Helsesøster

Følger dere alle råd dere får av helsesøster?
Jeg følger mindre og mindre egentlig. Er uenig med flere av mat og søvnrutiner som hun foreslår.
Men det sier jeg ikke til henne, jeg bare nikker og smiler, eller sier jeg skal tenke på det.
Så trist at du har det slik :(

Vi er kjempeheldige med vår HS. Vi har saklige diskusjoner og drøfter feks dette med min livsstil som vegetarianer. Vi snakker om ernæring, søvn, samspill ol. Hun er så god å "kaste ball" med. Hun gir meg standardiserte råd og jeg kommer tilbake med andre tips som jeg har lest/prøvd. Litt morsomt for nå har begynt å gi meg timer før lunsjen sin :D Setter veldig pris på at hun er åpen forforslag og kan bringe tips videre. Slik som Pricilla Dunstans babylanguage fascinerte henne og vil gjerne vite mer :)

Til en viss grad. Helsesøster kan mye om barn, men hun kan ikke mye om mitt barn. Så jeg lytter til det som virker fornuftig og funker på poden, men ikke det som føles feil for meg.

Enig med denne :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg nikker og smiler og sier takk, men jaggu ikke alt jeg har tatt med meg lenger enn ut døra hennes :p Følger en del da, men ifh til legging og mat bl.a. er vi ikke alltid på samme planet :p
Samme her! :p

Syns det virker som hu har en slags plan/liste over ting hu skal si til alle som kommer inn, men alle barn er forskjellig!!
Til storebror fulgte jeg alt som ble sagt og det ga meg seriøst storproblemer!! Så nå med lillebror er mye nikking, også går jeg hjem å gjør det som jeg merker er best for barnet mitt :)

Nei gjør ikke det. Følger min egen magefølelse. Jeg er alt for dårlig til å gi beskjed om at jeg er uenigO.o helsesøstre skal jo bare veilede, de har ikke fasitsvar på alt:)

Merkelig at så mange mener at helsesøster bare snakker tull.. Det får meg til å tenke på om det er "vi" som kanskje burde være mere åpne om å ta til oss informasjon og veiledning.. Det er tross alt de som er fagpersonene.

Når jeg f.eks. hører folk si "helsesøster mente at barnet mitt er overvektig! Har du hørt noe så dumt?!" så tenker jeg ofte at barnet ditt er jo overvektig.. Erfarer ofte at noen foreldre rett og slett ikke VIL ta imot råd og veiledning. Kanskje fordi man ikke vil innse at noe er galt med barnet sitt..?

Merkelig at så mange mener at helsesøster bare snakker tull.. Det får meg til å tenke på om det er "vi" som kanskje burde være mere åpne om å ta til oss informasjon og veiledning.. Det er tross alt de som er fagpersonene.

Når jeg f.eks. hører folk si "helsesøster mente at barnet mitt er overvektig! Har du hørt noe så dumt?!" så tenker jeg ofte at barnet ditt er jo overvektig.. Erfarer ofte at noen foreldre rett og slett ikke VIL ta imot råd og veiledning. Kanskje fordi man ikke vil innse at noe er galt med barnet sitt..?
Det som forvirrer meg er at alle helsesøstrene har forskjellige meninger.. Da er det lite troverdig synes jeg. Jeg har vært åpen for veiledning flere ganger, jeg har selv tatt kontakt pga det. Men hver gang spør de meg bare om hva jeg tror og tenker. Så konklusjonen blir jo alltid det. Mine egne tanker og meninger.

Fornøyd med vår helsesøster.
Ho vi hadde i starten gikk av med pensjon, og inn kom en oppdatert ung dame som har mye fornufti å si.
Selvsagt er vi ikke bestandi enige, men vi begge er raske til å innhente informasjon etter timen for å diskutere det til neste time.

Har ikke hatt behov for råd fra HS Alt som har blitt sagt visste jeg allerede.
Tar HS generelt med en klype salt da føler at fagkunnskapen ikke alltid er oppdatert!

Hørte ikke så mye på henne nei, vi var veldig uenige i enkelte ting, på andre områder er hun super

HS vår er helt super. Men hun har jo ikke fasiten på alle barn. Jeg stoler nok på meg selv og har ikke trengt så mange råd.

Føler ikke jeg fikk så mye råd igrunn. Mest at alt så bra ut osv.
Nå med nr 2 (hun er bare 4 dager da), så stoler jeg såpass på meg selv at jeg tror det skal gå fint. Hører jo mye, spesielt mtp den helsesøster - tråden vi hadde her inne :p så mye klarer jeg å komme frem til selv. Men de helsesøstrene på helsestasjonen her er såpass unge, så tror de er veldig oppegående :)

Når helsesøster anbefaler skrikekur så vil jeg ikke si at det et godt råd fra en fagperson.

Last edited:
Ja, det vil jeg si. En god miks, er veldig fornøyd med henne!
Vi har ikke hat noe problemer da, så har ikke hat de største utfordringene. Men synes vi tenker likt!

Jeg tar eventuelle råd i betraktning, men selv om vi har en veldig oppegående helsesøster er det er ikke alt jeg synes er aktuelt for oss. Magefølelsen styrer først og fremst :)

Til en viss grad. Helsesøster kan mye om barn, men hun kan ikke mye om mitt barn. Så jeg lytter til det som virker fornuftig og funker på poden, men ikke det som føles feil for meg.
Sign.

Min hs er av den eldre garde, og har stor forkjærlighet for skrikekurer. Jeg er helt uenig, hun får messe så mye hun vil, jeg gjør det som funker best for baby og oss.
Ellers er det så mye som er tilgjengelig på nett nå, jeg har lest det meste før hs kommer med det.

Dette var i grunnen ganske godt svart. :)
Er sånn jeg føler det.

Det som forvirrer meg er at alle helsesøstrene har forskjellige meninger.. Da er det lite troverdig synes jeg. Jeg har vært åpen for veiledning flere ganger, jeg har selv tatt kontakt pga det. Men hver gang spør de meg bare om hva jeg tror og tenker. Så konklusjonen blir jo alltid det. Mine egne tanker og meninger.

Jeg har en helsesøster som gjør AKKURAT det samme! Hadde vel ikke spurt hvis mine tanker og meninger hadde fungert :P

Prater mest, men hører på og vurderer rådene hs kommer med ja :-) selvfølgelig ikke alle som fungerer like godt på mitt barn alltid. Veldig fornøyd med alle hs vi har og har hatt :-)

Fikk jo beskjed om å stoppe med amming da minsten var 12 måneder. Han var jo så tjukk og nå var det ikke lenger for han sitt behov, men mitt. Sååå..neh:p

Back
Topp