Hard mage

Lillegutt har slitt med hard mage, vi fikk beskjed fra helsesøster om å kjøpe laktulose (tror det må gjøres i samarbeid med hs) det ser ut til å begynne å virke nå å vi kan kutte ned på dosen (har gått på lakulose siden juni) 
 
Aprikos og mye væske hjelper også. Kjøper tørket aprikos som jeg legger i en kjele med vann over natta, trekker i 15 min og moser med stavmixer. Kjempegodt å ha i grøten.
Vi har også slitt litt med hard mage og ettersom hun drikker litt lite, har vi bare fortsatt å gi litt malt i grøten og sviskesaft hver dag. Nå har vi funnet ut at svisker og malt kan gi luft i magen, så nå kutter vi ut og håper det hjelper for hun våkner med luftsmerter og gråter mens hun promper.. Stadig noe å lære ;-) 
 
Pærepure! Helst en du lager selv, den på glass har jeg erfart at ikke funker så bra!:-) og litt massasje på magen kan òg hjelpe, for å massere "tarmene";-) lykke til!
 
Rooiboste. Det fungerer kjempe bra på både luft og hard mage. http://www.rolv.no/urtemedisin/artikler/aspa_lin/art1.htm les avsnittet rooiboste mot mange helseplager og fordeler med rooiboste. Vi har hatt god effekt av den :)
 
Jobber i barnehage og har hatt mange barn nå. Et par av dem reagerer motsatt på rosiner, altså får hardere mage av det. Jeg trodde det egentlig ikke skikkelig før jeg så med egne øyne. Folk er forskjellig rett å slett :) så nå ser jeg an alle barna, tilfelle det er flere som også reagere motsatt på rosiner/druer.
 
Det som hjalp best her var å tilby vann veldig ofte, sånn at han fikk i seg mer væske. Evt amme litt mer hvis du gjør det. Og så får han malt i grøten (1 ts) morgen og kveld, og evt litt sviskemos hvis han fortsatt er litt hard. Men altså, viktigst med masse væske!
 
Back
Topp