Helsekort for gravide

Jeg har kun fått blodtype på et ark som skal følge med helsekortet, fikk dette arket i posten fra legen min. Svaret på de andre prøvene har jeg kun på Helsenorge.

Jeg ark med blodtype, antistoffer mot Rubella gg hiv er negativ. Gjøres kanskje litt forskjellig mht hvor man bor i landet? Jeg bor i Viken?

Jeg ark med blodtype, antistoffer mot Rubella gg hiv er negativ. Gjøres kanskje litt forskjellig mht hvor man bor i landet? Jeg bor i Viken?

Jeg har analyse av både urin og blod, både jern, blodtype (dette kunne jeg fortalt dem), og litt antistoffer/sjekk av hiv og hepatitt.
Synes det er rart at det står negativ på antistoff på "hepatitt bs og hepatitt bc". Aner ikke hva det vil si, men... Jeg har jo vaksinert meg for hepatitt B :S

Men, rubella er under grenseverdi, og samme med meslinger. Jeg tror jeg bryter ned vaksinene eller noe, for tydeligvis finner de ikke antistoff hos meg.. :S

Jeg snakket med legen min på telefon i stad, og han skulle sende over prøvesvarene på helsenorge, så kunne jeg skrive de ut selv.. Men han har jo kopiert og limt inn i tekst på melding til meg, så alt står jo bare etter hverandre bortover, og ikke sånn oversiktlig som de papirene man tidligere har fått :wideyed:
Har ikke fått helsekort av han, husker ikke om han ba meg finne det på nett og skrive ut selv, eller om han mente jm kunne fikse det :hilarious: Har ikke bestilt meg time hos jm enda, men bør kanskje få gjort det, snart uke 15 her :rolleyes:

Bor også i Bergen og fikk ikke helsekort, hverken hos legen i uke 6, sykehuset i uke 9, eller ul i uke 12. Lette på helsenorge men fant ingenting... kanskje får jeg til oul om en måned? :confused004 Eller er det noe jeg må ordne selv?

Bor også i Bergen og fikk ikke helsekort, hverken hos legen i uke 6, sykehuset i uke 9, eller ul i uke 12. Lette på helsenorge men fant ingenting... kanskje får jeg til oul om en måned? :confused004 Eller er det noe jeg må ordne selv?
Om du går til jordmor fikser hun det. Vet ikke om de fikser det på oul, for min jordmor brukte lang tid på å fylle ut. Men hun er veldig pratsom da og ville snakke om at vi fylte ut.
Vil tro du kan ringe helsesøster, forklare situasjonen og få en time før oul.

Om du går til jordmor fikser hun det. Vet ikke om de fikser det på oul, for min jordmor brukte lang tid på å fylle ut. Men hun er veldig pratsom da og ville snakke om at vi fylte ut.
Vil tro du kan ringe helsesøster, forklare situasjonen og få en time før oul.

Takk, jeg føler meg lit forvirret kjenner jeg :smiley-ashamed008 Jeg trodde valget sto mellom å få hjelp av fastlegen eller jordmor, og da trodde jeg det var jordmor på sykehuset som gjaldt. Men da er det jordmødre andre steder også? Hvordan fant dere de? Og hvordan tok dere kontakt? Skal fastlegen sende meg dit? Takk for hjelpen :angel5 Føler liksom dette er ting fastlegen eller sykehuset skulle hjulpet meg med for lenge siden :p

Takk, jeg føler meg lit forvirret kjenner jeg :smiley-ashamed008 Jeg trodde valget sto mellom å få hjelp av fastlegen eller jordmor, og da trodde jeg det var jordmor på sykehuset som gjaldt. Men da er det jordmødre andre steder også? Hvordan fant dere de? Og hvordan tok dere kontakt? Skal fastlegen sende meg dit? Takk for hjelpen :angel5 Føler liksom dette er ting fastlegen eller sykehuset skulle hjulpet meg med for lenge siden :p

Her får man oppfølging i graviditeten på helsestasjon. Men skal stå opplyst på kommunen din sine sider om hvor du finner kommunal jordmor. Denne ringer du bare selv og avtaler time med. :)

Bor også i Bergen, og går til en privatpraktiserende jordmor. Hun ordnet med helsekortet og tok blodprøvene ved første time når jeg var 11+6. De to andre gangene jeg har vært gravid så har fastlegen ordnet med helsekortet.
Mener at man skal ha med seg helsekortet på OUL :)

På Bergen kommune sin nettside finner du informasjon. Der finner du kontaktinformasjon til din nærmeste helsestasjon, så ringer du og snakker med dem :)

Her, fant litt for deg (Bergen kommune)
Screenshot_20210411-140244338.jpg

https://www.bergen.kommune.no/sok?q=helsestasjon&innholdstype=helsestasjon

Send en mail til helsestasjonen du tilhører og be om oppfølging fra jordmor. Jeg bor også i Bergen, og gjorde det på den måten.
Skriv hvor langt du er i svangerskapet, og at du ønsker neste kontroll der. Lurt å ta med utskrift av blodprøveresultat, så kan jordmor skrive det på helsekort med en gang.

:wacky:
Min kom 30min etter jeg hadde vært hos fastlegen. Så der er min lege god :laughing002 var hos legen i uke 7, og da sendte hun henvisning mens jeg satt der. Var akkurat kommet på jobb da det tikket inn mld på helsenorge om oul time.

Ringte inn til gynekologisk poliklinikk nå for å bekrefte at henvisning til OUL var blitt sendt, og jeg var i systemet på venteliste :eek: Så har ikke fått time enda.. Rart at for noen tar det 1 dag mens for andre (eller meg i dette tilfelle) så har det tatt 5 uker? :wacky: Jaja får satse på at innkallelsen kommer snart!

Hvor lang tid tok det før dere fikk svar på blodprøvene og om fødeplass? Var på 1. kontroll for en uke siden og har ikke hørt noe enda.

Back
Topp