Hat på Facebook

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
En random Facebook-venn ytrer følgende i en status:

"Vi skulle bare sprengt flyktningbarna i luften så de ikke dreper oss når de blir voksne."

Hva gjør du?
1. Du forsøker å forstå personen. Stiller kritiske spørsmål, etterspør grunnlag for å ytre slike hatefulle forslag.

2. Du sletter vedkommende fra Facebook.

3. Du trykker liker.

Hva ville du gjort?

Hadde slettet vennen. Jeg skjønner frykten, det er lett å bli redd med all terroren som foregår. Det er også lett å si at det er muslimenes feil, selv om det dreier seg om ekstremister. Men jeg hadde ikke villet ha en venn på Facebook som uttaler seg slik om uskyldige barn.

Jeg scroller videre. Har både slike på face og de som hver dag kommer med motsvar. Jeg blir aldri med på slike ting på nett. Vil folk vite hva jeg syns, så må de spørre meg "face to face"

Jeg hadde scrollet videre, kan gjerne ta diskusjonen men ikke på nettet

Enig med de over, klarer ( som regel) å styre meg for sånne diskusjoner på Facebook

INgen av delene, jeg klarer ikke å være forståelsesfull for slike ytringer uansett... Jeg hadde sagt greit ifra at den type holdninger ikke hører hjeme noe steds, og lett sagt min mening om saken!! ''Oppfordring'' til barnedrap er det samme om det er barnet til naboen eller flyktninger..

Jeg scroller ofte videre uten å gi oppmerksom, og av og til, avhengig av hvem det er, starter jeg gjerne en diskusjon. Har jobbet med flyktningebarn så jeg føler jeg har litt å komme med.

Kjenner heldigvis ingen som har ytret slike meninger! Og har slettet folk som har kommet med tydelige rasistiske utsagn som ikke forstår at det ikke er sant og kun er til å skape mer fremmedhat.
Men jeg sier ifra fordi det for meg blir veldig personlig!!!
Broren min har noen ganger delt ting fra fyret.nu da har jeg skrevet hva som faktisk er sant og bedt han huske kildekritikk!

Som muslim og mor til ei jente som ei ganske mørk siden mannen er fra Egypt, får vi flere barn er jo sannsynligheten for at de også blir ganske mørke, og vet at mange som faktisk greier å ytre seg sånn vil kunne ytre lignende ting til henne etterhvert som hun blir eldre!

Hadde sikkert fortalt han hvilken idiot han er (kanskje med andre ord for å være saklig) og slettet vennen fra fb. Det der er ikke en jeg vil ha noen som helst kontakt med. Jeg strever allerede med en bror med fucked up holdninger.

Kommenterer sjeldent på sånt, fordi jeg ikke ønsker å gi slikt nonsens oppmerksomhet. Det har skjedd at jeg har kommentert, men da hadde det vært ekstreme holdninger. Disse har jeg sendt en pm til og sagt på en ordentlig måte hva jeg mener, "takket for vennskapet" og slettet personen. Dette er personer som ikke har stått meg veldig nær i utgangspunktet. Har lagt merke til, iallfall på min Facebook, at slike holdninger og utsagn kommer fra mennesker jeg i utgangspunktet ikke forventer så mye av/begrenset evne til å bruke det de har mellom øra.

En random Facebook-venn ytrer følgende i en status:

"Vi skulle bare sprengt flyktningbarna i luften så de ikke dreper oss når de blir voksne."

Hva gjør du?
1. Du forsøker å forstå personen. Stiller kritiske spørsmål, etterspør grunnlag for å ytre slike hatefulle forslag.

2. Du sletter vedkommende fra Facebook.

3. Du trykker liker.

Hva ville du gjort?
Jeg ignorere slike statuser, jeg gidder ivertfall ikke å gå inn i noen diskusjon med den personen.

Heldigvis har jeg ikke slike "venner" på facebook...
Men jeg tror jeg hadde kommentert, rapportert og slettet vedkommende fra vennelisten ;)

Hadde kommentert det så rapportert det. Så hadde jeg slettet personen som venn
Helt enig! Tok en liten opprydning her om dagen, tok ut søpla. Det er jo gjerne en viss type mennesker som kommer med slike ytringer også. Der får jeg i alle fall bekreftet mine fordommer gang på gang.

Du sier selv at det er en random venn. Hadde ikke vært i tvil - jeg hadde slettet ham/henne med en gang.

Spennende å se hva dere ville gjort.

Jeg rapporterte, kommenterte og slettet med det samme nemlig.

Samtidig skrev jeg en illsint status selv. Da ble det debatt om hvor ytringsfriheten er. Men ærlig talt, det der er ikke benyttelse av ytringsfriheten, det er hat. Folk kan hyle og skrike så mye de vil for min del, men jeg velger selv hva jeg vil høre på og ikke. Takk og lov for det!

Jeg tenker, hvordan ignorerer man sånt a? :P Da tror jo vedkommende at sånt er helt greit.

Spennende å se hva dere ville gjort.

Jeg rapporterte, kommenterte og slettet med det samme nemlig.

Samtidig skrev jeg en illsint status selv. Da ble det debatt om hvor ytringsfriheten er. Men ærlig talt, det der er ikke benyttelse av ytringsfriheten, det er hat. Folk kan hyle og skrike så mye de vil for min del, men jeg velger selv hva jeg vil høre på og ikke. Takk og lov for det!
Jeg tenker, hvordan ignorerer man sånt a? :P Da tror jo vedkommende at sånt er helt greit.

Slike ting er ikke ytringsfrihet!!!
Det er begrensninger i ytringsfriheten og vil absolutt si at en slik kommentar kommer under diskriminerende og hatefulle utsagn!

Https://snl.no/ytringsfrihet

Og hadde aldri greid å bare ignorere det! Da tror jo faktisk personen bak innlegget at slike ting er greit!

Jeg hadde rapportert dette og slettet vedkommende. Jeg ville ikke svart, gidder ikke gi dem mer.

Back
Topp