hb-verdier

Er det vanlig prosedyre at hb skal måles på kontroller? Jeg har ikke tatt noen blodprøver siden 12-ukers kontrollen...

Jordmor og legen min måler dette helt automatisk på hver kontroll.
Trodde det skulle være sånn for alle.
Du kan sikkert høre om de kan måle hb`n din neste gang.

Jordmor og legen min måler dette helt automatisk på hver kontroll.
Trodde det skulle være sånn for alle.
Du kan sikkert høre om de kan måle hb`n din neste gang.

Har kontroll i morgen. Skal spørre da. Rart at det gjøres så forskjellig...

Her er det bare målt 2 ganger.
Sist målte ho (en annen jordmor) hver gang.

I første sv.skap ble det ikke tatt hb, men har tatt nesten hver gang denne gangen-mulig grunnet lave jern verdier siden okt/nov.

Sent from my iPhone using BV Forum

Her har de målt en gang på første kontroll og en gang i januar.

Rart det er så forskjellig. Jeg tok blodprøve på første kontroll og hadde lave jernlager. Tatt jern siden det. Spurte jordmora om det burde tas ny blodprøve, men det mente hun ikke var nødvendig før etter fødselen. Ellers fikk jeg ett stikk i fingeren hos jordmor i februar.

Jeg har bare målt hb to ganger etter de første blodprøvene.
Har gått fra 12,9 til 12,1 til 12,9 igjen.

Men nå er det jo forskjellige verdier vi har i utgangspunktet da. Kanskje det spiller inn?
De gangene jeg har målt hb tidligere (utenom graviditeter) så har jeg alltid hatt i øverste del av skalaen av hva jenter skal ha...

Her er noe som er sakset fra sykehuset i vestfold sine sider http://www.siv.no/fagfolk/diagnostikk/analyseliste/Sider/hemoglobin-b.aspx
"Voksne
Kvinner: ≥18 år: 11,7 - 15,3 g/100 mL

Menn:
≥18 år: 13,4 - 17,0 g/100 mL
Lavere verdier hos gravide.
Referanseområde for gravide i 3. trimester: 10,0 - 14,0 g/100 ml."

Her tar ikke jordmor hb, så derfor går jeg annenhver gang til legen og jordmora.

Du kan jo bare si at du vil vite hb-verdien din hver gang.

Min jordmor målte bare en gang og mente det var ikke mening å måle fler ganger hvis ikke jeg følte meg uvanlig trøtt. Men jeg insisterte og gjør det hver gang jeg går på kontroll.

Du kan jo bare si at du vil vite hb-verdien din hver gang.

Min jordmor målte bare en gang og mente det var ikke mening å måle fler ganger hvis ikke jeg følte meg uvanlig trøtt. Men jeg insisterte og gjør det hver gang jeg går på kontroll.

Går på poliklinikk hos jordmor og hb målinger gjøres ikke der. Er kun sjekk av urinprøver. Men har en fantastisk fastlege, så gjør meg ikke noe å gå til henne:)

Var på sykehuset i går og dem tok ei ny måling ifra armen. Fortsatt 8 så dem skjønte godt at jeg var sliten. Er jo likblek i ansiktet med skikkelig hvite ringer rundt øya også. (Føler meg freeeesh ) :p fikk beskjed om å ta tilskudd på jern :)

Back
Topp