Jeg er ikke så fornøyd med at man må leve under så mange restriksjoner på hva man tør å gjøre, spise og drikke, eller at man blir mer sliten, trøtt, får raskere hodepine og blir kvalm, samt at jeg er nesten konstant redd for at jeg skal miste selv om jeg har kommet helt til uke 18, men til tross for dette elsker jeg å gå gravid. Vi prøvde i et halvt år som føltes lenge da jeg var veldig klar da vi begynte å prøve, og tror det at vi prøvde litt og at det var så ønsket har gjort meg mer rustet for endringene kroppen går igjennom. Tenkte jeg kunne skrive litt om hva jeg elsker ved å gå gravid, så kanskje dere blir inspirert til å tenke på de positive tingene.
1. Jeg er ekstremt fascinert over hva kroppen min får til. Tenk at et samleie med mannen jeg elsker gjør at kroppen min klarer å lage en baby. Ekstremt hyggelig å tenke på og imponerende at en liten celle kan bli til en fullvokst baby.
2. Å se mini på ultralyd og virkelig forstå at man lager et helt nytt menneske.
3. Når man kjenner de første sparkene og bevegelse fra den lille. Det er så utrolig koselig og betryggende.
4. Hvor glad og stolt mannen min er over meg, og hvor stort han syntes det var da han kjente første spark.
5. Hvor glad alle i familien er for at det første barnebarnet skal komme, og at det er jeg som får muligheten til å gi dem det første barnebarnet.
6. Å kunne planlegge barnerom og kjøpe inn masse små, søte klær. Jeg elsker interiør, shopping og planlegging, og ting til babyer er jo bare det aller søteste.
7. Drømme meg bort til hvem som ligger i magen og hvordan det nye livet vil bli, samt å telle ned dager til permisjon og snart permisjonslivet. Jeg er så klar for å være sliten for noe annet enn å jobbe foran en PC en hel dag.
8. At det er så lett å prate med alle rundt seg, og at mange syns man blir litt interessant å prate med. «Har dere navn?», «hvor langt er dere på vei?”, «hvordan er formen?».
9. At alle behandler deg med ekstra service gjør at jeg føler meg skikkelig godt passet på. «Den gravide må få sitte», «du skal få slippe å bære tungt» osv. Syns også det er så koselig at venner tar høyde for hva man kan spise og ikke, og googler om matretter kan spises av gravide før de lager mat.
10. Endringene som skjer med kroppen. Jeg er heldig som syns det er gøy å følge med på kroppen hver dag, og som gleder meg til det syns bedre og bedre at jeg ser gravid ut. Har aldri likt magen min noe særlig før jeg ble gravid, men nå som den bærer fra vårt første barn blir jeg skikkelig stolt av den og vil vise den frem.
Utfordrer dere til å lage en egen liste over hva dere faktisk liker ved å gå gravid, og prøve å fokusere litt på de tingene også. Tenker at det kanskje kan bidra med litt godfølelse.
Vil også si at jeg syns det er bra at man tør å si høyt at man ikke elsker det, at man kanskje syns det er skummelt og at man syns det er rart med alle endringene kroppen går igjennom. Det er også helt naturlig og det er lov å føle det sånn også