Hardt brøst..

Sistemann kommer i September :)

Sistemann kommer i September :)
Jeg har ammet mer på høyre pupp enn venstre.. Dermed produserer jeg mer på høyre.. Nå blir ikkje den puppen helt myk, selv om den er tom. Så når der er bare litt melk i, blir den helt hard. Når den er tom for melk er den også en del hard.. Får den ikke myk.. Kjennesnut som der er "kuler" på en måte. De er ikke vonde,, å jeg får ikke til å massere det vekk.. Noen som har opplevd liknende?

Aldri opplevd det selv! Men du kan jo prøve å vente noen timer med å amme på det brystet! At du kun ammer på det andre meste gang baby skal ha mat!

Ellers så kan det hende du begynner å få brystbettennelse?! Har du vondt?
Når du ammer på det brystet neste gang, legg babyen sånn at haka er mot kulen.. Det skal visst stimulere og fjerne kulen!!:)

Kun stryk med flat hånd mot brystknoppen når utdrivningsrefleksen er i gang. Hold puppene varme. Å håndmelke under en varm dusj mens du stryker fungerte for meg. Men det er ikke gjort på 123, tok et døgn med flere ganger i dusjen. Jeg amma også med mini i alle mulige rare posisjoner slik at underkjeven hans var på linje med klumpene. Mini var den beste for å bukt med klumpene. Lykke til!

Dette er noe jeg kjenner meg igjen i! Har slev slitt med tette melkeganger og brystbetennelse flere ganger... Det er en tålmodighetsprøve å få kulene vekk. Anbefaler deg å lese på ammehjelpen om dette. Men for meg hjalp det å amme/pumpe hver andre time, bruke varme kluter på brystene før amming (hjelper på utdrivningsrefleksen), amme i stillinger der haken til lillemor maserte mot kulene, varme dusjer, stryke forsiktig over kulene mot brystvorten når utdrivningsrefleksen er igang.

Hvis du får feber, fryser, blir rød på brystet og får vondt - så dra til lege med en gang!!! Er helt grusomt å få brystbetennelse, og det er bedre å starte behandlingen før enn siden. Første gang drøyde jeg det en dag etter at jeg ble dårlig, bare for å se om jeg ble bedre. Det ble jeg såklart ikke. Tvert om, jeg ble VELDIG dårlig, og ble nesten innlagt for å få antibiotika intravenøst. Så gjør alt du kan for å bli kvitt kulene, og blir du ikke det etter et døgn eller begynner å føle deg syk, så ta kontakt med lege eller legevakt. Ikke vent til dagen etter om fastlegen din ikke har time. Da på legevakten.

Ikke meningen å skremme deg eller noe, unner ikke engang min verste fiende å bli så syk som jeg ble! Så vil bare tipse deg om hvor viktig det er å få vekk kulene, og ikke drøye det om du mistenker brystbetennelse.

Masse lykke til :)

Back
Topp