Helsedirektoratets retningslinjer for mat

Sprelline

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg blir litt forvirret...
De sier at for babyer mellom 6-8 mnd passer det med 2-3 måltider med fast føde, mens fra 9 mnd kan de få 3-4. MEN så sier de også at morsmelk fortsatt er babyens viktigste mat hele det første året.
Men om vi skal gi såpass mange måltider blir det fort mindre morsmelk enn det blir fast føde? Merker det jo allerede nå - føler ikke vi rekker alle måltider han bør ha iløpet av døgnet. Blir jo bare mating og soving[emoji23]
Hva er deres tanker om dette?

Melk før,til eller etter fast føde. Helst før for da ammes de jo like ofte som før. Fe bare får mer en det.

Skjønner forvirringen.

Sånn som jeg har forstått retningslinjene, og har blitt forklart av både lege og helsesøster, så skal man fra passerte seks måneder gi mat først, og så melk. Vi begynte med fast føde etter fylte fem måneder, og jeg merker veldig godt at vi ammer mindre. Før min fylte seks måneder ammet jeg først, ventet så i halvtime eller 45 minutter med å gi mat. Har i grunn samme rutine nå også etter passerte seks måneder. Min er forøvrig veldig småspist, så jeg gir enten pumpet melk eller litt MME på flaske/glass en-tre ganger i løpet av dagen.

Morsmelk er den viktigste næringen det første året fra fylte seks måneder, men tror det er viktig at vi ikke henger oss opp i "mengde" - for da er det fort gjort å bli litt "småsprø" (merket det veldig selv). Finn en rutine som fungerer for dere - om dere ammer før et måltid eller etter et måltid, spiller i grunn ingen rolle tror jeg. Så lenge babyen før i seg noe melk. Husker ikke i farten hvor mange desiliter den totale melkemengden per døgn er, men TROR det er 5 dl når de får annen føde (ta det med en klype salt!).

Jeg ammer stort sett før måltidet, men opplever da at han ikke vil ha så mye mat. Om jeg gjør motsatt opplever jeg at han ikke er så interessert i ammingen. Han virker rett og slett ikke sulten nok til å få i seg både (det jeg tolker som) nok melk og nok fast føde ift. retningslinjene. Vil jo at han skal bli glad i mat, samtidig som jeg gjerne vil amme mye[emoji4]

Jeg ammer stort sett før måltidet, men opplever da at han ikke vil ha så mye mat. Om jeg gjør motsatt opplever jeg at han ikke er så interessert i ammingen. Han virker rett og slett ikke sulten nok til å få i seg både (det jeg tolker som) nok melk og nok fast føde ift. retningslinjene. Vil jo at han skal bli glad i mat, samtidig som jeg gjerne vil amme mye[emoji4]
Samme som her :p

Har du prøvd å vente med å tilby pupp etter maten? Altså, typ 1 times tid..? Gir du vann til maten forresten? Det har ikke vi begynt med enda etter samråd med helsesøster - så min har da litt plass til væske. Og så tenker jeg at morsmelk inneholder jo 80 prosent vann, så da får babyen i seg vann i en litt annen form.

Har erfart at man ikke kan følge retningslinjene til punkt og prikke. Man blir småsprø av det. Prøv å senke skuldrene (vet det er kjempevanskelig) og la babyen styre matinntaket. Har inntrykk av at de er flinke til å si ifra nå om de ønsker mer eller ikke.

Samme som her :p

Har du prøvd å vente med å tilby pupp etter maten? Altså, typ 1 times tid..? Gir du vann til maten forresten? Det har ikke vi begynt med enda etter samråd med helsesøster - så min har da litt plass til væske. Og så tenker jeg at morsmelk inneholder jo 80 prosent vann, så da får babyen i seg vann i en litt annen form.

Har erfart at man ikke kan følge retningslinjene til punkt og prikke. Man blir småsprø av det. Prøv å senke skuldrene (vet det er kjempevanskelig) og la babyen styre matinntaket. Har inntrykk av at de er flinke til å si ifra nå om de ønsker mer eller ikke.

Ja tror jeg heller skal dele det opp i flere små "måltider", istedenfor å kjøre på med både fast føde og melk til samme tid. Selv om jeg føler store deler av dagen da handler om mat, men det er vel sånn det blir litt i denne perioden. Etterhvert vil han jo trenge større mengde til hvert måltid så det justerer seg sikkert selv. Jeg må bare prøve å ikke stresse med det[emoji4]
Tilbyr vann til måltidet, men han drikker ikke noe særlig, får i seg en liten smak. Synes det er greit, slik at han venner seg litt til det. Men gir det ikke som tørstedrikk ennå, tenker som deg at morsmelken gir det han trenger der.
Takk for at du deler erfaringer og råd[emoji4]

Ja tror jeg heller skal dele det opp i flere små "måltider", istedenfor å kjøre på med både fast føde og melk til samme tid. Selv om jeg føler store deler av dagen da handler om mat, men det er vel sånn det blir litt i denne perioden. Etterhvert vil han jo trenge større mengde til hvert måltid så det justerer seg sikkert selv. Jeg må bare prøve å ikke stresse med det[emoji4]
Tilbyr vann til måltidet, men han drikker ikke noe særlig, får i seg en liten smak. Synes det er greit, slik at han venner seg litt til det. Men gir det ikke som tørstedrikk ennå, tenker som deg at morsmelken gir det han trenger der.
Takk for at du deler erfaringer og råd[emoji4]
Det høres smart ut. Men du kan jo heller tilby tre måltider, men litt mindre porsjoner? Og mm resten av dagen? Kun et tips:-)

Ingen årsak - det er veldig kjekt med forum hvor man kan dele erfaring og høre om andres erfaringer. Bruk forumet for alt det er verdt!;-)

Jenta mi har nettopp blitt 7 mnd. Syns også det kun blir mat og soving dagen lang:p hun ammes en del på natta enda, men får alltid pupp om morgenen. En porsjon grøt/smoothie i 10 tiden (gir vann til) og så ammes hun i søvn en times tid etter det. Amming igjen før henting i bhg i 14.30 tiden og til soving i 16 tiden igjen. Prøver å lirke inn litt middag før kveldsgrøt og pupp i 19 tida, men det er ikke enkelt [emoji14] så hun har 2 faste måltider til dagen, og smaker på litt ting innimellom det:)

Jenta mi har nettopp blitt 7 mnd. Syns også det kun blir mat og soving dagen lang:p hun ammes en del på natta enda, men får alltid pupp om morgenen. En porsjon grøt/smoothie i 10 tiden (gir vann til) og så ammes hun i søvn en times tid etter det. Amming igjen før henting i bhg i 14.30 tiden og til soving i 16 tiden igjen. Prøver å lirke inn litt middag før kveldsgrøt og pupp i 19 tida, men det er ikke enkelt [emoji14] så hun har 2 faste måltider til dagen, og smaker på litt ting innimellom det:)

Veldig likt som her[emoji4] Bare at jeg gir middagen hans før ettermiddagsluren, ellers rekker vi det ikke[emoji85][emoji23]

Back
Topp