Hei hei :-)

lecel

Flørter med forumet
Hei alle mødre;-) Og hei til dere som snart blir det;-)
Jeg er helt ny på dette med svangerskap og alt det som trengs før barnet kommer :-) så jeg trenger sårt tips, råd og litt veiledning i forhold til utstyr som trengs;-)

Svigers meldte idag fra om at de gjerne ønsker å sponse oss med barnevogn. Og da begynte jeg raskt å sjekke hva markedet har å by på:-)

Men hva i alledager skal jeg se etter da? Har dere noen tips til fin, enkel 4-hjulsvogn, som får plass i bagasjerom på en vanlig bil(mazda3)!

På forhånd tusen takk :-D

Det er mange vogner og velge i. Hva ønsker du å bruke den til? Type byvogn eller terreng? :)

Det er en jungel der ute!
Først må du finne ut av hvilke kriterier du ønsker at vognen skal ha (4 eller 3 hjul, svingbare eller fast, sittedelen mot eller fra deg, tyngde osv.)
anbefaler å ta deg en tur til en barneutstyrsforretning og prøve ut endel vogner. Kjøre, slå sammen/opp osv osv.

Vi er også så heldige at vi får vogn av svigers :-). Vi skal ha emmaljunga Edge duo med lufthjul (svingbare forhjul) skal hente den på fredag og gleder oss mye til å få den i hus :-)

Men du må se hva dere har bruk for å trenger/ønsker :-) er så mye vogner så er ikke lett og velge.

Oi.. det var da mye å tenke over gitt!!
Jeg vil ha ei vogn jeg kan gå turer med. Både på flat bakke og i turstier med grus. Så håper det finnes en som passer til det:-)
Ellers skal det være 4 hjul.
Hva er best? Med luft?
Og en som er lett å pakke bak i bilen;-)

Har sett på emmaljunga og synes de i skinn er veldig fine. Tror det var nyeste modell også:-) så kunne man kjøpe bilstol som passer i vogna, og det er snedig tenker jeg :-)

Takk for mange flotte tips og råd. ;-)

Jeg vil ha ei vogn jeg kan gå turer med. Både på flat bakke og i turstier med grus. Så håper det finnes en som passer til det:-)
Hva er best? Med luft?

Har sett på emmaljunga og synes de i skinn er veldig fine. Tror det var nyeste modell også:-) så kunne man kjøpe bilstol som passer i vogna, og det er snedig tenker jeg :-)

Er også førstegangs, og vi har bestilt enmaljunga city cross. Her er slik jeg har tenkt:
1. Jeg vil ha 4 hjul - synes dette virker mest stabilt og har en stor og sterk hund som jeg kommer til å gå tur med samtidig som kan trekke ut til siden.
2. Jeg vil ha vogn som jeg kan ha sportsdel både mot meg og fra meg
3. Jeg går mye tur i terreng og tenker at 4 faste hjul er best egnet + jeg vil ha god demping. Lite på kjøpesenter, så har ikke så mye behov for svingbare.
4. De nye punkteringsfrie dekkene virker til å være litt demping i de også og jeg orker ikke være mange km unna bilvei og punktere. Tror ikke forskjellen er så stor som folk vil ha det til.
5. Vil ha spotsdel som kan legges flatt
6. dette er den letteste/minste av emmaljunga vognene i forhold til inn/ut av bil.
7. Ser fin ut :-)

Jeg vil ha ei vogn jeg kan gå turer med. Både på flat bakke og i turstier med grus. Så håper det finnes en som passer til det:)
Hva er best? Med luft?

