Da forstår jeg, for å bekrefte graviditet uten mistanke om noe annet så er det greit nok med kun én prøve
Om du får ultralyd så er det også lurt med hcg i tillegg. Men ikke etter du bikker uke 7-8, for da begynner ofte doblingstiden å bli lenger. Hcg når jo en topp rundt uke 8-10, og så synker det igjen. Har hørt tilfeller der fastlege har bedt om hcg-prøver, og gitt diagnose begynnende spontanabort i uke 9, fordi hcg ikke steg (noe som er helt vanlig). Det er det som er så skummelt når de bestiller slike prøver uten å ha nok kunnskap om det. Nå har jo du fått en falsk trygghet (selv om det mest sannsynlig er bra altså), fordi legen ikke visste at det er doblingstiden som forteller om alt er bra, ikke nivået.
Jeg ble jo gravid igjen nå uten mens mellom forrige svangerskap (MA/BO), og fikk tidlig ultralyd fordi jeg har mistet flere ganger. Selv om ultralyden ser ok ut, så får jeg hcg-prøver i tillegg, fordi en ultralyd kan se bra ut uten at ting vokser som det skal (ofte venter man jo 1-2 uker mellom ul, mens hcg kan man finne ut om alt er korrekt i løpet av to døgn).