Hei,lurer på klumpfot

momara

Andre møte med forumet
[:)] Hei.
Venter en liten tass i sept. Han får "klompfot",de kalte det nå det på ultra,litt uvisst i vilken grad. Jeg syns foten så veldig vridd ut,men det kunne visstnok endre seg i løpet av de kommende uker.
Noen her med erfaring? Hva kan vi vente oss? Bryr meg ikke så hardt om dette(har en gutt fra før med asberger),men kunne tenke meg å høre fra andre. Noe vi bør tenke på med hensyn til klær,annet barneutstyr osv....

Hei. Jeg har en datter som ble født med klumpfot på begge beina for 3 år siden. Vi visste også dette på forhånd ved UL. Jeg har selv en klumpfot, så derfor var vi også mer forberedt på det. Nå venter vi nr to, så vi er spente på UL.
Jenta vår fikk gips med en gang(par dager etter fødselen). Denne skiftet vi en gang i uka på dagpoliklinikk. På denne måten presser de foten til riktig vinkel i ankelen. Hun ble operert en gang da hun var 5 uker fordi to av senene i ankelen var for stram, så det ble vanskelig å justere vinkelen på foten med bare gips. Deretter var det gips igjen. Slik holdt vi på frem til hun var 6mnd tror jeg. Husker ikke nøyaktig når hun sluttet med gipsen. Deretter måtte hun ha på skinner som de laget på ortopedisk verksted hele døgnet, men fikk nå heldigvis til å bade henne mer enn en gang i uka :) Skinnene kunne vi ta av og på selv når hun skulle bade. Etterhvert kunne hun slutte med de på dagtid. Tror hun var kanskje året da. Hun henger etter motorisk men det er fordi det er så mye annet i hennes historie også (påvist hjerneskade, omfanget er ukjent). Hun går i dag og har helst på sko som er fra ortopedisk verksted. De gir bedre støtte rundt ankelen. Min datter har fortsatt på skinnene om natten. Disse skal hun ha helst til hun er 4 år. Hledigvis bare ett år igjen nå :) vi foreldre og ikke minst utenforstående synes det er forferdelig men da skal man vite at barnet vet ikke om noe annet. De er så merkelige at de godtar det. Iallefall gjør vår datter det, men samtidig har vi vært harde på at de skal være på uansett. Dermed slipper man diskusjoner og krangel om å ha på skinnene. Å ha på skinnene ved kveldsstellet er like naturlig for vår datter som å pusse tenner. Det hører med :) Grunnen til at de bør være på helst til barnet er 4 år er faren for tilbakefall. Beina til datteren min er ortopedene kjempe fornøyd med, men som sagt er de redde for tilbakefall.
I dag er datteren min inne på kontroll på Fotklinikk hver 6.mnd, tidligere var det hver 3. mnd.

Jeg håper du ikke ble skremt av dette innlegget for det er ikke ment slik! Jeg har bare fortalt deg historien om vår datter. Jeg vet det er mange grader av klumpføtter, og alle er forskjellige. Skulle bare ønske det hadde vært et annet navn på skaden :) Folk som ikke kjenner til det rygger jo bakover når de hører ordet. Gubben holdt på å gå i bakken! :) ser for seg noe helt annet.

Vi fikk samtale med ortopeden som var sjef for Fotklinikken før jeg fødte, og det satte vi stor pris på. Da fikk vi høre hva det var, hva behandlingen er samt at vi fikk svar på alle spm vi hadde. Er dere blitt satt opp på noe slikt?

Ønsker dere det beste og lykke til! Det går så bra atte! :)

[:)] Hei,takk for svar,begge to.
Vi blir fulgt opp godt fra sykehus,ultra en gang i mnd. hittil og skal snakke med ortoped når gutten er kommet,da vet vi mer hva vi må forholde oss til. Min lillesøster ble født med litt "vridde" føtter,men min mor fikk bare beskjed om å massere dem hver dag(dette er 35 år siden). Min søster skrek så høyt hver gang noen rørte føttene hennes ar det ble visst så som så med massasjen. Idag er begge knærne hennes og til dels hoftene ødelagt og det henger visst sammen med feilstilling i føttene. Er litt nærvøs for hvordan det blir med skriking og protester,men er nok en god ide og lage rutine av det med en gang[:)]

Back
Topp