Hard mage

Studenten

Studenten
Hei,

Mini på 08 mnd vil kun spise hjemmelaget grøt (hirse og havre).

Hun har veldig hard avføring (også veldig lite). Er redd for forstoppelse. Ikke så glad i svisker. Skal jeg kutte ut grøt (gi hva ellers? Hun nekter alt sv middagsmat) eller evt gi malt? Tips? Hvor hard skal avføringen være når de får fast føde?

Delammer.

Hirse og havre er det beste du kan gi. Og det eneste hun trenger utenom melk og tran. Så ser ingen grunn til å bytte det ut med noe annet.

Aprikos funker bedre enn svisker. Vær obs på at aprikosmos på butikken gjerne inneholder bare få prosenter aprikos og resten ofte eple som har motsatt effekt med å binde magen.
Pære kan også funke bra.

Litt rapsolje i grøten kan smøre tarmene og smaker ingenting.

Gi rikelig med vann til måltidet:)

Kan du gå litt ned i mengde grøt en periode til magen får tilvent seg litt bedre?

Kanskje prøve blande svisken i grøten ? Eller vil hun kjenne smaken
Jeg prøver å gjøre det, noen ganger går det ned andre ganger ikke! Liker ikke banan heller..tror hun syns det er for søtt (?) tenkte å blande svisker i litt vann imorgen, og lage en slags sviskesaft! Kanskje det hjelper :)

Hirse og havre er det beste du kan gi. Og det eneste hun trenger utenom melk og tran. Så ser ingen grunn til å bytte det ut med noe annet.

Aprikos funker bedre enn svisker. Vær obs på at aprikosmos på butikken gjerne inneholder bare få prosenter aprikos og resten ofte eple som har motsatt effekt med å binde magen.
Pære kan også funke bra.

Litt rapsolje i grøten kan smøre tarmene og smaker ingenting.

Gi rikelig med vann til måltidet:)

Kan du gå litt ned i mengde grøt en periode til magen får tilvent seg litt bedre?
Har fokusert på D vitamin og jern, og prøver å ikke stresse med middager og grønnsaksmos. Jeg lager alt selv, så hun får hjemmelaga aprikosmos også. Kanskje avføringen skal være hard? Føler det er små klumper i flere bleier utover dagen.

Får rikelig med rapsolje og olivenolje + tran!

Jeg skal prøve å lage sviskesaft imorgen, samt gi mer aprikosmos! Men nå kom jeg på at grøten hun spiser ofte av er blandet med kokt eple, kanskje det er det son gjør det?

Prøv å kutte ut havre en stund, og lag ren hirsegrøt. Havre kan være litt hardt for magen..

Vi pleier å klippe tørket aprikos i småbiter og la det koke med i grøten. Piffer opp smaken på grøten og er bra for magen. Jern inneholder det også ☺

Back
Topp