Hellp-syndrom

Paikaka

Elsker forumet
Julegavene 2019
noen som har hatt dette? Som har fått flere barn etter det? Og ikke fått hellp.

Vi prøver nå på nr 2. Jeg fikk hellp i første svangerskap og barnet ble tatt med KS 7 uker før termin.

Nå er jeg 11 år eldre enn forrige gang:/ og litt stresset for og få det samme igjen! Vet jeg blir satt på blodtrykksmedisin og får ekstra oppfølging.. men litt stresset likevel.

Jeg fikk HELLP med nr 1 og venter nå nr 2. Er bare i uke 11+2, men fått beskjed om å begynne med Albyl-E når jeg kommer til 12+0 og skal bruke det ut svangerskapet. Skal ha UL i uke 24 for å sjekke blodtilstrømning til livmor og morkake, og vekstkontroller utover svangerskapet og hyppige blodtrykkskontroller hos fastlege/jordmor. Har hørt om andre som hadde preeklampsi med og uten HELLP som med denne type behandling og oppfølging ikke fikk det i senere svangerskap. Vil anbefale deg å be om henvisning til sykehuset for samtale når du blir gravid igjen, slik at du kan få snakket om forrige forløp og få en plan for oppfølging i nytt svangerskap.
Lykke til :)

Jeg fikk HELLP med nr 1 og venter nå nr 2. Er bare i uke 11+2, men fått beskjed om å begynne med Albyl-E når jeg kommer til 12+0 og skal bruke det ut svangerskapet. Skal ha UL i uke 24 for å sjekke blodtilstrømning til livmor og morkake, og vekstkontroller utover svangerskapet og hyppige blodtrykkskontroller hos fastlege/jordmor. Har hørt om andre som hadde preeklampsi med og uten HELLP som med denne type behandling og oppfølging ikke fikk det i senere svangerskap. Vil anbefale deg å be om henvisning til sykehuset for samtale når du blir gravid igjen, slik at du kan få snakket om forrige forløp og få en plan for oppfølging i nytt svangerskap.
Lykke til :)

Kan jeg spørre når du fikk høyt bt med nr 1?

Ja, bare kjenner jeg er veldig engstelig.. men vet jo at oppfølgingen blir bedre og tettere nå:)

Kan jeg spørre når du fikk høyt bt med nr 1?

Ja, bare kjenner jeg er veldig engstelig.. men vet jo at oppfølgingen blir bedre og tettere nå:)

En gang mellom uke 30 og 33. Hadde ikke høyt blodtrykk på kontroll i uke 29, men hadde det på kontroll i uke 33. Ble ikke satt på medisiner, bare kontroll hver 2. uke. Endte med akuttsnitt 38+5.

Skjønner godt engstelsen din. Slet med det samme, fikk ikke noe beskjed fra sykehuset jeg fødte på om plan for framtidig svangerskap. Fikk av ulike årsaker henvisning til tidlig ultralyd av fastlegen min, tok da også opp forløpet jeg hadde sist og fikk da nedsatt en plan for videre oppfølging. Føler meg mye tryggere nå og vet at jeg vil bli godt ivaretatt og at ting derfor trolig vil gå mye bedre denne gangen.

Hvor tidlig fikk du forhøyet trykk?

Hvor tidlig fikk du forhøyet trykk?

Jeg var på tidlig ul allerede i uke 6+4 Pga bt. Ble lagt inn når jeg var 24 uker 28 uker og 33 uke det var da det ble haste KS.

Så godt og høre at du blir fulgt opp tett! Må nok snakke litt med legen når jeg blir gravid.

Jeg var på tidlig ul allerede i uke 6+4 Pga bt. Ble lagt inn når jeg var 24 uker 28 uker og 33 uke det var da det ble haste KS.

Så godt og høre at du blir fulgt opp tett! Må nok snakke litt med legen når jeg blir gravid.

Oi, det var veldig tidlig. Ikke rart du har bekymringer, men, som sagt, ta det opp med legen og få henvisning til sykehuset for samtale. Vil tro at det går bedre denne gangen. Man har også mye mer kunnskap på området nå enn tidligere :)

Oi, det var veldig tidlig. Ikke rart du har bekymringer, men, som sagt, ta det opp med legen og få henvisning til sykehuset for samtale. Vil tro at det går bedre denne gangen. Man har også mye mer kunnskap på området nå enn tidligere :)

Takk for gode ord :) ja vil tror det har skjedd litt på disse årene.

Ta kontakt med lege når du blir gravid og sørg for å få time før uke 12 så du får henvisning videre før uke 12.
Usikker på om jeg hadde hellp, fordi det virker som legene ikke vil fortelle meg hvor dårlig jeg var. Gikk 8 dager fra jeg fikk ødemer i føttene til ungen ble tatt med ks i uke 32 da var blodtrykket veldig høyt.
Men jeg følges opp av både fastlege og sykehus med hyppig blodtrykksmåling og flere ultralyder. Startet på albyl e i uke 12 og hadde ultralyd da også. Skal på ultralyd igjen i uke 24

Back
Topp