangerskapet som kom og jeg følte jeg fikk en veldig god relasjon til henne og dermed var det veldig trygt at det var nettopp henne som kom :)

Her sender sykehuset melding/ papirer till helsestasjonen men eg fick veta att de pleier ta litt tid før de får det.
Så eg kunde ta kontakt selv med helsestasjonen .

Har ikke fått tilbud om besøk av jormor jeg..? Er det veldig vanlig? Hva snakker dere med henne om?
I kommunen vår er det vanlig at jordmor kommer på hjemmebesøk :-) Men hun veide babyn å vi snakket om fødselen osv :-) Med helsesøstra så ble det mere snakk om vaksinene å hva annet som sjer på helsestasjonen :p

Helsesøster kom hit når hun var 12 dager, men var også på en kontrollmåling på helsestasjonen når hun var 6 dager. :)

jordmor var her da lille var 10 dager og helsesøster kommer på mandag når han er 17 dager.

Last edited:
Da får jeg kanskje ringe selv til helsestasjonen på mandag for å høre...tror ikke at jordmor kommer på besøk, de på sykehuset har i hvert fall ikke nevnt det :)

Når fikk dere hjemmebesøk av helsesøsteren etter fødselen? Lillemor er 5 dager gammel og jeg har ennå ikke hørt noe fra helsestasjon :eek:

Har ikke lest gjennom svarene her, men det anbefales at en tar kontakt med helsestasjon dagen etter hjemkomst eller samme dag selv, pga det tar tid før de får papirene fra sykehuset :-)

Helsesøster ringte når han var 8 dager og kom på besøk etter 10 dager. :)

Vi tok kontakt med helsestasjonen dagen vi ble skrevet ut og fikk besøk av helsesøster dagen etter siden det var fredag og lenge å vente til mandag. Fikk en ny time for oppfølging på mandag, men da måtte vi selv til helsestasjonen. Vi bor i Oslo og her må man ta kontakt selv.

Her skal det vere besøk av helsesøster mellom dag 7 og 10. Reiste heim tidlig etter fødselen så vi har hatt jordmor heim-besøk ved 1, 2 og 3 døgn.

Skjønner at det varierer litt fra kommune til kommune. Men når skal man da første gangen på helsestasjon får målinger og veiing?

Skjønner at det varierer litt fra kommune til kommune. Men når skal man da første gangen på helsestasjon får målinger og veiing?

Det er vel ved 4 ukers kontroll... Så er det en del som bare er innom helsestasjonen for veiing uten noen avtale hvis man for eksempel er bekymret for om lille legger på seg nok... Dette skal vel ikke variere mellom kommunene da...

Helsesøster hadde med seg vekt til oss. Første kontroll her er ved 6 uker hos lege og ved 7 uker hos helsesøster.

Back
Topp