Helsekort for gravide

2 små og en huleboer

Forumet er livet
Når i graviditeten begynte du å ha det i vesken hele tiden?

hadde det med meg hele tiden, for da visste jeg hvor jeg hadde det.
Og syntes uansett det var greit å ta det med, bare sånn i tilfelle..

hadde det bare med når vi skulle på ferie, ut å fly ogsånn.. kan ikke huske at jeg hat hatt det fast i vesken.. nå ligger det i garderobeskapet i gangen;) tar dte frem den dagen jeg skal på kontroll.

Helt fra jeg fikk det. Er jo i begynnelsen det er viktigst, egentlig, før graviditeten begynner å vises. Si om det skulle skje deg noe slik at du blir bevisstløs, da er det lett for evt. ambulansepersonell å se at du er gravid og vite hvordan de bør behandle deg.

Egentlig skal man jo ha det med til en hver tid fra man får det. Men jeg var og er aldri noe flink til å ha det med meg. Men skal prøve å bli flinkere altså :P Er kjekt om det skulle skje noe at de vet hvilken blodtype jeg er osv osv lett :)

Aldri

Å når jeg tenker over det nå, så er jo det igrunn litt sløvt.. hehe..

har hatt det med stort sett fra dag 1 jeg fikk det.. det ligger fast i bilen min faktisk.. hehe..

Hadde det med stort sett hele tiden når jeg var et stykke hjemmefra iallefall...

Og det er ikke viktigst tidlig i svangerskapet.. Det er like viktig uansett når itilfelle medisinering og de må ha viktig info ++... Er ikke alltid man klarer å redegjøre for seg hvis det oppstår noe.

Aldri. Tenkte ikke på det, glemte det konstant på lege/jordmorkontroller ol, så måtte ofte dra å hente det å utsette timen litt, eller skrive det på ved neste kontroll. Tilogmed når vi kom på føden måtte vi hente det fordi det var glemt..

Da jeg fikk det av legen...

La det igjen hjemme når jeg dro til Spania nå for ikke å miste det, men hadde med to kopier sånn at informasjonen var der... Og klistret på post-it med den viktigste informasjonen oversatt til engelsk og spansk. Muligens litt overkill men sånn ble det nå:)

Edit: det er jo et viktig poeng at enhver som skal forsøke å hjelpe deg hvis du kommer ut for noe, enten det er besvimelse eller hva det er, skal kunne finne ut vital informasjon om deg og svangerskapet. F.eks blodtype, normalt blodtrykk, komplikasjoner som må tas hensyn til, fosterets utvikling, svangerskapsuke osvosv. F.eks om man er ute for en bilulykke og havner i koma, så er det vanskelig å se om man er 32 eller 26 uker på vei kanskje, og det vil ha betydning for hva som gjøres ifht å la barnet bli der inne eller komme ut raskt. Eller om man er 22 eller 25 uker. Da spiller det stor rolle for om barnet kan reddes hvis man må få det ut.

Det står også ofte navn på både mor og far på kortet, dermed har man lett identifisert pasienten OG antatt nærmeste pårørende ;)

Her ligger det hjemme i ei mappe sammen med alle andre viktige papirer.

Men hvis jeg skulle reist på ferie så hadde jeg nok tatt det med meg...

RobinHood skrev:
Aldri :P Hadde det i en mappe på arbeidsrommet, tok det med til hver jordmorkontroll og når jeg skulle inn på føden. 

Hehe, sign

Hadde det hele tiden i veska.

Er ganske "rotete" av meg og glemmer fort hvor jeg legger ting. Så da var det greit det lå i veska hele tiden.

Hadde det alltid med meg, og glad for det. Eg endte blant anna på føden pga vannavgang ei god stund før termin, når eg var ute med venniner på resturant. Og det var fleire ganger eg måtte inn på sjekk og da slapp me reise heim og hente det, og så dra ut igjen.

hadde det med hele tiden i tilfelle noe skulle skje.

Back
Topp