Hele Norge rydder plast, går du for tøybleier?

meteorit

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg håper og tror at alle ønsker å gjøre det beste for seg og sine, ikke minst når det blir satt ekstra fokus på miljø og unødig bruk av plast.
Kommer du til å velge tøybleier til barnet for å skåne miljøet?

Venter første, så jeg vil ikke love at det blir 100 % tøy, vi vet jo rett og slett ikke hvordan alt blir med helse og alt. Men jeg har lyst til å gi det en skikkelig sjanse! Og om man ikke klarer hele tida av en eller annen grunn, så kan man kanskje få det til i perioder? :)

Venter første selv, så vet enda ikke hva vi gjør... men tenker selvsagt på miljøet

Nei. Jeg har helhjertet gått inn for tøybleier på to barn, og kommer ikke til å gjøre det denne gangen. Fikk det ikke til å funke, jeg likte det ikke, og ungene likte det ikke.

Bruker deltid på toåringen, håper å bruke det mer på en evt nestemann. Syns det er kjekt, mye mindre lukt og toåringen digger de fine bleiene sine!

De som bruker/har brukt; har dere gode råd til type, merke, hvilke aldre som det passer for, andre tips? :)

De som bruker/har brukt; har dere gode råd til type, merke, hvilke aldre som det passer for, andre tips? :)

Er veldig ulikt mtp passform. Men mange starter med brettebleier og cover til nyfødte, siden mange bleier er onesize og blir store og klumpete på nyfødte. Begynte ikke bruke tøybleier før min var ca året da. Men vi foretrekker lommebleier, de kan man ha så store eller nette man vil (etter hva slags absorpsjon man putter i lomma), så de er fleksible og fine syns jeg. Et lignende alternativ er alt-i-to/ai2 da. Står endel om de ulike alternativene på lillegull sine sider ihvertfall, og tøybleiesnakk på fb :) Lærte masse der før jeg heiv meg ut i det.

Har tenkt tanken. Vi venter vårt første barn i år, så har ingen erfaringer å gå etter.
Leste en plass at man kan spare ca 7000 kr på å gå for tøybleier, og barnet i tillegg slutter tøybleie barn fortere med bleier, har jeg lest:)

Vi prøvde med de to første, men de trivdes ikke i det.
Har dem fremdeles til nr.3 hvis vi er så heldige at vi får en til, men jeg bruker dem ikke for enhver pris, selv om jeg er rimelig miljøbevisst. :)

Blir nok ikke 100% tøybleier, men kjøpt begge deler. Og samme til meg selv, så har jeg kjøpt tøybind og vanlig til etter fødselen.

Nei

Jeg har kun brukt tøybind de siste to årene og vært kjempefornøyd med det, så jeg gledet meg til å teste ut tøybleier på mitt første barn. Hun er nå fire uker gammel, og vi bruker delvis tøy :) Engangs om natta og innimellom på dagtid. Vi er fortsatt i lærefasen, prøver å finne ut hvilke behov hun har når det gjelder feks type og mengde innlegg i lommebleia. Synes foreløpig at tøybleier er veldig ålreit, og jeg blir så glad av de fine printene og den søte, store bleierompa! :)

Miljø og komfort har vært mine to hovedgrunner til å teste ut tøybind/-bleier i utgangspunktet.

Jeg brukte tøybleier siste delen av bleieperioden på dagtid. Og så slutter vi med bleier så fort som mulig og går mest mulig på do fra de er ett år.

Back
Topp