Har sett på emmaljunga og synes de i skinn er veldig fine. Tror det var nyeste modell også:) så kunne man kjøpe bilstol som passer i vogna, og det er snedig tenker jeg :)

Det er faktisk lurt å tenke på alt det der ;) Hehe :)

• Hvor bor dere? I by, mye asfalt, litt grus

• I byen eller på landet? I blokk eller i bolig? Blokk, 4 etasje

• Bruker dere mye offentlig transport, som buss, trikk, bane eller tog?, Ja, alt det

• Er det mye bilkjøring? Det også

• Vil dere være mye på tur i skog og mark eller f.eks. på kafé? Asfalt, grus, cafe

• Skal vognen brukes til å sove i hos dagmamma eller barnehage? Nei

• Bor dere slik til at vognen må bæres mye? Ja

• Vil du at barnet skal vende fra eller mot deg? Mot, eller begge deler

• Er det stor høydeforskjell på de som skal trille vognen? Nei

Etter dette ble vi anbefalt :
- 4 hjul, med sving pga by og kollektiv, men store hjul foran pga grus.
- En man kan bruke bilsete på, og ikke for stor sammenlagt pga bil
- Trenger ikke største baggen som finnes siden den ikke skal være sovevogn
- Lett baggdel, for å bære opp i 4 etasje
- Vil ha mulighet for babyen/barnet mot meg så lenge han bruker vognen
- Vi er ca like høye, derfor ikke nødvendig med veldig justerbart håndtak

Endte opp på Emmaljunga Edge Duo S :) Litt stor og tung, men resten veide opp :)
-

Mitt beste tips: luft i dekkene og en som du kan klare å legge sammen og løfte ut og inn av bilen selv. Og så må den ha god plass til vognpose i bagen. Jeg har en emmaljunga duo Edge og en easy walker. Fornøyd med begge selvom jeg synes emmaljunga er litt vel tung både å trille om vinteren, samt å løfte inn/ut. Easy walker fungerte også best sist de gangene jeg gikk i terreng med hund, da man kan klare å svinge og manøvrere vogna med én hånd inne i mellom. Det går ikke med emmaljunga duo Edge, som verken har svingbare hjul eller brems.

Mitt beste tips: luft i dekkene og en som du kan klare å legge sammen og løfte ut og inn av bilen selv. Og så må den ha god plass til vognpose i bagen. Jeg har en emmaljunga duo Edge og en easy walker. Fornøyd med begge selvom jeg synes emmaljunga er litt vel tung både å trille om vinteren, samt å løfte inn/ut. Easy walker fungerte også best sist de gangene jeg gikk i terreng med hund, da man kan klare å svinge og manøvrere vogna med én hånd inne i mellom. Det går ikke med emmaljunga duo Edge, som verken har svingbare hjul eller brems.

Jeg har emmaljunga med svingbare hjul.... Prøvd den på vinterføre siste to dagene. Ikke så godt å trille på sykkelstien for ikke kommet så mye snø at det er brøytet. Mye fotspor som igjen har fryst litt så da var det vondt å trille...

Tar litt plass i bilen men synes ikke den er tung. Har novemberbaby og synes det er greit med god plass i bagen til vognposen..

Mitt beste tips er å bruke mye tid på å velge vogn! Du finner aldri en som er helt perfekt, men nesten. Er ikke alle vogner som finnes i alle butikker, så jeg ville sett en del på youtube hvis jeg var deg. Bedre å se film av vogner enn bilder. Baby Gizmo har en del. Ville også lest blogger, anbefaler barnvagnsblogg.com. Den er på svensk da.

Hvis du ikke har bestilt hadde jeg bestilt Emmaljunga super nitro.. Har selv Edge duo.. eneste forskjellen på super nitro og Edge duo er at du får city cross bagen istedenfor og den er litt mindre og tar mindre plass i bilen.. Eneste minuset jeg har hatt med Edge er størrelsen i bil ellers så elsker jeg den :)

Jeg hadde også tenkt på vekten på vogna. Jeg er ikke fan av tunge vogner!

Har Emmaljunga Super Nitro og er veldig fornøyd med vogna! Den har store hjul fremme og bak og de foran er svingbare. De kan låses og bli faste hjul. Funker supert på kjøpesenteret, asfalten, forskjellig grus og snø. På grus og snø låser jeg hjulene.
Den tar litt plass da, den vil nok ta opp hele baggasjerommet ditt. Dra til en forhandler av Emmaljunge og spør om å få prøve!
Vi fikk den inn i en ford fiesta 3dørs, men måtte da ta av hjulene (veldig lett, to klips på hvert hjul).

Av ting jeg absolutt vil anbefale, er Troll bedside crib til de første månedene. Jeg synes denne har vært uvurderlig :)

Back
Topp