Help Me! Råd mot kolikk

Hannah`s Mamma

Elsker forumet
Har ei tutte på 5uker me kolikk og det er så vondt å se på.
I går kveld skreik hun så masse at hun ble helt hes og hadde ikke stemme igjen.
Det var så vidt at vi klarte å roe henne ned, prøvde mye forskjellig.
Noen som har tips og råd mot kolikk, begynner å bli ganske frustrert :(
.

Manuellterapeut?

Om du ammer; hold deg unna melk, løk, kål, brus.....

Varmepute på magen?

Kiropraktor!

Samboeren min sin sønn hadde voldsomme kolikkanfall da han var spebarn, og helsestasjonen (som de da rådførte seg med) sa at det ikke var noen vits (uvitenhet), og ga de ingen gode råd.

De dro likevel til kiropraktor, og fra den kvelden hadde han ingen smerter mer. *svosj borte*

Søk litt på nett eller ring og forhør deg om gode kiropraktorer som kan dette med småbarn der du bor. Finnes mange gode :-)

Som andre skriver, KIROPRAKTOR!
Vet om mange som har fått "ny baby" etter å vært hos det!

har du prøvd karve? lag te av litt karve og vann. det skal sprenge luftboblene i magen. nå har ikke jeg sett på fra hvilken alder man kan gi babyene det da, så se litt på det : )
lykke til, ikke noe morsomt når man ikke kan hjelpe de små : (

har du prøvd karve? lag te av litt karve og vann. det skal sprenge luftboblene i magen. nå har ikke jeg sett på fra hvilken alder man kan gi babyene det da, så se litt på det : )
lykke til, ikke noe morsomt når man ikke kan hjelpe de små : (

Sværger til manueltreaput. Va med snuppa hos en i stavanger når hun var 6 uker ca, og hun var en helt annen baby etter en behandling:) Verdt å prøve! gratis er det også:)

Kiropraktor. 3 behandlinger og han sov igjen, uten luftproblemer.

her prøvde me alt, sukkervann,ammete,miniform,kutta ut masse fra min kost, massasje,varmt vann, men d va en manuelterapaut som va redningen vår fra 1 behandling når poden va 7 uker,3 behandlinger og blei erklært frisk fra  alt som hetta låsninger og blei en heilt ny gutt som begynte sakte men sikkert å sova lengre enn en powernap :D

syns d e ganske dumt at helsestajonen isje ga oss råd om å prøva kiropraktor eller manuellterapaut, de har jo isje troen på at d kan hjelpa mange frustrerte og slitne foreldre som e desperate itte å få goe dager og netter me babyen sin...og minimalt lite søvn så komme barseldepresjon rimelig kjapt og då blir d jaffal isje bra om en isje kan ta vare på babyen sin fordi man blir deprimert!!!

hei vi har en på 2mnd med kolikk, vi dro til fotsoneterapeut og han har ikke grått siden vi var der på torsdag!!!! kom hjem med en ny baby:) han fikk ut masse luft og bæsj etterpå:) vi har og vært til kiropraktor og det har og hjulpet, men fotsone var helt fantastisk. det gjør vondt når de holder på, men gevinsten er jo at det blir mindre gråting etterpå:)

Når det gjelder kolikk så går det etter hvert over av seg selv. Hos oss varte det i ca 2 mnd. Fikk mange tips om ting og prøve for alle har en teori om hva som fungerer, men de fleste sier noe slik som at "vi prøvde alt, men det var først når vi prøvde kiropraktor/akupunktur/osteopat da babyen var 3 mnd, at det gikk over". Jeg tror (og dette er min personlige mening og jeg er IKKE utdannet hverken kiropraktor, lege eller tilsvarende) at hos mange av disse var det nok tilfeldig at det gikk over akkurat da, for kolikken pleier å gi seg på dette tidspunktet. Når dette er sagt, kan uansett en tur til kiropraktor være lurt for det kan hende at babyen har låsninger i nakke/rygg som også kan være grunn til at babyen gråter.

Det eneste dokumenterte som hjelper mot kolikk er sukkervann når smertene er der. Vi brukte smokk og sprøytet inn litt sukkervann av og til på siden av smokken, da sovnet vår etter hvert. Lykke til!!

Vi prøvde kiropraktor, sukkervann, fennikel te, et legemiddel jeg ikke husker navnet på, massasje, hvit støy å sikkert alt mulig annet. Eneste som hjalp var å pakke henne inn i et stramt teppe å legge henne i vippestol/vogn. Kolikk kan jo komme av så mangt, greit å prøve å finne ut hva det kommer av. Våres hadde mye luft, men var også veldig følsom for lyd å lys. Når hun gråt, viftet hun febrilsk med armene noe som bare gjore alt verre for hun ble redd å forvirret av dem. 
Men prøv innpakking, viss du googler det kommer det mange sider opp.

Jeg ser mange har svart manuellterapaut, men jeg må bare gjøre det jeg også! Manuellterapi kan også helpe suttrete barn og barn som står litt "fast" i den motoriske utivklingen.
Neste unge skal meste uansett til manuellterapaut. Det er en enorm belastning for barnet å bli født, spesielt keisersnitt. Det er mye som kan gå "galt" på vei ut, uten at vi har noen anelse om dette!
Husk at også at selv om fødselen gikk veldig bra, kan noe ha skjedd med barnet.
Anbefales på det sterkeste!!

Back
Topp