Hellp syndrom

Mia83

Glad i forumet
Hei dere :)
Tenkte å legge inn en liten oppdatering her siden jeg har hengt her en stund. Var jo under nøye kontroll og oppfølging pga fare for svangerskapsforgiftning. Kjent risikosvangerskap. Ting så stabilt ut, litt forhøyet blodtrykk, men det fikk de kontrollert med medisiner. Litt fallende hb og blodplater. Men alt var ok da jeg dro hjem torsdag formiddag på perm fra sykehuset.
På kvelden fikk jeg plutselig kraftige smerter under brystet, veldig urolig i kroppen. Legene hadde jo advart mot dette, så jeg kastet meg rundt og dro til sykehuset.
På sykehuset ble vi tatt på alvor med en gang, jeg ble kjørt til overvåking for å stabilisere meg. Blodtrykket var altfor høyt. De fikk ned blodtrykket, første blodprøvene var stabile. De skulle ta nye kl 3, og på de prøvene viste det seg at dette hadde utviklet seg til hellp syndrom. De måtte forløse meg for å få bort symptomene. Så da ble det haste keisersnitt. Hadde heldigvis rukket å få to lungemodningssprøyter og de hadde fått tid til å virke.
Så da ble lille gutten vår forløst 29+4, altfor tidlig, men allikevel heldigvis stor nok til å kunne klare seg. Alt har gått veldig bra med han. Han ligger på nyfødtintensiven. Puster veldig bra selv. Og alt ser ut til å gå veldig bra med han. Jeg har det ok etter forholdene, er godt smertestilt så det er greit å være litt i ørska etter keisersnitt. Var jo redd for smertene, men det slapp jeg heldigvis.

Sånn en liten oppdatering fra oss, kommer nok til å kanskje henge her fremover også, siden dette er termingruppen min opprinnelig:)

Last edited:
Oi! Gratulerer så mye med den lille. [emoji173] Håper alt går tipp topp med baby, og at formkurven din er stigende.

Skummelt hvor fort ting kan snu! Godt du har vært under nøye kontroll og at lungemodningen har fått virke. Håper alt går bra med deg og lille fremover nå. :Heartred

Oi, det hørtes dramatisk ut! Så bra at du har fått god hjelp og at alt går etter forholdene fint! Og gratulerer så mye med den lille!:Heartblue

Dette er vel første babyen i gruppa? Tenk at det ble i mars allerede!

Og ja, du må henge med oss!

I min forrige barselgruppe hadde vi en liten tass født 11 uker for tidlig, og hun var veldig glad for å være i samme gruppe som oss med barn rundt hennes termin, siden de var veldig like i utviklingen.

Gratulerer så mye med gutten, godt å høre at ting er bra med dere etter forholdene [emoji3][emoji173]

Gratulerer. Så flott du fikk en god oppfølging og fulgte instinktene dine på at kroppen ikke har det bra.

Gratulerer med gutten <3. Og så utrolig bra at dere blir tatt på alvor slik med en gang!! 29+4 er tidlig som du sier, men det kommer til å gå så bra <3 legene, sykehusene og statistikken er jo veldig bra nå for de tidlig fødte <3 takk for at du deler med oss <3

Så godt å høre at det går bra, tross alt! Hellp er veldig skummelt. Gratulerer så mye med lillemann ♡

Så godt det gikk bra med dere begge to, gratulerer med gutten[emoji173]️[emoji173]️

Så godt det står bra til med dere begge[emoji173]️ Og gratulerer så mye med en liten prins[emoji4]

Back
Topp