Helgeaktiviteter med en på 4 mnd

Førstegangsmammaoktober2020

Blir kjent med forumet
Hei,

vi er nybakte foreldre og lille er nå 4 mnd. I disse koronatider er vi litt rådville om ting vi kan finne på sammen da babysvømming er utsatt osv. Tenkte faktisk vi kunne prøve oss i svømmehall i helgen, men noen som har noen tips til hyggelige gjennomførbare helgeaktiviteter?
 
  • Gå på kafé
  • Lang trilletur
  • Hyttetur (hvis dere har tilgang på det)
  • Spille spill hjemme
  • Binge en serie
  • Besøke noen (er vel kanskje ikke helt lov for tiden, men tenker at siden det er lov til å gå på kafé, kjøpesenter og i svømmehallen så kan man kanskje besøke noen familiemedlemmer eller en vennefamilie)
Vanskelig i disse tider ja, samtidig er det jo mye gøy man kan gjøre hjemme eller ute i nærmiljøet:)
(Som andre nevner og som du ser av mine forslag, det er forslag for dere voksne, siden en baby på 4 mnd ikke har behov for noen spesielle opplevelser.)
 
Last edited:
Hei,

vi er nybakte foreldre og lille er nå 4 mnd. I disse koronatider er vi litt rådville om ting vi kan finne på sammen da babysvømming er utsatt osv. Tenkte faktisk vi kunne prøve oss i svømmehall i helgen, men noen som har noen tips til hyggelige gjennomførbare helgeaktiviteter?

er svømmehall åpent i disse dager? En på 4 mnd vil ikke trenge stort mer enn dere foreldre for å ha en super helg (bryr seg lite om hva dere gjør). Så tenker at det er bare å velge aktiviteter som dere synes er hyggelige Trilletur? Spille spill? Lage god mat? Film kveld?
 
Så små barn har ikke behov for aktiviteter på den samme måten som større barn, så dere trenger ikke å gjøre noe spesielt for barnets del. Det barnet trenger er stimulering i trygge omgivelser. Det kan være kjedelig for foreldre dessverre :p Om dere vil finne på noe for å få litt variasjon i deres dager og skape gode minner for deres del er det en annen ting :) Jeg ville holdt meg langt unna svømmehall pga smittevern. Små barn har vanskelig for å regulere kroppstemp også, så om det ikke er oppvarmet basseng vil ungen bli kjempekald.

Jeg har ikke så mange gode forslag med tanke på at babyen er så liten, det er vinter og korona dessverre...
 
Så små barn har ikke behov for aktiviteter på den samme måten som større barn, så dere trenger ikke å gjøre noe spesielt for barnets del. Det barnet trenger er stimulering i trygge omgivelser. Det kan være kjedelig for foreldre dessverre :p Om dere vil finne på noe for å få litt variasjon i deres dager og skape gode minner for deres del er det en annen ting :) Jeg ville holdt meg langt unna svømmehall pga smittevern. Små barn har vanskelig for å regulere kroppstemp også, så om det ikke er oppvarmet basseng vil ungen bli kjempekald.

Jeg har ikke så mange gode forslag med tanke på at babyen er så liten, det er vinter og korona dessverre...

ja det er mer vi som trenger aktivisering da dagene blir så lange og like. Prøve å gjøre noe i helgene hvertfall :) i denne kulde og med korona er hjernen litt tom :p
 
er svømmehall åpent i disse dager? En på 4 mnd vil ikke trenge stort mer enn dere foreldre for å ha en super helg (bryr seg lite om hva dere gjør). Så tenker at det er bare å velge aktiviteter som dere synes er hyggelige Trilletur? Spille spill? Lage god mat? Film kveld?

Ja er mer vi voksne som kunne tenke oss at det skjer noe :p
 
ja det er mer vi som trenger aktivisering da dagene blir så lange og like. Prøve å gjøre noe i helgene hvertfall :) i denne kulde og med korona er hjernen litt tom :p

Skjønner :) Hmmm... Kanskje tenne bål og grille pølser? Enten på en kort tur med vogn eller i hagen? Spillkveld med brettspill/puslespill/kortspill?
 
