HCG nivå

Laura

Glad i forumet
Er det noen som har peiling på hvor høyt det er normalt at hcg nivået er på på dag 32? Vet det er en ganske stor normal, men var å tok hcg prøve idag så lurer bare på ca hva jeg håper svaret skal være :-P

På mitt labo resultat fra forrige svangerskap står det at alt ifra 230-7000 er normalt når man er 5 uker på vei... Så derfor er det jo umulig å kontrollere EN gang... Man må se stigningen etter et par dager. (Skulle gjerne hatt et svar som var mer oppmuntrende!)

Er det noen som har peiling på hvor høyt det er normalt at hcg nivået er på på dag 32? Vet det er en ganske stor normal, men var å tok hcg prøve idag så lurer bare på ca hva jeg håper svaret skal være :p

Syklusdag 32 sier jo ikke stort, det er antall dpo som er interessant. :)

Her ser du en tabell med hcg-nivå hos kvinner med étt levende foster i magen (altså, det med ett levende foster ble konstatert senere, men da har de kun beholdt tallene til de som hadde levende baby i magen, og heller ikke flerlinger er med her).

Her kan du se at om du er 12 dpo så har 33 kvinner rapportert inn målt hcg, og da var laveste innrapporterte nivå hcg på 7, og høyeste var 294. Den midterste verdian (median) var 33. Og sånn er det for hver rad nedover, du ser hvor mange dpo det er, hvor mange kvinner som har rapportert inn målt nivå og så er det median, laveste og høyeste nivå.

Konklusjonen er vel egentlig ganske enkel: Hcg varierer enormt fra kvinne til kvinne/graviditet til graviditet, det interessante er stigningen i løpet av 48 timer ved én gitt graviditet (burde dobles hver 2. - 4. dag.)

Lykke til! :)
upload_2014-9-17_20-18-13.png

Last edited:
Istedenfor å lage en ny tråd spør jeg her, siden det handler om noenlunde det samme:

Når man tester med morgenurin, bør man tisse koppen full eller stoppe halveis/før halveis? Tenker da på mengde hcg. Er det de første dråpene som har høyest hcg eller er det "jo mer urin jo høyere hcg" ?

Istedenfor å lage en ny tråd spør jeg her, siden det handler om noenlunde det samme:

Når man tester med morgenurin, bør man tisse koppen full eller stoppe halveis/før halveis? Tenker da på mengde hcg. Er det de første dråpene som har høyest hcg eller er det "jo mer urin jo høyere hcg" ?
På morgenen er urinen mer konsentrert fordi det er lenge siden du har drukket væske (altså urinen er ikke utvannet).
Jo mer konsentrert urinen er, jo mer hcg er det i urinen, det er derfor det er anbefalt å teste på morgenen før ikm. Etter ikm er nivået av hcg så høyt at det spiller liten rolle om du tester på morgen eller kveld.

Det betyr at det ikke er nøye om du har halv eller full kopp, det er ikke de første dråpene som har høyest hcg. Om du samler opp de siste dråpene som kommer ut når du tisser er denne konsentrasjonen like høy som de første dråpene :) Det er heller ikke sånn at jo mer urin, jo høyere hcg..

Vet ikke om du skjønte dette, er litt vanskelig å forklare over tekst :)

Lykke til med testinga!!

Hvordan går det Laura?

Back
Topp