Hb (blodprosent)

Det var rart.
Legekontoret kan ta et stikk i fingeren for å sjekke hb, men jeg vet ikke om jm gjør det.
Men spør henne for jernlager bør sjekkes under graviditet. Før uke 12 og ca uke 28 tror jeg det er
Blodprosent og jernlager er ikke det samme da :)
Jernlager er ferritin, blodprosent er hemoglobin. Har man for lite jern kan det føre til lav blodprosent.

Jernlager er ferritin, blodprosent er hemoglobin. Har man for lite jern kan det føre til lav blodprosent.
Ferritin har de målt da, var 26 eller 29.. Husker ikke helt nøyaktig i farta. Er det såpass innafor at de ikke trengte å måle hb kanskje?

Ferritin har de målt da, var 26 eller 29.. Husker ikke helt nøyaktig i farta. Er det såpass innafor at de ikke trengte å måle hb kanskje?
Blodprosent er som sagt noe annet, og bør bli målt den også. Er ikke noe gunstig hvis den er verken for høy eller for lav, viktig å få en liten pekepinn på hvordan den er.
Er den for lav når det nærmer seg fødsel, er blodet tynnere og man kan miste for mye blod og risikere blodoverførsel. Er den for høy kan det gi økt risiko for lav fødselsvekt, prematur fødsel, svangerskapsforgiftning og morkakesvikt.
Så du bør få sjekket blodprosenten din :) Regner med du bare kan stikke innom legekontoret ditt og ta en prøve, får raskt svar :)

Blodprosent er som sagt noe annet, og bør bli målt den også. Er ikke noe gunstig hvis den er verken for høy eller for lav, viktig å få en liten pekepinn på hvordan den er.
Er den for lav når det nærmer seg fødsel, er blodet tynnere og man kan miste for mye blod og risikere blodoverførsel. Er den for høy kan det gi økt risiko for lav fødselsvekt, prematur fødsel, svangerskapsforgiftning og morkakesvikt.
Så du bør få sjekket blodprosenten din :) Regner med du bare kan stikke innom legekontoret ditt og ta en prøve, får raskt svar :)
Takk for info :-) Skal høre med jordmor neste uke :-) Regner med jeg ikke har det altfor travelt ennå :-)

Jernlager er ferritin, blodprosent er hemoglobin. Har man for lite jern kan det føre til 9 pasientens tilstand. Hemoglobin er bygd opp av jern og protein og sier noe om hvor mye oksygen som blir bundet til de røde blodcellene.
Feks jeg som har påvist jernmangel vil få lave verdier når hb måles fordi det ikke ER nok jern i blodet, som du sier. Men hvis du ser hva jeg skriver om måling av jernlager så er det noe annet.

Edit: den appen er jeg ikke venn med.
Det jeg skrev om jernlager var svar til at hun trodde det ikke var målt. Svar til noe annet skrev jeg, men det havna på feil plass og bke spist opp av quoten.

Det vil jeg tro. :) problem solved :D
Hb som nevnt av maria er greit å vite om senere, men det er ikke noe som måles hver gang.

Måtte redigere igjen pga app tull. :/

Last edited:
Back
Topp