Hei :-) (Cipralex / graviditet )

Firfisle89

Glad i forumet
flere enn meg her inne som går på Cipralex eller lignende ?
Jeg fikk beskjed av fastlegen om å slutte med engang, men som følge av dette så ble jeg så klart kjempe dårlig, så tok en tlf til jordmor som sa jeg bare kunne fortsette, googlet også dette at det ikke kunne bevise farligheter ved det.

Noen andre som går på D som fortsetter eller slutter ? :)

Sent from my iPad using BV Forum

Leste bare om det på felleskatalogen, der sto dette som jeg kopierer under.
Høres ut som det kan være farlig for babyen om du går på det i 3 trimester, men du er jo ikke kommet så langt nå. Og dersom jordmor sa det var greit, er det nok helt sikkert det.

Graviditet, amming og fertilitet:
Graviditet: Det foreligger bare begrensede kliniske data for escitalopram brukt under graviditet. Dyrestudier har vist reproduksjonstoksisitet. Bør derfor ikke brukes under graviditet uten at det er helt nødvendig og etter nøye vurdering av nytte/risiko. Nyfødte bør observeres hvis escitalopram er brukt i senere stadier av svangerskapet, særlig i 3. trimester. Brå seponering bør unngås under svangerskapet. Følgende symptomer kan forekomme hos nyfødte ved bruk av SSRI/SNRI sent i svangerskapet: Pusteproblemer, cyanose, apné, kramper, temperatursvingninger, vanskeligheter med amming, oppkast, hypoglykemi, hypertoni, hypotoni, hyperrefleksi, tremor, skjelving, irritabilitet, døsighet, konstant gråt, søvnighet og søvnvansker. Dette kan enten være serotoninerge effekter eller seponeringssymptomer. I de fleste tilfellene sees symptomene umiddelbart eller kort tid (mindre enn 24 timer) etter fødselen. Epidemiologiske data antyder at bruk av SSRI under graviditet, særlig sent i svangerskapet, kan øke risikoen for vedvarende pulmonal hypertensjon hos nyfødte (ca. 5 tilfeller pr. 1000 graviditeter, mot 1-2 tilfeller pr. 1000 graviditeter ellers i befolkningen)

Gikk på det for ett par år siden (uten å være gravid da), men måtte være påpasselig med å trappe gradvis ned når jeg skulle slutte, for jeg ble ille sjuk når det ble for brått. Den siste tiden gikk jeg på en halv tablett med to-tre dagers mellomrom, for så å kunne slutte helt etter noen uker.

Hadde ikke legen noe forslag for nedtrapping for deg? Er jo ikke anbefalt å slutte brått med slikt.

Back
Topp