Gå tur på steder dere ikke har vært før ville jeg ha gjort :)
Besøke en ny kafé er også fint. Ellers gjorde vi ikke så mye annet enn det i helger med så liten baby. Hadde besøk og slik da men det er jo litt begrensa hva man kan nå om dagen.
Ville tenkt på hva dere gjorde før i helgene og om det kan gjøres babyvennlig.
 
Gå tur på steder dere ikke har vært før ville jeg ha gjort :)
Besøke en ny kafé er også fint. Ellers gjorde vi ikke så mye annet enn det i helger med så liten baby. Hadde besøk og slik da men det er jo litt begrensa hva man kan nå om dagen.
Ville tenkt på hva dere gjorde før i helgene og om det kan gjøres babyvennlig.

ja blir litt sånn. Gleder meg til kulda ikke er så bitende og ting åpner litt mer igjen. Blr i en småby så ikke flust av åpne kafeer om dagen og tur inn til de større byenr frister ikke nå k koronatiden. Sånn er det bare- vi gjør som du sier og prøver å finne på ting :)
 
liker egentlig å stå på ski nå på vintern, men litt for kaldt med -14 til å ta med lille ut lengre enn korte turer syns vi. Så blir god mat hjemme og serier. Gleder meg til kulda ikke er så bitende og verden åpner litt mer :)

ja -14 er i overkant selv for oss voksne egentlig. Men med pulk og litt mildere temperaturer til uka vil det være gode muligheter.
 
ja blir litt sånn. Gleder meg til kulda ikke er så bitende og ting åpner litt mer igjen. Blr i en småby så ikke flust av åpne kafeer om dagen og tur inn til de større byenr frister ikke nå k koronatiden. Sånn er det bare- vi gjør som du sier og prøver å finne på ting :)

Det blir bedre til våren :) selv før covid var det ikke så veldig mye vi kunne gjøre når det var mer enn 10 minusgrader og babyen var liten, fikk beskjed av helsesøster at de bør være ganske store, nærmere ett år før de sitter for mye i for eksempel pulk. Så da gjenstår jo egentlig tur av vinteraktiviteter. akkurat som ting faktisk begrensa seg av sommeren med 35 varmegrader og liten baby også.. så vær midt i mellom er absolutt best når man har små barn :p
 
Mye man kan gjøre :)

svømmehallen
Ake litt
Vi ble med familie på fjellet og kengubarnet ålte seg rundt i snøen
Trille tur
Om dere bor på Østlandet Så er det jo fintvbåde på Kistefoss og Hadeland glassverk
 
er svømmehall åpent i disse dager? En på 4 mnd vil ikke trenge stort mer enn dere foreldre for å ha en super helg (bryr seg lite om hva dere gjør). Så tenker at det er bare å velge aktiviteter som dere synes er hyggelige Trilletur? Spille spill? Lage god mat? Film kveld?
Mange steder er de åpne ja:)
 
Museumstur :) Elendig med folk på museum for tiden, så rent smittevernsmessig er det en trygg aktivitet og fin mulighet til å være turist i egen by.

Grille ute (såfremt været tillater det). Vi hadde pølsegrilling i bålpanne på terrassen til ett vennepar i går, var utrolig kjekt! Ca -4 grader og lite vind hos oss, kunne sitte ganske lenge før vi gikk inn :)

Tur på ett nytt sted, kanskje dere har en park eller turløype dere ikke har testet før?

Gå på en liten kafe utenfor deres vanlige område. Se om det er noen små bakeri eller kafeer som dere ikke har testet før! Selv drar jeg sambo med på Urtemakeriet, ett lokal bakeri ca 40min kjøring unna. Fint med luftforandringer og å støtte små lokale bedrifter.

Skaff dere Among us og Discord og tving vennene deres til å spille med dere! Vi spiller fast nesten hver helg med en liten gjeng. Like kjekt pga det sosiale som selve spillet
 
Back
Topp