Helsekort

TigerTrine

Forelsket i forumet
Marshmallows 2022
Hei damer.
Jeg var hos legen når jeg var 4 uker ca. Og fikk bekreftet graviditeten. Men vi gjorde ikke noe annet. (Var der egentlig på grunn av noe annet)

og var på TUL når jeg var 8 uker. (Så et bankende hjerte)
Men de spurte om jeg hadde helsekort. Og det har jeg ikke fått ennå.
Så begynte å tenke på hvem som «starter» det?

skal Jeg bestille ny time hos fastlegen eller skal jeg ringe helsesøster på helsestasjonen? Hvem ordner egentlig dette helsekortet man skal ha med seg

det er 9 år siden sist jeg fikk barn. Så dette her har jeg glemt helt hvordan fungerer.

Jeg fikk helsekortet da jeg var hos jordmor, men tror man kanskje kan få av fastlegen også :joyful:

Første graviditet var det fastlege som ordnet det, denne gangen var det jordmor. Kommer an på hvem som har første offisielle svangerskapskontroll :)

Hei damer.
Jeg var hos legen når jeg var 4 uker ca. Og fikk bekreftet graviditeten. Men vi gjorde ikke noe annet. (Var der egentlig på grunn av noe annet)

og var på TUL når jeg var 8 uker. (Så et bankende hjerte)
Men de spurte om jeg hadde helsekort. Og det har jeg ikke fått ennå.
Så begynte å tenke på hvem som «starter» det?

skal Jeg bestille ny time hos fastlegen eller skal jeg ringe helsesøster på helsestasjonen? Hvem ordner egentlig dette helsekortet man skal ha med seg

det er 9 år siden sist jeg fikk barn. Så dette her har jeg glemt helt hvordan fungerer.
Jeg var på første kontroll i uke 6 hos fastlege, hvor vi snakket litt om de andre svangerskapene, henviste til OUL og tok blodprøver. Fikk så beskjed om å bestille en dobbeltime i uke 12, for å fylle ut helsekortet ☺️

Første gangen var det fastlegen min som gjorde det, denne gangen sa han at jeg fikk det hos jordmor☺️ Det er ny ordning i vår kommune for hvor man skal på kontroll hos jordmor.

I min kommune vil de helst at man fyller det ut sammen med jordmor.

Jeg fikk det av legen. Hos oss vil de at vi har det med til første kontroll hos jordmor. Men var hos gyn 9+3. Da spurte hun om jeg hadde fått ellers ville hun ha skrevet ut et. Jeg fikk beskjed om å sende urinprøve til dyrkning før uke 12 og så er det blodprøver etter uke 12. Så du må vel snart til legen hvis ikke jordmor tar blodprøver uansett.

Takk for svar :Heartbigred
Jeg er 9 uker nå. (Mandag) så etter svar fra dere nå så tenker jeg at jeg ringer helsesøster/jordmor på helsestasjonen og spør om hun ønsker å sette opp en time der snart eller om jeg skal be om time et annet sted. :)

siden jeg er i et risikosvangerskap så blir jeg sikkert fulgt opp mer etterhvert. Men akkurat nå føler jeg meg litt utelatt. He He. Så spør jordmor i kommunen her om hva som er vanligst. Min fastlege er på pappaperm. Og har ikke møtt vikaren hans ennå.

Den fikk jeg av min lege. Var der først, i forbindelse med noe annet, i uke 4. Nevnte at jeg var gravid og hun ba meg komme tilbake i mellom uke 8-12 for blodprøve og utfylling av helsekort. Hun ønsket at jeg kom en dag kun på laboratoriumet, også at jeg bestilte time et par dager senere for å se hva testene eventuelt viste, samt fylle ut helsekortet.

Hun henviste og til ultralyd.

Neste kontroll blir hos jordmor :happy:

Back
Topp