Havregrøt

Romle

Gift med forumet
VIP
Junibarna 2015
Hvordan lager dere havregrøt til dere selv og/eller barna deres?

Jeg likte ikke havregrøt før, men mannen min har fått meg hekta. Dessverre er det ikke den sunneste måten vi lager det på. Han bruker helmelk, 2 ss smør og 2 ss brunt sukker, og jeg bruker helmelk, 1 ss smør, 2 ss honning og 2 ss revet kokos. Noen ganger bruker jeg bare 1 ss honning og søter i tillegg med en halv banan. Begge deler er veldig godt, men det finnes sikkert hundre andre måter å gjøre det på som er sunnere?

Og når kan barn begynne å spise havregrøt (uten melk og honning), og hvordan skal det da lages?

Jeg lager også med melk (og litt vann), synes ikke det er godt med bare vann.
Men bruker lettmelk. Kan fint droppe smøret. Har litt sukker og kanel på toppen.

Jeg laget havregrøt på mme. Melkepulveret kan blandes i kokende vann uten å bli ødelagt så det går helt fint :) hadde ikke smør eller salt i, men gjerne kanel rørt inn. Godt med raspet eple eller eplemos i - da blir den søtere.

Koker den på lettmelk, gjerne med eplebiter oppi. Har på sukker, smør og kanel.

Sent from my HTC Desire C using BV Forum mobile app

Lager på melk og havregryn og litt salt, så har jeg litt sukker eller friske bær på toppen:)

Bruker ekstralettmelk oppi:) Her har vi ulike ting oppå: hakka nøtter, tørka frukt,rørte jordbær,kanel,sukker,banan. Har rørt inn små pærebiter.

Gutta her foretrekker havregrøten med kanel, sukker og smørøye. Jeg koker den som oftest på melk, men den sklir helt fint ned på vann også;-)

Litt mer lettmelk enn vann, lettkokte havregryn, smørøye og bittelitt brunsukker på til ungene. Til meg litt salt i tillegg, gjerne litt frø i.. Sesam/linfrø. Ungene spiser som regel hver kveld, de elsker det.

Jeg lager ofte kun til meg selv. Havregryn, vann og 30-40sekunder i microen, pling! Ferdig:)

Har på kanel og banan

Jeg lager også med melk (og litt vann), synes ikke det er godt med bare vann.
Men bruker lettmelk. Kan fint droppe smøret. Har litt sukker og kanel på toppen.

Jeg laget havregrøt på mme. Melkepulveret kan blandes i kokende vann uten å bli ødelagt så det går helt fint :) hadde ikke smør eller salt i, men gjerne kanel rørt inn. Godt med raspet eple eller eplemos i - da blir den søtere.

Raspet eple hørtes godt ut! Notert! :)

Har i Cottage cheese så det smelter og solsikkefrø oppi. Nam :)

Oj, cottage cheese? Det må prøves! Og solsikkefrø er jo godt på alt, så det burde jeg ha tenkt på selv! :)

Bruker ekstralettmelk oppi:) Her har vi ulike ting oppå: hakka nøtter, tørka frukt,rørte jordbær,kanel,sukker,banan. Har rørt inn små pærebiter.

Hakkede nøtter hørtes godt ut i! Notert! :)

Mente muligheter.. Vann eller melk gryn eller havremel gjerne litt sukker og kardemomme før det kokes. Jeg liker både raspet eple og rosiner på grøten min. Gjerne hvis rosinen har ligget i bløt over natta :)

jenta vår skal bli storesøster 3.2.14
skravler med *oida* :)

Koker den på enten ekstra lettmelk og vann eller bare vann, så har jeg honning og kanel eller blåbær om jeg har:)

Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e using BV Forum mobile app

lettmelk og havregryn, ikke noe annet. :) Så får de litt kanel oppå, noen ganger blander jeg melk og vann når jeg lager og

Hvordan lager dere havregrøt til dere selv og/eller barna deres?

Jeg likte ikke havregrøt før, men mannen min har fått meg hekta. Dessverre er det ikke den sunneste måten vi lager det på. Han bruker helmelk, 2 ss smør og 2 ss brunt sukker, og jeg bruker helmelk, 1 ss smør, 2 ss honning og 2 ss revet kokos. Noen ganger bruker jeg bare 1 ss honning og søter i tillegg med en halv banan. Begge deler er veldig godt, men det finnes sikkert hundre andre måter å gjøre det på som er sunnere?

Og når kan barn begynne å spise havregrøt (uten melk og honning), og hvordan skal det da lages?

Jeg ville kutta den søtinga med en gang jeg. Når de først blir vant til det, så er det vanskeligere å kutte. Her har jeg halvt om halvt med lettmelk og vann og en liten dæsj med vaniljesukker hvis jeg er i det spandable hjørnet;) Så serveres det med kanel, rosiner og litt smør om de vil ha.

Lager med lettmelk og spiser med litt bær eller lettsyltetøy og kanel, ikke noe sukker eller søtningsmiddel :) det er jeg som spiser den sånn, ungene får litt sukker på :p

Back
Topp