Helsearbeiderfag

HøstVinterMamma

Forumet er livet
VIP
Noen som vet noe om det?

Hva er opptakskravet? Hvor mange år på skole? Evt i praksis?

Vet ikke opptakskravet, men regner med at det er overkommelig, da det er mange slike linjer.... Er vell 2 år skole ( Helse og sosial + helsearbeider) Deretter 2 år i lære.... Trodde helsefag er en sammenslåing av Omsorgsfag og hjelpepleier? Eller?

Helse og sosial, tror jeg du trenger eller generell kompetanse, eller arbeidserfaring...

Eller så tror jeg det ikke er noe spes du trenger...

Helsefag arbeider er sammenslått omsorg og hjelpepleier...

voksen opplæring eller??

i så fall så mener jeg at helsefagarbeider har helse og sosialfag grunnfag med i sitt løp.

jeg gikk ordinært løp altså:

vg1 helse og sosial fag

vg2 helsearbeiderfag

og venter på dato til fagprøven.

om du har jobbet som assistent på enten sykehjem, hjemmesykepl, eller i omsorg for psykisk utviklingshemmede
så kan du få dette av læreløpet. (som ordinært er på 2 år)

Eg er omsorgsarbeider og da gjekk 2 år på skule så 2 år som lærling. Er ikkje så vanskelig å komme inn trur eg da det er vanlig vidergående. Men nå blir det kanskje anner ledes for deg for du skal kanskje gå voksen opplæring? Hvis du har ein del arbeids erfaring så blir ikkje lære tida så lang.
Spennande utdanning med mange mange muligheter eg arbeider innen psykiatrien men tar oggså vakter i barnevernet og har vert fleire år i pu-bolig så mange mange muligheter her. Eldreomsorga, rusomsorga, +++++

Jeg har helse og -miljø (grunnkurs), har jobbet som vikarassistent på sykeheim, avd for psykisk utviklingshemmede og i psykisk helse.

Tenker å evt ta det via voksenopplæring ja [:)] Hvis jeg kan...

Helse og sosial, det er det grunnkurset heter nå? Ikke sant?

Og ja, det er sammenslåing av hjelpepleier og omsorgsarbeider.

Jeg har forresten også gått omsorgsfag, men mangler eksamen [&o] (Var syk)

ORIGINAL: HøstVinterMamma

Jeg har helse og -miljø (grunnkurs), har jobbet som vikarassistent på sykeheim, avd for psykisk utviklingshemmede og i psykisk helse.

Kan du ikke bare ta opp eksamen igjen? I stedefor å ta nesten alt om igjen...selv om det er slått sammen? [:)]

ORIGINAL: HøstVinterMamma

Helseog sosial fag er grunnkurset no ja
og om du kun mangler eksamen så kan du melde deg opp til privatist eksamen i faget. mener...

Helsefagarbeider er 3 år. Helse og sosial GK, so 2 år på helsefag...mykje av dei to årene er praksis =)

åhh er det berre tre år nå? tidene forandrer seg eg gjekk i 4 år to år på skule og to i lære.
Men "høstvintermamma" da kan du sikket ta eksamen og så sjekke kva du evt mangler av praksis ,så melde deg opp til fagprøve. Ta kontakt med skulen dei hjelper deg sikkert sån at du slepp å ta noe du ikkje treng.

Jeg er usikker på om man får gått opp til eksamen på omsorgsfag nå som det er slått sammen til helsearbeiderfag.

Og skal jeg først hive meg på skole, så vil jeg ha hele utdanninga som helsearbeider [:)]

MummiMamma86: Så dvs 2 år på skole, og deretter 2 år i lære?

Hvis jeg har forstått dette rett, ser det ut som jeg klarer meg med 1 år på helsearbeiderfag
(Pluss 2 år i lære da...):

Fakta om Helsearbeiderfaget:

* · Lønn mens du er lærling (ca. 270 000 fordelt på to år)

* Over 300 000,- i begynnerlønn (med vakttillegg)

* Fleksibel arbeidstid (du kan ønske deg en vaktordning som passer best for deg)

* Du får jobb (nesten) hvor som helst - og du får en sikker arbeidsplass

* Den viktigste jobben din er å gi andre en god dag

* Du får muligheter til videreutdanning og kurs

* Du kan velge mellom mange typer arbeidsplasser

* Du kommer til å bety mye for mange - for de du har ansvaret for og for deres pårørende

Slik blir du helsefagarbeider

For å bli helsefagarbeider må du søke helse- og sosialfag på Vg1 og så søke helsearbeiderfaget på Vg2.

Etter to år på skole følger to år som lærling med lønn. I læretiden er du innom flere arbeidssteder. Du får solid og variert erfaring som gjør deg godt rustet til arbeidslivet.

Hentet fra: http://www.danielsen-skoler.no/videregaende/forside/blank8/

hvis du har jobbet endel fra før, innen yrker i samme fag. så pass på å dokumenter dette når du eventuelt skal ut i læretid, så får du kortere tid.
jeg hadde jobbet 1 år i bhg føre jeg begynte som lærling, og fikk 8 mnd mindre lærlinge tid, det hjelper på ;)
bare et lite tips.

ORIGINAL: MummiMamma86

Helsefagarbeider er 3 år. Helse og sosial GK, so 2 år på helsefag...mykje av dei to årene er praksis =)

hei, er ufaglært helsefagarbeider (venter kun på fagprøven min) og nei er ikke 3 år på sole..
er 2 år, helse og sosial fag og helsearbeiderfag. så to år i lære!!
jeg gikk ut fra vgs i 08 og er under kompetanseløftet. (pilot kullet til helsearbeiderfaget)

bergen kommune så kan du no gå rett ut i lære etter ungdoms skolen, då er du 4 år i lære.. dvs at du får skole tid en dag i uken i 4 år også...

Back
Topp