Har dere det?
Hvor nødvendig er det med en slik forsikring?
Ble anbefalt forsikring for kritisk sykdom og uføre når jeg byttet bank for 5 år siden. Så har kun de.
Ja jeg har dekning på alle områder. Og jobber også noe innenfor området.
om du trenger det kommer helt ann på økonomien og livssituasjon rett og slett. Så for en person kan det være forskjellen på å klare å beholde bolig, levestandard etc om noe skulle oppstå, for en annen vill det kanskje ikke bety like mye. Dermed er det også vanskelig i et åpent forum å skulle si noe om tilpasning for deg eller hver enkelt.
du kan ganske enkelt regne ut hva inntekten din ville blitt om du ble sykmeldt utover 12 mnd og mulig videre ufør, nav utbetaler 66% av 6 G (96 883x6=581 298 Maks grense) dvs det er et tak på hvor mye man får, Jo høyere inntekt over denne grensen man har, desto større blir inntektsfallet.
Men si du har 500 000 i inntekt da, så vil maks inntekt bli 330 000,
hat du 1 000 000 i inntekt vil maks inntekt bli, 383 657
det kan godt være du kan klare å leve på dette, men for mange har man gjerne boliglån, barn og husholdning, som kanskje tilsier at inntektsfallet ville kunne bli for stort i livssituasjonen man har, man vil ikke kunne dekke hele tapet, men si man dekker opp til en tilsvarende 80 % lønn da feks, så er det kanskje et enklere inntektsfall å håndtere en 66%
Dødsfall dekning er ofte veldig viktig om man er samboere/gift med felles bolig og den ene ikke har økonomi til å sitte med hele gjeldsansvar og husholdning med sin inntekt alene (det har de færreste økonomi til) og ekstra viktig om det er barn fra tidligere forhold i bildet for da skal jo de ha ut arven sin i tillegg. Det er heller gjerne ikke første man ønsker å gjøre å starte å selge bolig når man opplever dødsfall i partner og er i sorg.
kritisk sykdom kan også være viktig og kjekk å ha på plass, er ofte en relativ rimelig dekning sammenlignet de andre, på mange måter ikke like «treffende» for økonomien på lang sikt, men har sett mange tilfeller hvor den har kommet veldig godt med, feks hvor man til slutt ikke har fått mer hjelp i Norge og må søke utenlands for behandling, når det er medisiner staten ikke ønsker å dekke og man må punge ut for dyre medisiner selv etc. Eller rett og slett hadde jeg dessverre ei venninde som i en alder av 30 døde av hjernekreft, Jeg vet hun satte pris på å få gi datter noen opplevelser å gleder før hun gikk bort.
Så mao, et vanskelig spørsmål å stille konkret mot din egen økonomi i et forum, men om du selv føler det er på tide med endringer så kanskje du burde søke råd på dette hos banken eller forsikringsselskapet hvor du har dekningene dine